2016-02-14, 09:58
Medlem
Kan du inte ta dig ur detta genom att tacka nej till jobbet och avbryta rekryteringen eller behöver du verkligen det här jobbet nu? Om inte, hitta på något typ att du träffat en partner i en annan stad eller att du vill studera.
Citera
2016-02-14, 10:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-nullaB-rudar
.
Hur det än går, se till att uppdatera oss så att vi får veta, det här var en spännande tråd att följa
Citera
2016-02-14, 13:14
Medlem
BeppeTurbos avatar
Att ljuga på sitt CV är inte att rekommendera. Ta bort de falska sommarjobben från CV:t så fort du får chansen.
Citera
2016-02-14, 15:27
Medlem
Sinraths avatar
Verkar inte finnas en plats för folk som har hyffsad utbildning men inte kan ljuga för fem öre. Som vanligt då. Duger ärlighet till nånting eller är det helt enkelt antaget att de flesta är ärliga därav är det ingen värdefull egenskap i sig?
Citera
2016-02-14, 15:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Nä tvärtom, detta är den bästa/säkraste saken att göra. Fett jobbigt/svårt att kolla upp och sen ändrade jag bara universitet. Har ju fortfarande varit utbytesstudent. Är ju knappast så man lär sig mycket mer/blir mycket bättre bara för man går på ett lite mer känt universitet. Den ända skillnaden är att det är mer prestigefyllt och folk känner igen namnet.

Med andra ord, en väldigt allvarlig lögn i ett cv.
Citera
2016-02-14, 15:56
Medlem
caecos avatar
Det är bra många fler än man tror som ljuger i sitt cv. Fråga någon som rekryterar personal till ett större företag så kommer de intyga detta.

Oftast går det ju bra att ljuga i sitt cv, men har du ljugit om att du redan arbetat på företaget du ska på ytterligare en intervju hos kan det bli problem. Du får hoppas på det bästa och att de inte upptäcker det. Erkänn bara inte att du har ljugit.
Citera
2016-02-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols

Det du bör göra är att läsa på om bolagets kultur plus vilka modeller som tagits fram och hur produktionen går till. Bör finnas C uppsatser kring detta från Linköping universitet eller KTH som ger dig en ok bild.

Citat:

Mm det är kontorstjänst, vet dock inte helt säkert om "sommarjobbet" är det eller inte lol. Hmm ok aa borde jag verkligen göra, hur kan jag dock få tillgång till andras c-uppgifter?

Här är min varningsklocka. En ingenjör som inte vet 1. Vad en C-uppsats är och 2. Vet hur man läser andras C-uppsatser.

Mitt råd till TS är väl att om han inte räds att skämmas ut offentligt på arbetsplatsen och/eller ev. skadestånd så kör på. Jag skulle aldrig få för mig att göra något liknande, men TS verkar vara helt likgiltig inför den moraliska aspekten och då brukar samvetskval vara tämligen enkla

En fråga bara. Ponera nu att du får jobbet men det efter ett antal veckor in i sommaren uppdagas att du ljugit. Jag antar då att du inte lär vilja inkludera den anställningen i ditt CV - så kommer du ljuga ihop något annat jobb för sommaren 2016 eller hur går tankarna där? En lögn för att täcka en lögn osv.

I övrigt: Nej, långt ifrån alla ljuger på sina CV. Det är någon förlegad lögn från TVsom folk tagit för sanning.
Senast redigerad av mushymushy 2016-02-14 kl. 16:25.
Citera
2016-02-14, 22:00
Avstängd
Citat:
Tjo,

Det är så att jag skrivit lite saker på mitt CV som inte var helt sanna, nämligen sommarjobb under den period jag studerade. Jag skrivit till några sommarjobb på stora välkända företag, som jag dock aldrig haft, men vet i stort sett exakt vad man gör på företagen gör/kan bullshit igenom en utfrågning.

Med hjälp av dessa har jag lyckats få komma på intervjuer på väldigt många företag. Speciellt ett företag i Stockholm tyckte jag lät väldigt intressant (Jag kommer från Linköping). Första intervjun gick väldigt bra och det lät som de skulle försöka ordna plats åt mig direkt.

Har nu blivit inbjudan till andra intervju/jobbförslag. Dilemmat är att jobbförslaget är ett jobb på kontoret av ett stort välkänt företag, ett av de jag skrivit jag sommarjobbat på (I Linköping)

Jag planerar dock ändå att ta det och se vad som händer, tror inte Linköping-kontoret har så mycket connection med Sthl-kontoret eller vad tror ni? Det är ju knappast olagligt och det är deras uppgift att kolla upp sånt

Känner mig som snubben i Catch me if you can hehehe

Hör inte till dem som tror att det kollas upp jättemycket, men men det där kommer de att kolla upp garanterat.
Citera
2016-02-15, 00:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Här är min varningsklocka. En ingenjör som inte vet 1. Vad en C-uppsats är
Du har onekligen en poäng, alla som satt sin fot på en högskola/ett universitet vet vad en C-uppsats är. Lite märkligt...vore intressant med en kommentar till det från TS
Citera
2016-02-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hoppas för din egen skull att du trollar!

Om inte så kan du ha satt dig rejält i skiten, men du är tydligen inte medveten om det. Har du ens tänkt på att man förr eller senare kommer att kolla dina uppgifter? speciellt om du säger dig ha sommarjobbat vid företaget du söker till.
Glöm inte att Sverige är litet, så i värsta fall sprids ordet om ditt fusk till andra företag.

Jo men tjena att de skulle sprida det vidare till andra företag. Företag håller för fasen inte på med skvaller. Möjligt att personen som håller i intervjun nämner att det kom någon pajas som ljög på CV:t på fyllan, men namn eller andra personuppgifter kommer ju knappast komma upp.

Kör på för fasen! Om du får jobbet så kan du ju visa vad du går för, och om det sedan kommer fram att du ljög på CV:t så lär de inte bry sig nämnvärt om du drar ditt strå till stacken.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du har onekligen en poäng, alla som satt sin fot på en högskola/ett universitet vet vad en C-uppsats är. Lite märkligt...vore intressant med en kommentar till det från TS

Beror väl på hur lat man är. Du får en uppgift med instruktioner, gör uppgiften och skiter i vad den kallas. Går själv på högskola just nu och känner flera personer som inte vet vad kurserna de tar heter. Verkar gå rätt bra att klara av kurser som man inte kan namnet på, så känns inte helt otroligt att man kan skriva en C-uppsats utan att veta om det...
Senast redigerad av it-nissen 2016-02-15 kl. 00:39.
Citera
2016-02-15, 00:41
Medlem
EricCartmenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Verkar inte finnas en plats för folk som har hyffsad utbildning men inte kan ljuga för fem öre. Som vanligt då. Duger ärlighet till nånting eller är det helt enkelt antaget att de flesta är ärliga därav är det ingen värdefull egenskap i sig?
Jag var dum nog att vara ärlig under en intervju och det slutade inte bra för min del så fortsätt med lögnerna TS, jag följer med spänning.
Citera
2016-02-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it-nissen

Beror väl på hur lat man är. Du får en uppgift med instruktioner, gör uppgiften och skiter i vad den kallas. Går själv på högskola just nu och känner flera personer som inte vet vad kurserna de tar heter. Verkar gå rätt bra att klara av kurser som man inte kan namnet på, så känns inte helt otroligt att man kan skriva en C-uppsats utan att veta om det...

Du har aldrig varit i närheten av en C-uppsats ser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in