• 1
  • 2
2016-02-12, 21:13
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Tjo,

Det är så att jag skrivit lite saker på mitt CV som inte var helt sanna, nämligen sommarjobb under den period jag studerade. Jag skrivit till några sommarjobb på stora välkända företag, som jag dock aldrig haft, men vet i stort sett exakt vad man gör på företagen gör/kan bullshit igenom en utfrågning.

Med hjälp av dessa har jag lyckats få komma på intervjuer på väldigt många företag. Speciellt ett företag i Stockholm tyckte jag lät väldigt intressant (Jag kommer från Linköping). Första intervjun gick väldigt bra och det lät som de skulle försöka ordna plats åt mig direkt.

Har nu blivit inbjudan till andra intervju/jobbförslag. Dilemmat är att jobbförslaget är ett jobb på kontoret av ett stort välkänt företag, ett av de jag skrivit jag sommarjobbat på (I Linköping)

Jag planerar dock ändå att ta det och se vad som händer, tror inte Linköping-kontoret har så mycket connection med Sthl-kontoret eller vad tror ni? Det är ju knappast olagligt och det är deras uppgift att kolla upp sånt

Känner mig som snubben i Catch me if you can hehehe
Citera
2016-02-12, 21:17
Bannlyst
tror inte det kommer spela roll faktiskt för jobbet...så kör på
snubben heter DiCaprio
Citera
2016-02-12, 21:19
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-nullaB-rudar
Tjo,

Det är så att jag skrivit lite saker på mitt CV som inte var helt sanna, nämligen sommarjobb under den period jag studerade. Jag skrivit till några sommarjobb på stora välkända företag, som jag dock aldrig haft, men vet i stort sett exakt vad man gör på företagen gör/kan bullshit igenom en utfrågning.

Med hjälp av dessa har jag lyckats få komma på intervjuer på väldigt många företag. Speciellt ett företag i Stockholm tyckte jag lät väldigt intressant (Jag kommer från Linköping). Första intervjun gick väldigt bra och det lät som de skulle försöka ordna plats åt mig direkt.

Har nu blivit inbjudan till andra intervju/jobbförslag. Dilemmat är att jobbförslaget är ett jobb på kontoret av ett stort välkänt företag, ett av de jag skrivit jag sommarjobbat på (I Linköping)

Jag planerar dock ändå att ta det och se vad som händer, tror inte Linköping-kontoret har så mycket connection med Sthl-kontoret eller vad tror ni? Det är ju knappast olagligt och det är deras uppgift att kolla upp sånt

Känner mig som snubben i Catch me if you can hehehe
Hoppas för din egen skull att du trollar!

Om inte så kan du ha satt dig rejält i skiten, men du är tydligen inte medveten om det. Har du ens tänkt på att man förr eller senare kommer att kolla dina uppgifter? speciellt om du säger dig ha sommarjobbat vid företaget du söker till.
Glöm inte att Sverige är litet, så i värsta fall sprids ordet om ditt fusk till andra företag.
Citera
2016-02-12, 21:20
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
snubben heter DiCaprio
Jo, upptäcker arbetsplatsen att man har totalljugit så är man så gott som fucked.
Citera
2016-02-12, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Jo, upptäcker arbetsplatsen att man har totalljugit så är man så gott som fucked.
man får ljuga smart om man vill vara DiCaprio...
Citera
2016-02-12, 21:30
Medlem
Lindstens avatar
lol!

Har de inte begärt referenser eller dylikt då?

Tror du kommer bli haffad!
Citera
2016-02-12, 21:44
Medlem
Hahaha va skönt gjort. Alltså det är klart sånt kollas upp, vem som helst kommer vilja att du namndroppar och sen kommer dom ju kontakta personen ifråga av sociala skäl!
Citera
2016-02-12, 22:11
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
snubben heter DiCaprio

Hehe tänker också så, thx
Citera
2016-02-12, 22:16
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hoppas för din egen skull att du trollar!

Om inte så kan du ha satt dig rejält i skiten, men du är tydligen inte medveten om det. Har du ens tänkt på att man förr eller senare kommer att kolla dina uppgifter? speciellt om du säger dig ha sommarjobbat vid företaget du söker till.
Glöm inte att Sverige är litet, så i värsta fall sprids ordet om ditt fusk till andra företag.

Joo känner lite så också så därför jag skriver av mig haha, jävla otur det blev på samma ställe som jag skrev jag sommarjobbat. Funderar just nu på om jag ska säga som det är att jag inte jobbat där och hoppas jag ändå får jobbet, men tvivlar ju. Alternativt bara säga jag fått annat bättre erbjudande. Eller slutligen fortsätta ljuga och hoppas på det bästa

Citat:

Är det verkligen så dock? Finns massa ganska högt uppsatta som gjort samma sak och när det senare kommit fram att de ljugit så har typ inget hänt xD

Citat:
lol!

Har de inte begärt referenser eller dylikt då?

Tror du kommer bli haffad!

Nä har aldrig någonsin på en enda intervju blivit ombedd om referenser, fattar inte vad detta tjafs med referenser är? Har inga på mitt CV heller, nämner det inte ens. På de flesta intervjuer frågas inte ens efter mitt betygsunderlag när jag ibland struntar i att skicka in det.
Citera
2016-02-12, 22:17
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Hahaha va skönt gjort. Alltså det är klart sånt kollas upp, vem som helst kommer vilja att du namndroppar och sen kommer dom ju kontakta personen ifråga av sociala skäl!

Mm precis det med name-dropping jag är rädd för kommer bli fett awkward "Nja jag kommer inte ihåg riktigt, han hette Lars något. Tror han var där en kort period bara, blabla"

Lol
Citera
2016-02-12, 22:23
Medlem
K-nullaB-rudars avatar
Om någon undrar varför jag gjort detta så är det för innan när jag sökte med mitt riktiga CV så fick jag aldrig ens komma på intervjuer. Trots jag har civ.ing, varit utbytesstudent, och sommarjobbat 2 somrar med halvrelaterade saker. Dock var dessa jobb på okända små firmor så ingen bryr sig.

När jag adderade dessa två sommarjobb (två välkända stora företag) samt bytte utbytesstudier till ett mer känt amerikanskt universitet, gick antal intervjuer jag fick i taket. Har lärt mig en massa hur man ska vara/vad man ska svara på vad o.s.v tack vare detta.

Så anledningen till jag gjorde det var att jag blev less och kände jag aldrig skulle få något jobb, trots utbildning och massa csn skulder
Citera
2016-02-12, 22:26
Medlem
KeithLemons avatar
Erkänn inte att du har ljugit!
Finns inte en chans att du får jobbet isåfall.

Kör på bara och hoppas på det bästa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in