2016-02-14, 22:41
Medlem
HaveFuns avatar
vad är din totala månadskostnad? Du skrev 2000kr mat, det är rätt lite. Utöver mat?
Citera
2016-02-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Jag bor i en bil. En Audi Kombi som tyvärr är 5 cm för kort för att jag ska kunna helt utsträckt men det funkar.

Jag har gjort det i 4 höst, vinter och vår-säsonger och ÄLSKAR det. På somrarna lever jag i Thailand.

FÖRDELAR:
Otroligt enkelt liv
Underbar sovkomfort
Jag jobbar som konsult så jag kan ta bilen till kunden, sova på deras parkering och inte bry mig om att komma försent. Någon gång har de knackat på rutan när jag försovit mig - Praktisk väckarklocka!
Jag sparar 100K/år i bostadskostnader och relaterat
...och kan därför resa 3 månader varje år
Jag sover med ren, dammfri luft varje natt
Kan placera bilen så jag kan se stjärnor och kometer när jag vill.
Slipper åka till IKEA
När jag åker någonstans har jag automatiskt alla mina ägodelar med mig.

NACKDELAR:
Sociala stigman - Folk tror jag är en idiot / knäppis / fattiglapp / cheap charlie - Men helt ärligt - bryr mig inte
Någon gång har polisen väckt mig.
När det är minus 25 så sover man inte så länge. MEN - Det är en del av det liv jag vill leva och när det är kallt som f*n ser jag fram mot det ännu mer.
Svårt å bjuda hem någon....
Om man ska flytta något, typ vinterdäck så måste man flytta ut en del saker och placera någonstans...

VAD SOM KRÄVS:
Ett positivt och fritt sinne
Man ska gilla lite friluftsliv och sova "ute"
Sovlängden bör vara lika lång som du - Hade förut en Merca E320 och den var PERFEKT förutom att den var bakhjulsdriven och det var ingen hit när jag var i Åre....
Man behöver ha 2-3 sovsäckar - Sommarsäck, Höstsäck/Vintersäck och en Extremsovsäck. Sköter du dessa bra håller de sitt värde fint.
Gymkort - Jag tränar på Friskis & Svettis så jag får dusch o bastu hur mycket jag vill
Ett jobb / Kunder som tillåter din udda hobby utan att känna obehag.
Att vara "smidig" underlättar klädbyte i bilen....
En kompis som du kan sova hos när du vill tvätta kläder och se på sport med.

Är det BARA ett kostnadskäl? Det är en STOR faktor för mig. Men kompromissen för mig är liten. Jag jobbar ganska mycket med ett väldigt fritt jobb och de har utrymmen där jag kan spela TV-spel och vara uppe hela nätterna om jag så vill. Vilket betyder att jag kan ha ganska mycket "fritid" utan att vara specifikt i bilen.

Varför inte spara pengar och leva vanligt? 100.000kr är fan inte en omöjlig siffra med lägenhet o allt?
Citera
2016-02-14, 23:18
Medlem
Offices avatar
Att du skulle spara 100 k genom att bo i bilen är inget annat än en glädjekalkyl. Du kanske jämför mot en lägenhet för 8 k i månaden men det är ju verkligen som att jämföra äpplen och päron.

Det kanske är bättre att jämföra med något lite enklare boende? Du kan hyra en 1:a för c:a 3000 månaden. Det blir 36 000 per år och med lite varmvatten + el och lite mindre matbudget kan vi runda av till 40 000 per år.

Det är rätt långt från 100 k och verkligen inte en summa som motiverar en att sova i bagageutrymmet på en bil året om.

Och nej, för dessa 40 000 kr får du ingen fin lägenhet, men den har kök, dusch, toalett och ett varmt rum som du kan sova i. Trots sin enkelhet så är den flera magnituder mer komfortabel än bagagen på din Audi. Dessutom kan du tjacka en liten skitbil i stället, det drar troligtvis ned totalkostnaderna markant. Är det en nyare, större Audi du har så äter värdeminskning och försäkring med lätthet upp dessa 40 000kr så att du i slutändan kanske inte sparar en enda krona på att bo där bak?

Så ja, det verkar faktiskt vara idiotiskt att välja bagageutrymmet framför en enklare lägenhet - åtminstone om man gör det för ekonomins skull.
Citera
2016-02-14, 23:40
Medlem
Avon.Bs avatar
Lol

Har funderat på något liknande:

Börja köra färdtjänstbuss i Stockholm. De har mycket förvaringsutrymmen etc och gott om plats att sova på, du kan till och med stå upprätt i dem (Fort Transit). Säg upp lägenhet etc, enda man behöver är mobil abb med gott om data samt ett gymkort. Jobba från morgon till kväll varje dag. In på gym och duscha en gång om dagen. Sen kan du göra vad fan du vill, åk ut till en sjö och sola och bada några timmar eller ut på promenad om du känner för det. Man kommer ändå köra in en bra slant. Säg ett snitt på 5000 inkört om dagen. Det ger dig ca 37k i månaden efter skatt. Utgifter, ca 700 för mobil, 300 för gymkort, 2000 för mat. Du kan alltså spara i runda slängar 34k i månaden. 400k sparat på ett år.
Citera
2016-02-15, 00:27
Medlem
Muwltipliers avatar
Inspirerande men anser att du fortfarande är för beroende av andra i samhället.
Citera
2016-02-15, 00:53
Medlem
På Google i USA finns ett par ingenjörer som bor i bilar på parkeringsplatsen utanför: http://uk.businessinsider.com/google-employee-lives-in-truck-in-parking-lot-2015-10?r=US&IR=T

Skillnaden är väl att de kan spara närmare 1 miljon kronor/år.
Citera
2016-02-15, 01:43
Medlem
1. Vad händer om du blir matförgiftad och behöver spy var 20e minut?
2. Vad händer om du får rännskita och måste skita inom loppet av 10 sekunder?
3. Blir du aldrig sjuk om vintrarna genom att alltid sova i en kall bil?

OBS! Jag är seriös ang. de två första frågorna.
Citera
2016-02-15, 02:57
Medlem
stureplan08s avatar
Du är en inspirationskälla, tvärgrymt alltså.
Citera
2016-02-15, 03:08
Medlem
Annorlunda.
Frågor.
1 Hur förvarar du mat i din bil?
2 Vad roar du dig med efter jobbet?
3 Vad gör du i bilen för att roa dig?
4 Hur gör du när du runkar? ja, i bilen?
5 Är du i din bil just nu?
Citera
2016-02-15, 03:29
Medlem
GanjaFarfars avatar
Att ingen har krävt en bild på bilen och inredningen än är fan otroligt.
En handskriven lapp med ditt nick på bilden och några fina kort invändigt och utvändigt.
Annars tror jag dig inte. Vilket är synd för människor som går utanför normen är väldigt inspirerande.
Citera
2016-02-15, 03:58
Medlem
Haha är det för ekonomiska skäl. Sparar 100000 ? Köp en bostad och lev som en kung och du åker på värdeökningar. Du köper bilar audi mercedes, rena förlustaffärer rent ekonomiskt. Om ekonomi är skälet borde du överväga och inse att i löngden sparar du mer på stt bo i bostad än i ett fordon.

Kan tänka mig att du förlorat 200 000 per bil i värdeminskning.
Citera
2016-02-15, 04:12
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Kanske missat någonstans i tråden men... Är rutorna rejält tonade eller har du någon form av gardiner? Man vill väl ha lite ombonad privat känsla ibland, om inte annat när man drar en runk?

Har du några favoritställen där du gärna övernattar? Brukar du ofta åka långt iväg från orten/företagsparkeringen för att hitta just lugna vackra ställen att parkera på?

Har du en pisspotta i bilen eller går du alltid ut och pissar?

1. Ej tonade. Skulle göra det, men så tänkte jag - Varför? Jag har inget som någon vill ha, och tonade rutor väcker också en viss nyfikenhet. De kikar in och ser att det finns just inget spännande alls.

2. Nattar alltid där jag ska jobba dagen efter. Det är inte nya ställen varje dag utan långa "projekt" och denna vinter har varit på samma parkering.

3. På bra snöhelger åker jag ofta till Åre / Kittelfjäll. Har också "turnerat" några vändor runt Europa. Vackert som fan och något som alla borde göra.

4. Jag har ALDRIG vaknat av att vara så nödig att jag måste stiga upp EVER. Ja, låter konstigt men jag gör det jag behöver innan jag lägger mig. Vaknar jag tidigt (säg klockan 6 på morgonen) så börjar jag 5 på morgonen.

Citat:
Ursprungligen postat av fisken123
Hur lång är du?

182cm

Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Så du menar att du sover i en bil som är minus 20? Vad har du för klädsel/Sovsäck då? Jag har haft rätt många fältdygn och så fort det kryper under minusgrader så sover man ju mindre bra.

Extremsovsäck, en 2008/2009 North Face Inferno. Superunderställ och mössa.
I minus 20 går det också bra med en medioker vintersovsäck, extra lager strumpor, tjocka "mysbyxor", vantar och mössa. Fötterna är värst. Kanske beroende på kombinationen lång o smal och dålig sovsäck nedtill och att det drar i bagage-luckan - har ej undersökt saken. Duntofflor hade nog varit en ypperlig tillgång för den som inte har tillgång till extrem-sovsäck.

Citat:
Ursprungligen postat av starwatch
Vad ska du använda alla 'insparade' pengar till?

1. Jag åker till Thailand varje sommar minst 3 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
vad är din totala månadskostnad? Du skrev 2000kr mat, det är rätt lite. Utöver mat?

1. 2000:- mat (min baskostnad för mat är sjukt liten, men sedan får jag lite extravagans ångest och går ut och äter då och då och bjuder då gärna vännerna.

2. 149:- Comviq kontant

3. 1000:- övrigt (hygien, klädesplagg etc.)

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Att ingen har krävt en bild på bilen och inredningen än är fan otroligt.
En handskriven lapp med ditt nick på bilden och några fina kort invändigt och utvändigt.
Annars tror jag dig inte. Vilket är synd för människor som går utanför normen är väldigt inspirerande.

Det är upp till var och en att göra sin egen bedömning om detta är sant eller ej. Jag gör ingen värdering i det. En sovsäck och lite kläder utspridda i en bil med nedfällt bagage skulle vara bevis nog för dig?

Det intressanta är att även i Sverige är det flera tusen människor som varje natt sover i sina bilar. Det är inget märkvärdigt. Och heller inte obekvämt om man gör det på sitt sätt. Så fler borde överväga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in