2016-02-14, 21:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tror du har för höga tankar om Södertäljes medicinska resurser. Inte heller ser jag varför det för polisen vore särskilt viktigt att omedelbart analysera blodprov. Men vi får helt enkelt vara oense och se vad som framkommer.

Polisen utreder brett, precis som de bör. Om man kollar polisens händelserapportering så ser man också att det händer varje dag att någon stoppas misstänkt för rattfylleri men som vid kontroll helt enkelt visas vara en usel och ouppmärksam chaufför.

Jag tror på att föraren slumrat till vid ratten och vaknat till några sekunder för sent. Visst kan onykterhet bidra men det kan också för mycket fokus på mobilen göra.
Vartenda sjukhuslabb kan göra den analysen, Karolinska i Huddinge ligger inte långt bort och har ett jättemodernt stort labb och vill polisen inte besvära dem så finns rättsmedicin i Stockholm och rättskemi i Linköping som säkert har helgöppet för polisen.

Kan du ge ett exempel då polisen gått ut i pressen med att man misstänker rattfylleri enbart på indicier, utan provtagning?
Senast redigerad av skunkjobb 2016-02-14 kl. 21:58. Anledning: Stavfel
Citera
2016-02-14, 21:54
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Olyckan är obegriplig. Men promillehalten i föraren kanske ger svaret. Men ändå... Obegripligt.

Ja.

Den starkt trafikerade Götaälvbron i centrala Göteborg har en klaff som öppnar åt ett håll och åt det andra är det bara bommar och ljus och jag tror inte att någon kört ut i älven under de 75 år bron funnits.
Citera
2016-02-14, 21:56
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Jag tror du har för höga tankar om Södertäljes medicinska resurser. Inte heller ser jag varför det för polisen vore särskilt viktigt att omedelbart analysera blodprov. Men vi får helt enkelt vara oense och se vad som framkommer.

Polisen utreder brett, precis som de bör. Om man kollar polisens händelserapportering så ser man också att det händer varje dag att någon stoppas misstänkt för rattfylleri men som vid kontroll helt enkelt visas vara en usel och ouppmärksam chaufför.

Jag tror på att föraren slumrat till vid ratten och vaknat till några sekunder för sent. Visst kan onykterhet bidra men det kan också för mycket fokus på mobilen göra.
Stockholmsbandet Psykofant spelade på samma festival.
Citat:
His band-mate John Olsson said Mr Tarry, 32, had not been drinking at the event because he was driving.
http://news.sky.com/story/1641790/br...-bridge-plunge
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vartenda sjukhuslabb kan göra den analysen, Carolinska i Huddinge ligger inte långt bort och har ett jättemodernt stort labb och vill polisen inte besvära dem så finns rättsmedicin i Stockholm och rättskemi i Linköping som säkert har helgöppet för polisen.

Kan du ge ett exempel då polisen gått ut i pressen med att man misstänker rattfylleri enbart på indicier, utan provtagning?
KS Huddinge är väldigt mycket större än Tälje sjukhus men varför skulle man haft så bråttom att analysera blod menar du?
Polisen har massor av gånger ("dagligen") publicerat händelserapporter om misstänkt rattfylla som mynnat ut i nada. Om pressen rapporterat om dessa tämligen vardagliga händelser eller inte saknar betydelse.
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Hur ligger gaspedal /broms i en engelsk bil? Är det omvänt eller samma?
Tänkte om föraren kommit med hög fart , varit lite trött eller påtänd, och inte hunnit reagera på att det var en kö med bilar så han trycker ner gasen istället för bromsen och bilen skenar. Han hinner sedan inte få stopp innan det är kört.
Pedalerna sitter likadant i bilarna även i länder med vänstertrafik, koppling (om det är manuell låda), broms och gas från vänster till höger.
Citera
2016-02-14, 21:57
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Trafikverket var det som jag minns det.
Sjöfartsverket ansvarar för bro och kanal, annars var det rätt.
Citera
2016-02-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Kanske bilen var inställd på att köra automatiskt 70 km/h, föraren vaknar till precis före kön och väjer förskräckt förbi den, han har då missat alla varningslampor och kör yrvaket in i bommen och brokanten/vattnet?

Nån km innan är det ju motorväg och sen efter bron 90 igen. Normal ställer man inte in farthållaren på så kort sträcka, å andra sidan visste ju föraren kanske inte om detta..
Citera
2016-02-14, 21:59
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Öhhhh.....ja, hört talas om Södertäljebron, vilket står i denna tråd och alla tidningars nätsidor!
Klart jag har. Men motorvägen upphör väl strax innan och börjar strax efter. Eller är det motorväg hela vägen. Vilket var det jag undrade.
Citera
2016-02-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Där var det. Det borde innebära att de har hittat alkohol eller någon annan drog i förarens blod, annars går man inte ut med det.

Tillägg: Förresten, vittnena där bedömde det som att bilen körde förbi bilkön i c:a 60 km/h och tidigare vittne talade om c:a 80. Har de inte misstagit sig totalt så lär bilen ha saktat in avsevärt i samband med passerandet av kön, de lär väl ha hållit styvt 100 knyck tidigare på motorvägen antar jag. I så fall kan väl knappast föraren ha sovit eller liknande utan uppmärksammat kön, bromsat för att klämma sig förbi den och sedan bara fortsatt trots ljus och bommar.

Jag har aldrig sett att man talat om misstänkt rattfylleri utan att ha någon alkoholprovtagning att gå på. Det är inget som man säger av slentrian för att hålla dörrar öppna.

Det där är ju märkligt, vittnet Jonny Axelsson talade ju om att bron var på väg ner. Då vittnena som talar om att bron höll på att öppnas inte såg själva bron i rörelse utan baserar det på diverse antaganden så tror jag mer på Jonny.

Fasen, är det någon här som har betaltjänsten på http://www.marinetraffic.com/ ? I gratisversionen kan man inte köra playback, annars hade jag tänkt kolla exakt tid för fartygspassagen men jag vet inte ens vad det var för fartyg som passerade. Med betalversionen ska man kunna visa historisk trafik i ett område.

Behöver inte va alkohol kan vara droger. Amfetamin etc. Musiker liksom ...

Tror uppenbar vårdslöshet räcker för att polisen ska säga rattfylleri. Tänk på att de förmodligen sett filmen från brovaktens kameror. Kanske drog de slutsatser efter det. Känns inte som om de hann med en obduktion före rubriceringen. Om de nu inte hittade fullt med öl i bilen.
Citera
2016-02-14, 22:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
KS Huddinge är väldigt mycket större än Tälje sjukhus men varför skulle man haft så bråttom att analysera blod menar du?
Inte fasen vet jag. Jag hänger bara upp det på att de inte borde gå ut med att de misstänker rattfylla om de inte har analyserat blodet.
Citat:
Polisen har massor av gånger ("dagligen") publicerat händelserapporter om misstänkt rattfylla som mynnat ut i nada. Om pressen rapporterat om dessa tämligen vardagliga händelser eller inte saknar betydelse.
Länka till en olycka, företrädesvis med förolyckad förare där de sagt att de misstänker rattfylla utan att ha analyserat blod eller utandningsluft. Om föraren överlevt och står och vinglar, sluddrar och luktar sprit kan man kanske tala om misstanke utan analys men inte bara på att körningen varit vårdslös.

Jag är som sagt inte intresserad av massor av gånger utan ett enda exempel.
Citera
2016-02-14, 22:05
Medlem
En tanke kan ju vara att samtliga döda stank alkohol när de drogs upp ur vattnet. En annan tanke kan vara att de fått vittnesuppgifter om att de kört tokigt på andra delar av vägsträckan, något kanske inte media fått nys om.
Citera
2016-02-14, 22:06
Medlem
motorolamicrotacs avatar
Någon skrev tidigare i tråden en rimlig teori om vad som hände.
Föraren (troligtvis managern) körde och bandmedlemmarna slumrade sådär lagom
fulla. Managern råkade ut för sjukdomsfall just innan bron. Någon av bandmedlemmarna märker detta och försöker ta över ratten och styra men då de slumrat har de inte sett varningarna om broöppningen och när börjar förstå vad som är på g försöker de komma åt bromspedal alt styra in i räcke eller liknande för att få stopp, men då är det försent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in