2016-02-14, 21:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag ser inga problem med att få fram analyssvar på någon timma om man vill. De går inte ut med att de misstänker rattfylla bara på indicier som att bilen körts vårdslöst.
Jag tror du har för höga tankar om Södertäljes medicinska resurser. Inte heller ser jag varför det för polisen vore särskilt viktigt att omedelbart analysera blodprov. Men vi får helt enkelt vara oense och se vad som framkommer.
Citat:
Vi har tills vidare flera brottsrubriceringar, som misstänkt vållande till annans död, misstänkt vårdslöshet i trafik och misstänkt rattfylleri. Var det hamnar återstår att se
Polisen utreder brett, precis som de bör. Om man kollar polisens händelserapportering så ser man också att det händer varje dag att någon stoppas misstänkt för rattfylleri men som vid kontroll helt enkelt visas vara en usel och ouppmärksam chaufför.

Jag tror på att föraren slumrat till vid ratten och vaknat till några sekunder för sent. Visst kan onykterhet bidra men det kan också för mycket fokus på mobilen göra.
Citera
2016-02-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tror du har för höga tankar om Södertäljes medicinska resurser. Inte heller ser jag varför det för polisen vore särskilt viktigt att omedelbart analysera blodprov. Men vi får helt enkelt vara oense och se vad som framkommer.

Polisen utreder brett, precis som de bör. Om man kollar polisens händelserapportering så ser man också att det händer varje dag att någon stoppas misstänkt för rattfylleri men som vid kontroll helt enkelt visas vara en usel och ouppmärksam chaufför.

Jag tror på att föraren slumrat till vid ratten och vaknat till några sekunder för sent. Visst kan onykterhet bidra men det kan också för mycket fokus på mobilen göra.

Slumrar man till vid ratten nykter, så borde man vakna när bilen svänger till och kör förbi en kö, rammar en annan bils backspegel som flyger loss (det lär ju brakat till i det läget) och rimligen trycker man då på bromsen, men enligt vittnen så bromsade inte han som körde alls. Reaktionsförmågan verkar ha varit lika med noll, snarare verkar han medvetet styrt förbi kön och vidare.
Citera
2016-02-14, 21:45
Medlem
Vad tror ni om att alla somnade i bilen efter en lång natt. Även föraren slumrade till innan bron...? De körde tydligen bara i 70km/h enligt aftonbladet, nån som vill ta livet av sig gasar väl på mer?
Citera
2016-02-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktussallad
Mycket av förklaringen ligger nog i att samtliga var för trötta för att egentligen framföra fordonet och att de var utlänningar och hade dålig koll på vägskyltarna/omgivningen. Föraren som säkert halvsov trodde kanske i mörkret att det var en järnvägskorsning han närmade sig och fick ett spontant infall att köra innan tåget passerar (för som känt tar det en stund innan tåget kommer, efter att bommarna har fällts ner). De kan ha varit drog- eller alkoholpåverkade men man ska inte underskatta faran med att köra när man inte har vilat ordentligt på många timmar. Det i kombination med att de var unga, ovana förare med en övertro på sin körförmåga.

Jag har också varit inne på att han tänkt att det var en tågöverfart och att köra TRÖTT är precis lika farligt som att köra RATTFULL. Man missar så pass mycket i reaktions/tankeförmåga, för att inte tala om risken att somna. Det är där min poäng ligger i att gänget som rockat loss och festat hela kvällen, borde sovit på hotell i Norrköping och startat färden mot Arlanda tidigt på morgonkulan istället för att utmattade knöka in sig i en bil.
Citera
2016-02-14, 21:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Obegripligt att den höjbara brodelen har öppningar som är tillräckligt stora för att en bil lätt kan passera igenom (vilket alltså skedde nu).
Vore bättre om öppningarna täcktes med kraftig metallplåt, t ex målade med stora svart-vita sick-sack-linjer, synliga på långt håll.
Jag tror du har missuppfattat hur det ser ut. När bron är fullt upphissad är det drygt 14 m i vertikalled mellan vägbanan och brons undersida och bron lyfts med två vertikala balkar i varje ände. Det blir lite lustigt att tala om öppningar i bron då bron helt enkelt inte är där när den är upphissad. Det är flera led med blinkande lampor, skyltar och bommar som har förhindrat sånt här i många herrans år. Ska man ha en barriär som skyddar måste den vara mjuk, annars dör man när man kör in i den istället. En lagom eftergivlig fällbar barriär tvärs hela vägbanan blir en rätt dyr historia och man räddar nog fler liv genom att lägga de pengarna på något som behövs oftare.
Citera
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Slumrar man till vid ratten nykter, så borde man vakna när bilen svänger till och kör förbi en kö, rammar en annan bils backspegel som flyger loss (det lär ju brakat till i det läget) och rimligen trycker man då på bromsen, men enligt vittnen så bromsade inte han som körde alls. Reaktionsförmågan verkar ha varit lika med noll, snarare verkar han medvetet styrt förbi kön och vidare.
Olyckan är obegriplig. Men promillehalten i föraren kanske ger svaret. Men ändå... Obegripligt.
Citera
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skytten71
Vad tror ni om att alla somnade i bilen efter en lång natt. Även föraren slumrade till innan bron...? De körde tydligen bara i 70km/h enligt aftonbladet, nån som vill ta livet av sig gasar väl på mer?
En sovande bilförare hittar knappast mellan vänster bilkö och mitträcke.
Citera
2016-02-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytten71

Kanske bilen var inställd på att köra automatiskt 70 km/h, föraren vaknar till precis före kön och väjer förskräckt förbi den, han har då missat alla varningslampor och kör yrvaket in i bommen och brokanten/vattnet?
Citera
2016-02-14, 21:51
Medlem
Troligtvis har föraren gjort detta med vilje, ville helt enkelt ta livet av sig, synd för dom andra medpassagerarna iofs!
Citera
2016-02-14, 21:52
Medlem
Hur ligger gaspedal /broms i en engelsk bil? Är det omvänt eller samma?
Tänkte om föraren kommit med hög fart , varit lite trött eller påtänd, och inte hunnit reagera på att det var en kö med bilar så han trycker ner gasen istället för bromsen och bilen skenar. Han hinner sedan inte få stopp innan det är kört.
Citera
2016-02-14, 21:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det är en möjlig teori tycker jag och hur rapp man är i reaktionen efter en stunds microsömn vete tusan. Ögonvittnen är dessutom notoriskt opålitliga men det kan ju finnas kameror som visar om han bromsar eller inte.
Och om nu föraren var tvärpackad så borde han väl även då tvärnitat när det börjar smälla. Och hur klarade han sig isf drängfull i 12-13 mil på sopsvarta enformiga motorvägar?

Så vad återstår?
Citera
2016-02-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Sa det på nyheterna men var säker södertälje kommun då.

Trafikverket var det som jag minns det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in