2016-02-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja - man är sadist iom att offret utsattes för lidande innan medvetslöshet - att få flera meter tejp runt skallen, att veta att man ska dö när han börjar trassla med snaran är helvetiskt plågsamt.
Hur lång tid det tog innan hon dog vet ingen - det handlar dock om ett förlopp från att helvetet överfaller henne på utsidan. Snabbt förlopp, 20 sek, medvetslöshet hit och dit är en diskussion skapad av Xenia och som är komplett irrelevant.

Vad nekrofilen pysslar med gällande en levande person och sen enbart står och glor - det kan man däremot undra. Den frågan får du nog vända till upphovsmannen som hittat på figuren.

Det kan ha förekommit sadistiskt handlande redan tidigare under övergreppet och även en medvetslös kan lida av behandlingen.

Oavsett vad som förlöpt innan själva hängningen tycker jag faktiskt man kan svara ja på båda frågeställningar.

Ja, man är sadist om avsikten med handlandet är sadistiskt. Man friskrivs inte ansvar för sitt handlande även om offret blir medvetslöst tidigare än man tänkt.

Ja, man är nekrofil om avsikten är att förgripa sig för njutning på en död kropp även om offret de facto ännu inte hunnit bli död per definition, dvs att hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort.

Likaså är det sexuellt betingat om avsikten med blottandet var just sexuell njutning.

Det är enligt min åsikt inte orimligt att hävda att det är avsikten med själva handlingen som avgör. För att veta säkert måste mördaren NB förklara varför han hängde, tejpade och blottade Lisa.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-14 kl. 17:29.
2016-02-14, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det kan ha förekommit sadistiskt handlande redan tidigare under övergreppet och även en medvetslös kan lida av behandlingen.

Oavsett vad som förlöpt innan själva hängningen tycker jag faktiskt man kan svara ja på båda frågeställningar.

Ja, man är sadist om avsikten med handlandet är sadistiskt. Man friskrivs inte ansvar för sitt handlande även om offret blir medvetslöst tidigare än man tänkt.

Ja, man är nekrofil om avsikten är att förkripa sig för njutning på en död kropp även om offret de facto ännu inte är död per definition, dvs att hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort.

Likaså är det sexuellt betingat om avsikten med blottandet var just sexuell njutning.

Det är enligt min åsikt inte orimligt att hävda att det är avsikten med själva handlingen som avgör. För att veta säkert måste mördaren NB förklara varför han hängde, tejpade och blottade Lisa.
Självklart är det NB som står för detaljerna - vilket jag gång efter annan betonat då vissa andra kör sitt race..
Hela processen är ett lidande oavsett om det gått snabbt eller kanske en kvart.
Den där påhittade nekrofilen kan strimlas i en dokumentförstörare.
2016-02-14, 17:56
Bannlyst
Citat:
Självklart är det NB som står för detaljerna - vilket jag gång efter annan betonat då vissa andra kör sitt race..
Hela processen är ett lidande oavsett om det gått snabbt eller kanske en kvart.
Den där påhittade nekrofilen kan strimlas i en dokumentförstörare.
Javisst är det så!
Att strimla upp Lisas lidande i olika kvasiteorier ner på sekundnivå, där någon tror sig veta bäst "bara för att", det hör inte hemma i en sån här fullkomligt genomvidrig gärning med en fullständigt fysiskt överlägsen mördare. Lisa fick uppleva dödsångest, panik, smärta - den totala känslan av hjälplöshet och smärta när ens liv försvinner. Att räkna sekunder och minuter av detta lidande för att försöka ge backup på en påhittad, kränkande teori, det är riktigt illa, då passerar man gränsen för vad som är acceptabelt - med råge.
2016-02-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkare AB sa i tingsrätten att ett snabbt förlopp som trycker till alla de stora kärlen i halsen innebär att det finns inga punktblödningar.

Ja, det är avsnörningen av stora artärer vid komplett hängning som gör att det blir mindre stas och mindre tendens till punktblödningar.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-14 kl. 18:07.
2016-02-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Rönnbäck är ju beklämmande och direkt pinsam. Det värsta är att hon gör den riktiga kvinnosaken en stor otjänst.

Gör Björn Hurtig mans-saken en otjänst? Bara för att försöka förstå din logik - eller brist på.

Jag trodde att detta handlade om ett brottmål men för dig handlar det tydligen om någonting annat.
2016-02-14, 18:19
Medlem
Citat:
Åklagaren utgår snarare från hur hon mördats - bilderna är inte i ett överfokus. Släpp det.

Ställda frågor till sakkunnig:
1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?
2. Går det att säga något om misstänkta gärningsmän till sexuellt
motiverade mord normalt är dömda för brott sedan tidigare?
3. Hur fungerar denna typ av gärningsmän utåt sett?
4. Finns det några vetenskapliga studier eller rapporter kring denna typ av
brott och gärningsmän?

Det är helt uppenbart att polisen och åklagaren har hämtat "inspiration" från dessa bilder - det återkommer ju 3-4 gånger i fupen på de mest konstiga ställen.
2016-02-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det finns inga bevis för det överhuvudtaget. De blottade intima kroppsdelarna kan lika gärna bero på att gärningsmannen velat förespegla ett sexuellt motiv som att det verkligen rörde sig om ett sådant. Vi kan i nuläget bara spekulera om motivet men vi vet inget förrän den dagen den skyldige erkänner brottet och berättar vad som drev honom till det.

Eller de skyldiga.
2016-02-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Gör Björn Hurtig mans-saken en otjänst? Bara för att försöka förstå din logik - eller brist på.

Jag trodde att detta handlade om ett brottmål men för dig handlar det tydligen om någonting annat.

Just därför att det är ett brottmål blir det märkligt när advokaten lägger ett genusperspektiv på sin insats.
2016-02-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Den jämförelsen varken kan eller vill jag göra.

Vi är i alla fall inte ensamma om att ha den här åsikten. Jag citerar Leif GW Persson:

- Om han anses skyldig kan påföljden bara bli livstid. Det här är faktiskt en väldigt grym gärning. Det är ett sadistiskt sexualmord som vi inte har många av. Han är körd.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2952999-leif-gw-han-ar-en-sexuell-sadist

Leif GW Persson är en professor med mycket kunskap och erfarenhet. Han är en offentlig person och ingen har protesterat mot hans uttalande om detta mord. Det säger en del.

Fast du glömde nämna att han sa att det var obegripligt att utredarna använt hot och det är brottsligt. Vilket visar på bristen på logik i det GW säger.

Sedan finns det ingen utav oss som ifrågasätter och kritiserar utredningen som har fått komma fram i media och ännu mindre har ett eget TV-program att ta ensidigt ställning i.

GW verkar också väldigt förtjust i militären -inte så bra i det här fallet.
2016-02-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Ytterligare ett bevis på att IR inte är vid sunda vätskor. Hon tror att det är för att hon är kvinna
som han blir dömd i TR och HR?

Hon är en idiot, oförklarligt att hon kommit så långt som hon har.

Då är det väl en större idioti att hovrätten ljuger?
2016-02-14, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är helt uppenbart att polisen och åklagaren har hämtat "inspiration" från dessa bilder - det återkommer ju 3-4 gånger i fupen på de mest konstiga ställen.
Sök hjälp. Det hatiska överfokus du har på polisväsendet är inte friskt.

Frågorna är ställda utifrån hur Lisa ser ut - och besvarade av Långström. Men du har förbannat rätt i en sak: Sexuell sadism är BDSM som gått fullständigt överstyr och där samtycke inte förekommer:
Mord.
Senast redigerad av develi 2016-02-14 kl. 18:32.
2016-02-14, 18:37
Medlem
Citat:

Har Hurtig uttalat sig i jämställdhetsfrågan i media ? Han kanske kommer att hålla sig till brottmålet ? Vad denna min och många andras observation har med logik att göra, förstår jag inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in