2016-02-13, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Visar sättet hos mördas på (strypningen/hängningen), att det är ett sexuellt motiv menar du?
Jag kan tycka att upphängningen av offret visar tecken på sadism. Men sexuellt...? Det tycker jag är långt ifrån bevisat.
Sadism är givet och att det är sexuellt är grundmotivet - exakt som professorn beskriver. Han berättar även att det verkar vara väldigt svårt för folk att begripa iom att det inte är penetrering - det var inte för inte han la till de meningarna är uppenbart..
2016-02-13, 14:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Kan vara tur eller skicklighet när han lockade Lisa till ladan, och inga vittnen under gärningen. Men tvärtom så var det ett riktigt slarvigt mord, och det går inte ihop med ett lustmord med så illa planering.
God planering har inte med definitionen på lustmord att göra utifrån hur perfekt det blir:
God planering har med förövaren själv att göra på identiskt samma sätt som att en chef är psykopat - det beror helt på nivå av IQ hur förslagen personen är samt att övning ger färdighet.
2016-02-13, 14:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men fattar du inte vad som står i text. Sverige har inget utlämningsavtal med Ryssland. Hans fru är ryska och har säkerligen släktingar i Ryssland eller båda kan ha flytt dit men gjorde det inte.
Det tog ju fem dagar innan kroppen hittades. De kunde tagit färjan över eller åkt med SJ över Haparanda inklusive tågförseningar innan kroppen hittades.

Till skillnad från dig anklagar jag dig inte för att ljuga. Jag konstaterar bara att du är okunnig.

Sverige har inget formellt utlämningsavtal med Ryssland, så långt är det rätt. Men det innebär inte att utlämning inte kan ske. Se t ex denna:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/misstankt-torped-gripen-1

Alltså har du fel i sak, men sitter ändå och hånar andra skribenter som vore du någon juridisk expert.

Sen finns det självklart flera andra invändningar mot argumentet:

- Det är ännu ett klockrent exempel på bakvänd logik. Teknisk bevisning och vittnesmål bortförklaras med (kvasi)psykologiska argument: "DNA:t måste vara planterat, för var han skyldig skulle han ha flytt till Ryssland"

- Argumentet förutsätter att han erkänner för sin hustru: "Jo du - jag mördade visst en ung tjej - nu måste vi sticka till dina släktingar i Ryssland bums innan jag blir gripen". Hur troligt är det?

- Även om det förekommer att grova brottslingar med utländsk bakgrund flyr landet för att undgå rättvisan (och ibland även etniska svenskar) så gäller det helt uppenbart långt från alla. Man kan alltså inte påstå att frånvaron av flykt skulle vara en tydlig indikator på oskuld, ens om man bortser från de tekniska bevisen. Nonsensargument.

- Du kan omöjligt veta att denne obildade man skulle ha koll på vilka regler som gäller för utlämning (Bortsett då återigen från att det är fel att han inte löper någon risk att bli utlämnad). Han kan tro allt från att han säkert blir utlämnad till att han inte blir utlämnad alls. Jag har svårt att se att ryssarna skulle ha något stort intresse av att skydda en misstänkt flickmördare som dessutom inte ens är ryss själv - det är liksom inte särskilt bra PR för Putin att göra det.

- Att döma av hans beteende så har han grovt underskattat rättsapparatens reaktion på flickans försvinnande. Inledningsvis kan han mycket väl ha varit trygg i förvissningen att kroppen var säkert gömd och att inget som pekade mot honom själv fanns. Det är också lätt att önsketänka i en svår situation: "Jag åker inte dit" "De hittar henne inte". Människor föredrar oftast den invanda tryggheten. Han hade arbete, bostad, inkomst där han var. Flykten till Ryssland när kroppen inte ens är hittad framstår då som ett ganska huvudlöst företag.

Så vad blir kvar av dina och andra argument om att NB måste vara oskyldig för annars hade han flytt?

Svar: Inte ett SKIT. Inte ett jävla SKIT.
2016-02-13, 14:45
Medlem
Citat:
Visar sättet hos mördas på (strypningen/hängningen), att det är ett sexuellt motiv menar du?
Jag kan tycka att upphängningen av offret visar tecken på sadism. Men sexuellt...? Det tycker jag är långt ifrån bevisat.

Citat:
Exakt, det finns inte bevis för det. Ja, kan vara så.. Eller så beror de blottade kroppsdelarna bara på att kroppen släpats av GM. Att han dragit henne i jacka/kofta så att dessa åker upp (men BH sitter kvar på kroppen) och kläderna på underkroppen dras ner.

Det du skriver har faktiskt ingen betydelse i sak. Det kan vara ett personligt särintresse att diskutera olika motiv, men det har inget med hur domstolarna sett på saken när de resonerat kring gärningar som åklagaren har styrkt med mycket kraftfull bevisning. Nero har mördat en för honom okänd flicka som var på väg hem från sitt arbete. Det är en sak som drabbar oss alla djupt då vi alla kan relatera till hur hemskt och orättvist det är. Om det inte var ett lustmord eller sexuellt, så är det något annat lika vedervärdigt.

Det är nu kört. Det enda som har varit ett konkret fel är att en inkompetent advokat har vilselett folk som också tror på utomjordingar, och drivit allt möjligt som inte har med saken att göra.

Det enda en advokat kan göra nu för Nero, är att förklara för honom att han måste bli en mönsterfånge. Se till att Nero samarbetar med psykiatrin inom kriminalvården, där han berättar allt, och ser till att samla på intyg om sin ånger och insikt. Bra att ha som dokumentation när han senare, långt fram i tiden, ska söka om tidsbestämt straff. En advokat kanske kan hjälpa Nero att stanna i svensk fängelse, då det skulle konkret hjälpa Nero om han någonsin vill ut i friheten.

Jag tror inte det finns möjlighet att söka tidsbestämt straff i efterhand i Litauen. Därför vore det önskvärt att kriminalvården såg till att bli av med Nero så fort det bara går. Det är genom hårda bud ett monster som Nero förstår vad han ställt till med.
2016-02-13, 14:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
- Att döma av hans beteende så har han grovt underskattat rättsapparatens reaktion på flickans försvinnande. Inledningsvis kan han mycket väl ha varit trygg i förvissningen att kroppen var säkert gömd och att inget som pekade mot honom själv fanns. Det är också lätt att önsketänka i en svår situation: "Jag åker inte dit" "De hittar henne inte". Människor föredrar oftast den invanda tryggheten. Han hade arbete, bostad, inkomst där han var. Flykten till Ryssland när kroppen inte ens är hittad framstår då som ett ganska huvudlöst företag.
Jag tror det ligger mycket i detta att det sket sig: Han underskattade svensk rättsapparat samt hade ingen aning om hur snabbt och stort insatserna skedde enligt MSO. Fortsättningsvis att det skulle välla in 3000 personer via Missing People på onsdag och framöver.
2016-02-13, 14:53
Medlem
develis avatar
Ja så är det:
Citat:
Björn Hurtig men medger att chanserna till resning är väldigt små:

– Han ligger pyrt till eftersom det är stark bevisning som det krävs mycket för att rubba.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6367569
2016-02-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Två par byxor vara 1 par jeans som är knäppt i midjan? Verkar det sannolikt? Och jeansen tar med sig trosorna? Hur blir kläderna då på överkropp om han släpat henne i en riktning där byxorna åker ned till ankeln? Ändrat släpriktning kanske?

Ja, kanske ändrad släpriktning.. Men jackan verkar ju ha "dragits" av eftersom den hittas vrängd ut och in, så känns mest sannolikt att GM dragit i den..
Är inte heller helt omöjligt att byxorna har fastnat i ngt och dragits ner (och dragit med trosorna).
Men var jeansen knäppta när man hittade LH?
2016-02-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror det ligger mycket i detta att det sket sig: Han underskattade svensk rättsapparat samt hade ingen aning om hur snabbt och stort insatserna skedde enligt MSO. Fortsättningsvis att det skulle välla in 3000 personer via Missing People på onsdag och framöver.

Det är precis så det är. Mördaren kunde inte veta att det skulle bli en sökinsats av detta unika slag, efter en älskad dotter.

Att ens komma på tanken att fly när man mördat en 17 årig flicka är inget man får cred för. Att ens tro att det skulle vara en fördel för argumentationens skull, är ytterligare idiotier som nu framförs. Oavsett om det finns utlämningsavtal med Ryssland så tar inte de emot och skyddar mördare av den sort som Nero.

Det är skillnad på politik i den stora världen, som med Snowden och Assange. Nero är bara en kackerlacka bland mördare, oönskad ute bland folk var det än må vara på jorden.

Men det är kuriöst när en obildad usling som Nero diskuterar vem som har utlämningsavtal med Sverige. Det får mig att le åt dessa advokater som hittar på möjliga förklaringar som de matar klienten med.
2016-02-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Folks resonemang i den här tråden tar alla pris, hahahahaha.

Försvaret och bortförklaringarna gällande gällande sexuellt motiv i kombination med dåraktigt försvar för NB tycks inte ha några gränser. Jösses....

Grundar det sig i total okunskap eller ovilja att ta till sig sakfakta via expertis eller vart ligger problemet tror du?

Eftersom du skrattar och idiotförklarar alla som inte håller med dig, tala om vilka bevis det finns för att det var ett sexuellt motiv.
2016-02-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ja, kanske ändrad släpriktning.. Men jackan verkar ju ha "dragits" av eftersom den hittas vrängd ut och in, så känns mest sannolikt att GM dragit i den..
Är inte heller helt omöjligt att byxorna har fastnat i ngt och dragits ner (och dragit med trosorna).
Men var jeansen knäppta när man hittade LH?

Nej och vid knappen/linningen fanns DNA från NB. Hur kom det sig, tror du?
2016-02-13, 15:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Eftersom du skrattar och idiotförklarar alla som inte håller med dig, tala om vilka bevis det finns för att det var ett sexuellt motiv.
Ja, jag asgarvar åt alla långsökta argument.
Hur fan skulle ett par tighta slim fit jeans inklusive ett par ovanpå ramla av i hanteringen PLUS att Nerijus blod finns på signifikanta ställen (neddragningsplacering på byxornas sidor samt insidan vid knappen)..

Han är ett översexuellt mördande as.
2016-02-13, 15:12
Medlem
Citat:

Du har inte förstått att oavsett vilket motiv, så är detta ett brott enligt domskälen som ger livstids fängelse. Det har både tingsrätten och hovrätten kommit fram till när det gått igenom lagtexten.

Om du tänkte till så förstår du, att om det nu skulle visa sig att motivet inte var sexuellt, enligt psykiatrins avgränsningar om vad som är sexuellt så landar du ändå på att det är en vidrig gärning. Att döda en för gärningsmannen okänd 17 årig flicka som är på väg hem från sitt arbete en vanlig arbetsdag i Sverige kan inte försvaras med ett mer eller mindre vidrigt motiv. Motivet minskar inte på brottsoffrets dödsångest och lidande. Motivet minskar inte heller den förlust de anhöriga har lidit.

Det finns hur mycket som helst skrivet om att man får inte grotta ner sig för mycket på motiv, när det är på gärningar en brottsling ska dömas. Det är en fara för rättssäkerheten om man börjar ta bort fokus från gärningarna!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in