Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Men fattar du inte vad som står i text. Sverige har inget utlämningsavtal med Ryssland. Hans fru är ryska och har säkerligen släktingar i Ryssland eller båda kan ha flytt dit men gjorde det inte.
Det tog ju fem dagar innan kroppen hittades. De kunde tagit färjan över eller åkt med SJ över Haparanda inklusive tågförseningar innan kroppen hittades.
Till skillnad från dig anklagar jag dig inte för att ljuga. Jag konstaterar bara att du är okunnig.
Sverige har inget formellt utlämningsavtal med Ryssland, så långt är det rätt. Men det innebär inte att utlämning inte kan ske. Se t ex denna:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/misstankt-torped-gripen-1
Alltså har du fel i sak, men sitter ändå och hånar andra skribenter som vore du någon juridisk expert.
Sen finns det självklart flera andra invändningar mot argumentet:
- Det är ännu ett klockrent exempel på bakvänd logik. Teknisk bevisning och vittnesmål bortförklaras med (kvasi)psykologiska argument: "DNA:t måste vara planterat, för var han skyldig skulle han ha flytt till Ryssland"
- Argumentet förutsätter att han erkänner för sin hustru: "Jo du - jag mördade visst en ung tjej - nu måste vi sticka till dina släktingar i Ryssland bums innan jag blir gripen". Hur troligt är det?
- Även om det förekommer att grova brottslingar med utländsk bakgrund flyr landet för att undgå rättvisan (och ibland även etniska svenskar) så gäller det helt uppenbart långt från alla. Man kan alltså inte påstå att frånvaron av flykt skulle vara en tydlig indikator på oskuld, ens om man bortser från de tekniska bevisen. Nonsensargument.
- Du kan omöjligt veta att denne obildade man skulle ha koll på vilka regler som gäller för utlämning (Bortsett då återigen från att det är fel att han inte löper någon risk att bli utlämnad). Han kan tro allt från att han säkert blir utlämnad till att han inte blir utlämnad alls. Jag har svårt att se att ryssarna skulle ha något stort intresse av att skydda en misstänkt flickmördare som dessutom inte ens är ryss själv - det är liksom inte särskilt bra PR för Putin att göra det.
- Att döma av hans beteende så har han grovt underskattat rättsapparatens reaktion på flickans försvinnande. Inledningsvis kan han mycket väl ha varit trygg i förvissningen att kroppen var säkert gömd och att inget som pekade mot honom själv fanns. Det är också lätt att önsketänka i en svår situation: "Jag åker inte dit" "De hittar henne inte". Människor föredrar oftast den invanda tryggheten. Han hade arbete, bostad, inkomst där han var. Flykten till Ryssland när kroppen inte ens är hittad framstår då som ett ganska huvudlöst företag.
Så vad blir kvar av dina och andra argument om att NB måste vara oskyldig för annars hade han flytt?
Svar: Inte ett SKIT. Inte ett jävla SKIT.