2016-02-14, 16:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det förstår jag inte, särskilt inte om vi tittar på diskussionens ursprung.

Stelheten drabbar, precis som #TheMiracle skriver, fingrarna först och sprider sig till de större musklerna, vilket #develi kallade trams.
http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likstelhet

2. Likstelhet (rigoris mortis)
Med likstelhet menas upphörande av den för musklerna karakteristiska plasticiteten. Den åtföljes ibland av en obetydlig förkortning av muskelcellerna. Likstelheten följer den som tidigt dödstecken beskrivna primära muskelslappheten och orsakas av ett komplexbinding mellan actin och myosin, som styrs av omvandlingen av ATP till ADP. Den börjar vanligen i inre organ (hjärta och diafragma) efter cirka 30 minuter och kan vid en yttre undersökning först iakttagas i käkmuskulaturen och nackmuskulaturen efter cirka 2 timmar. Likstelheten märks därefter i armarna och sist i benen.
2016-02-14, 16:39
Medlem
Citat:
Jo, det var det, men det förstod du inte. När Ida mördades i Trollhättan 2013 tog mördaren med sig ett örngott från mordplatsen när han dumpade kroppen. Enda rimliga anledningen till det är att han ville skyla Idas ansikte. Det mordet var inte sadistiskt. Det fanns inget örngott att tillgå i ladan, och det var av skäl jag nämnde också omöjligt att skyla Lisas ansikte med ett sådant, men tejp fanns och gick att använda.

Jag efterlyste nedanstående

"Du kan väl visa på ett fall där man tejpat ett offer med 3 meter silvertejp runt ansiktet utan att sadism förekommit. Hur ofta förekommer det? Alltså något som underbygger ditt påstående."
2016-02-14, 16:48
Bannlyst
Citat:
Döden inföll snabbt på strypningen, annars hade det uppstått blödningar i ögonen.

Du kanske kan hänvisa till något fall där en sadist har tejpat ett medvetslöst offer.
Du har redan fått hur många exempel som helst på offer som mördats/tejpats av sexuella sadister, medvetandegrad på offren har varierat.
DU ska hänvisa till något fall där en nekrofil tejpat ett dött offer för att sedan stå och glo när han blottat hennes bröst och kön.
Berätta om någon nekrofil som gjort det.
2016-02-14, 16:54
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Jag antar att du glömde ett utan.

Att man skyler ansiktet på en död människa är inte ovanligt, och det fanns inte mycket annat att tillgå. Det går t.ex. inte att dra en påse över huvudet när det går ett snöre från halsen till taket.

Ja, fast det går att dra en påse över huvudet, eller
man kan tejpa fast påsen över ansiktet, man kan
skära ner offret sedan skyla med påse, eller
det måste funnits nån kartongbit, nåt klädesplagg som var lös (jackan).
Just att tejpa är en symbolhandling.
2016-02-14, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Ja, fast det går att dra en påse över huvudet, eller
man kan tejpa fast påsen över ansiktet, man kan
skära ner offret sedan skyla med påse, eller
det måste funnits nån kartongbit, nåt klädesplagg som var lös (jackan).
Just att tejpa är en symbolhandling.
Riktigt, är en symbol för kontroll, makt och och den totala förnedringen.
2016-02-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du har redan fått hur många exempel som helst på offer som mördats/tejpats av sexuella sadister, medvetandegrad på offren har varierat.
DU ska hänvisa till något fall där en nekrofil tejpat ett dött offer för att sedan stå och glo när han blottat hennes bröst och kön.

Är man sadist om man har för avsikt att utföra en sadistisk handling, men offret råkar bli medvetslöst snarare än gärningsmannen förväntat sig och han fullföljer ändå sitt handlande?

Är man nekrofil om man våldför/förgriper sig på någon som ännu inte är hjärndöd?
2016-02-14, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Är man sadist om man har för avsikt att utföra en sadistisk handling, men offret råkar bli medvetslöst snarare än gärningsmannen förväntat sig och han fullföljer ändå sitt handlande?
Är man nekrofil om man våldför/förgriper sig på någon som ännu inte är hjärndöd?
Ja - man är sadist iom att offret utsattes för lidande innan medvetslöshet - att få flera meter tejp runt skallen, att veta att man ska dö när han börjar trassla med snaran är helvetiskt plågsamt.
Hur lång tid det tog innan hon dog vet ingen - det handlar dock om ett förlopp från att helvetet överfaller henne på utsidan. Snabbt förlopp, 20 sek, medvetslöshet hit och dit är en diskussion skapad av Xenia och som är komplett irrelevant.

Vad nekrofilen pysslar med gällande en levande person och sen enbart står och glor - det kan man däremot undra. Den frågan får du nog vända till upphovsmannen som hittat på figuren.
2016-02-14, 17:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är många krav på bevis (vilket har givits) men enbart skräp tillbaka. Undviker svar, svamlar om annat och kommer inte med minsta vetenskap som förankring.
Ett enda stort påhitt med allt från död på 20 sek, medvetslösa lider inte (helt ointressant) till en tejpande nekrofili som enbart står och glor.

Du lär få ta en köbricka och vänta till döddagar.
2016-02-14, 17:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Lika lite som att syrebrist ger blödningar kan tid till döden i sig ge blödningar. Det är fysikaliska skillnader mellan strypning och hängning som gör att det är vanligare med petekier i ögonen vid strypning.
Rättsläkare AB sa i tingsrätten att ett snabbt förlopp som trycker till alla de stora kärlen i halsen innebär att det finns inga punktblödningar.
2016-02-14, 17:19
Bannlyst
Citat:

Det här är bara ett helt långsökt resonemang där XO tror att ett sadistisk mördare har 100% koll på läget och står och klockar när offret dör och i samma sekund tänker: "Oj, tog det slut nu, då pausar jag mina drifter, spelar ingen roll om adrenalinet är på topp."
Är ingenting att diskutera egentligen, Nerijus har plågat, dödat och skändat Lisa.
Vilken sekund hon dog, vet inte vi, inte han heller. Självklart fortsatte han det han påbörjat intill medvetslöshet och död. Syftet var att uppnå egen njutning via kontroll och makt över offret där hennes död var den slutgiltiga plågan, hans mål - han bestämde över hennes liv och död.
Den ultimata kontrollen över en annan människa.
Nerijus "övergick" inte från att vara sexuell sadist till att "bli" nekrofil under gärningen, det är pinsamt struntprat.

JA, man är sadist om man har för avsikt att utföra en sadistisk handling men offret råkar bli medvetslöst "för snabbt", det stoppar INTE gärningsmannen i sin gärning, är drifterna som styr, inte förnuftet.
NEJ, man är INTE nekrofil om man förgriper sig på någon som ännu inte är hjärndöd.
En nekrofil längtar oftast efter den kalla, stela orörliga döda kroppen.
Vad jag vill poängtera är att nekrofili inget har i detta sammanhang att göra, att Nerijus skulle "råkat" stöta på en redan död Lisa är inget alternativ, har aldrig varit och kommer inte att bli.
Senast redigerad av zascha 2016-02-14 kl. 17:36.
2016-02-14, 17:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Det här är bara ett helt långsökt resonemang där XO tror att ett sadistisk mördare har 100% koll på läget och står och klockar när offret dör och i samma sekund tänker: "Oj, tog det slut nu, då pausar jag mina drifter, spelar ingen roll om adrenalinet är på topp."
Är ingenting att diskutera egentligen, Nerijus har plågat, dödat och skändat Lisa.
.. Exakt vad jag försöker säga. Det är som att diskutera och utveckla sig kring en skröna. Det är ett påhitt och överfokus på 20 sek som är helt irrelevant.
2016-02-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Tänk er att snaran redan hängt i röret redan från början och så har NB dragit upp henne med sin egen kraft och tyngd då stryps hon men själva dödsorsaken blir ju när hon slutligen hängs upp .
Att snöret redan var på plats är min övertygelse, eftersom det dels är lätt att ordna, dels gör fortsättningen så mycket enklare. Lika övertygad är jag om att han inte dragit upp henne, eftersom det av fysikaliska skäl är omöjligt. Däremot har han lätt kunnat lyfta, rycka och maka henne uppåt med samtidig mycket lätt genomförd mothållning i den fria ändan (med 3,5 varv runt röret räcker tummen mot pekfingret eller enbart tänderna (lämnar båda händerna fria men DNA på snöret)). Om vi för ögonblicket lämnar det medicinska därhän, så är det alltså mekaniskt fullt möjligt att placera offret i olika positioner med varierande spänning i snöret. Rader lät offret stå på tå och utmattad strypa sig själv, men man kan tänka sig inledande knästående också, om offret görs oförmöget att resa sig. I den andra ytterligheten saknar offret kontakt med golvet eller eventuell uppallning, varvid spänningen i snöret blir ca 50 kp (motsvarande offrets vikt) och påfrestningen på halsen maximal. I detta läge kan offret inte utan rent atletiska bedrifter (med händerna fatta om snöret eller röret och lyfta sin egen tyngd genom armhävning eller med händerna avlasta snaran/öglan (mycket svårt)) göra mycket för att lindra plågan och döendet påbörjas ohjälpligt. Detta är inte roligt att fördjupa sig i, tyvärr räknar jag numera inte med några som helst gränser från GM:s sida och antar därför att förloppet kan ha varit utdraget. Att manövrerandet från GM:s sida är möjligt som fysisk prestation har vi utrett många gånger och develi har t o m lämnat personligt vittnesbörd om en näraliggande erfarenhet. Någon gång under processen har tejp anbringats utanpå snöret och delvis utanpå håret. Exakt när detta skett kan åtminstone jag inte se att vi har underlag för att avgöra. För GM försvårande omständigheter i form av motvärn har jag i detta resonemang också lämnat därhän. Det är en oerhört komplex fråga med psykologi, fysiologi, fängsling, hot som parametrar. En liten mekanisk utvikning, som jag inte sett beröras är den om positioneringen i upphängt läge. Kroppen upphängd blir ju mekaniskt instabil runt sin längdaxel, dvs den kan vrida sig mellan ytterlägena bestämda av de omgivande väggarna. GM hade säkert en önskad position i förhållande till det tänkta sceneriet - kanske ansiktet vänt åt något speciellt håll beroende på var GM uppehöll sig. Gjorde han något med snören för att kontrollera denna aspekt eller nöjde han sig med hur det råkade bli ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in