2016-02-13, 22:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Enligt vittnen i Södertälje: Inte så mycket som en blomma eller ett ljus på platsen.

Mycket, mycket, extremt märkligt. Vilka är det som har omkommit egentligen? 5 pers dör i en brutal olycka. När hände det senast i Sverige. Varför inte större sak av detta?
Citera
2016-02-13, 23:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Enligt vittnen i Södertälje: Inte så mycket som en blomma eller ett ljus på platsen.

Mycket, mycket, extremt märkligt. Vilka är det som har omkommit egentligen? 5 pers dör i en brutal olycka. När hände det senast i Sverige. Varför inte större sak av detta?

Att fem personer dör i en trafikolycka är väl tyvärr inte jätteovanligt. Om deras anhöriga och vänner bor långt bort så kanske de löser sörjandet på hemmaplan.

Dock håller jag med om att det borde kommit fram vilka som dött om de bor i Sverige. Vilket kanske talar för att de inte är bosatta här utan kanske i nåt annat europeiskt land.
Citera
2016-02-13, 23:04
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Tror nog på Skarlunda skroten i så fall

100% så går bilen till polis teknisk verkstad, för ett längre tag, innan nån jävla skrot!
Citera
2016-02-13, 23:05
Medlem
Min spekulation, så god som någon:

Det var ett kriminellt zigenargäng, alternativt ett gäng nyanlända från arabien. Bilen var nystulen av dem. Detta är enda sättet att tolka total avsaknad av identitet, sörjande, snyftartiklar i pressen, inte ens ett mikroskopisk minnesmärke på platsen.

I så fall kan jag i en mörk stund tycka: Varför slösades räddningstjänst på detta? Bättre att låta bilvraket ligga där på kanalbotten och mosas av passerande fartygsbottnar, samt låta de 5 avskummens lik ruttna bort i kanalen.
Citera
2016-02-13, 23:06
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den klart mest troliga teorin än så länge är att det rör sig om kriminella utlänningar eller folk som inte har rätt att befinna sig i landet. Troligen åker de i ett stulet fordon och är eventuellt drogpåverkade.
De är livrädda för att fastna i en poliskontroll. När de ser en massa blinkande ljus och bilar som står i kö så tror de att det är någon form av vägspärr och får panik. De klämmer sig förbi kön så att en backspegel ryker och sätter full fart mot bommarna. Plötslig ser de att vägen tar slut men då är det för sent.

Först tänkte jag bara att det sannolikast handlade om män från de lägre socialgrupperna. Möjligtvis lite småkriminella och kanske inte alltid skötsamma, något som även blev sannolikare med uppgiften om berusningsmedel i blodet. Bilen behövde inte vara stulen, men med tanke på körningen, så finns det väl en hygglig sannolikhet för det. När det gäller etnicitet, så är ju vissa åtminstone överrepresenterade när det gäller att begå liknande brott i större gäng av män, även om det i sig inte utesluter andra etniciteter.

Men det som möjligtvis har fått mig att fundera är:

1. Den i tråden nämnda frånvaron av reaktioner från anhöriga eller bekanta.

När det är så många som 5 personer, speciellt om det hade varit nordbor där det är högst osannolikt att samtliga är släkt med varandra, så känns det som någon borde ha snappat upp något i sociala medier, någon som vet något delger det här i tråden o.s.v. Det är märkligt tyst.

2. Tystnaden kring de döda i svensk ljugmedia.

Det brukar ju vara normalt för gammelmedia att ange saker som "männen är hemmahörande i..." och annan information om de avlidna. Hittills har det väl varit helt tyst? Jag menar, förutom kön och ålder?

3. Polisens kännedom att det bör ha funnits 5 personer i bilen innan man hade hittat samtliga.

Det finns förvisso flera sätt som polisen kan ha fått reda på det, genom att hitta ID-handlingar, eventuellt fungerande mobiltelefon, genom att bilens ägare var med eller hade lånat ut bilen o.s.v. Men det är ändå värt att notera att sannolikheten för att folk ska veta exakt vilka som lär ha varit med i bilen minskar när det gäller t.ex. ett kompisgäng som är ute på dumheter, åtminstone genom att köra påverkade, om inte bilen nu var stulen. Det är ju inte lika uppenbart för anhöriga vem som var med, som när t.ex. en far ska köra hem sin dotter efter att hon har varit på besök, när ett par har varit på en planerad visit hos några, när några personer åker iväg på en planerad resa, t.ex. i samband med jobb o.s.v. Om man ponerar att samtliga personer t.ex. är från ett asylboende eller liknande, så är det däremot lätt att se hur någon skulle kunna ange exakt hur många de torde ha varit i bilen.

Notera dock att polisens säkra uttalande om exakt ålder på männen utesluter nog möjligheten för att det är "ensamkommande barn", som en del har framfört i tråden, speciellt som de angivna åldrarna är från 20 och uppåt.

4. Hela det märkliga agerandet av föraren i bilen.

Något som har stört mig från första stund är det märkliga agerandet att tränga sig förbi för att köra ut på en öppen bro. När det blev känt att det fanns flera personer i bilen, så minskade sannolikheten rejält för ett självmord. Självmordspakter är ovanliga och även om föraren kanske hade beslutat sig för att ta med sig ovilliga i döden, så är inte heller det så värst sannolikt. Här kommer många så klart med universallösningen att föraren var påverkad. Visst, det påverkar personens omdöme och agerande, men det är inte helt uppenbart att det kan förklara allt. Om föraren var helt väck, så undrar man ju om det inte hade varit sannolikare att de likaväl hade kört av vägen, krockat med en av de andra bilarna o.s.v.? Föraren förefaller ju ha varit kapabel att i hyggligt hög fart tränga sig tätt förbi de andra bilarna (kapar man någons backspegel, så ligger man ganska nära). Även "panik under påverkan" verkar inte nödvändigtvis resultera i samma handling. Varför inte tvärnita och vända? Eller stanna bilen och fly till skogs?

Visst, allt ovanstående ju fullkomligt tänkbara orsaker, men det känns ändå som att den mest uttömmande förklaringen, förutom eventuell berusning, panikkänslor m.m., skulle kunna vara att personerna inte hade den minsta tanke på möjligheten att det handlade om en broöppning. Det i sin tur borde drastiskt öka sannolikheten för att de varken kände till området, inte kunde språket och varningssignalerna, samt inte ens var tillräckligt bekanta med Sverige för att ens tänka på andra orsaker till blinkande ljus och köande bilar än poliskontroller, istället för broöppningar och även en massa annat som faktiskt finns i Sverige (tågövergångsställen m.m.). Det skulle ju kunna vara som någon föreslog att personerna trodde det var en poliskontroll och trodde sig ha lyckats gasa igenom den, för det skulle åtminstone förklara det som tidigare framstod som obegripligt (det enda jag kunde komma på utöver ovanstående var att de var påverkade och hade blivit/trodde sig vara jagade av polisen, men några sådana uppgifter har i alla fall inte hittills dykt upp). Min erfarenhet är att när några, speciellt när det handlar om många vuxna tillsammans, har gjort något som framstår som helt obegripligt för mig, så brukar det handla om vuxna som både saknar svenskens allmänbildning om vissa saker och saknar erfarenhet om svenska förhållanden. Ett bra exempel är t.ex. när ett par storfamiljer har varit nära att dö allihopa när man har på vintern grillat inomhus.

5. Om bilen verkligen är stöldsäker, som någon hävdade i tråden.

Just detta går ju att förklara t.ex. om bilens ägare var med, om de hade fått lov att använda bilen (den behöver ju inte nödvändigtvis vara privatägd heller) och helt omöjligt är det ju inte att under vissa omständigheter stjäla både bilen och nycklarna. Så egentligen säger det inte så mycket, men jag noterar att jag redan tidigare, när jag inte misstänkte i första hand asylsökande, faktiskt tänkte på möjligheten att de skulle vara asylsökande som har lånat, eller kanske snarare "lånat", en bil vid asylboendet. Det skulle kunna förklara den relativt snabba kännedomen om hur många som bör ha funnits i bilen, det skulle lättare förklara hur man har lyckats få tag på en bil som är "stöldsäker" (förutsatt att de inte äger bilen, vill säga) o.s.v.

Men... Inget av ovanstående skvallrar i sig om att det handlar om asylsökande, givetvis. Jag bara tycker att det känns mer sannolikt nu än i början.
Citera
2016-02-13, 23:07
Medlem
Nu finns det ljus på platsen!

http://www.expressen.se/nyheter/kans...gra-vi-kanner/
Citera
2016-02-13, 23:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjosabonde
Nej tolka mig inte fel! Nationalitet har definitivt inte med saken att göra. Precis som jag indikerade när jag kör MC utomlands är jag inte i min hemmiljö och kan lätt sorteras bort. Samma sak för den som inte är känd i denna miljö!

Inte ett dugg. Men såklart det är bra att veta för folk om detta var 5 svennar hem från fest eller 5 annat hem från dito. Inte att göra den mer hemskt eller så för om det var nu 5 svennar så vore det ju mindre hemskt i vissa kretsar.
Citera
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att fem personer dör i en trafikolycka är väl tyvärr inte jätteovanligt.

Skulle väl säga att det sker vart 5:e år eller nått sådant, alltså rätt ovanligt.
Citera
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Och ändå så dör svenskar i idiotolyckor titt som tätt så nationaliteten har inget med olyckas skeende att göra.

Ja, unga män och bilar resulterar alltför ofta i olyckor. Att nationalitet inte har något med saken att göra är däremot fantasier:

Förare från Mellanöstern och Afrika utmärker sig som de allra mest olycksbenägna bilförarna i Sverige. Både när det gäller män och kvinnor.

Se tabell 12 sidan 26:

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M907.pdf

I det aktuella fallet säger Södertälje antagligen rätt mycket bara i sig och i kombination med fem män i bilen ytterligare något mer. Blir förvånad om det handlar om fem svenskar.
Citera
2016-02-13, 23:14
Medlem
Det är något oerhört mystiskt med detta.

http://www.expressen.se/nyheter/kans...gra-vi-kanner/

Ett dygn efter en olycka som tog 5, fem (!) mäns liv så vet alltså ingen vilka de är.

Ljus tänds pliktskyldigast på platsen av några tjejer som inte har någon som helst anknytning till de omkomna:
Vi vill tända ljus för de som dött. Vi vet ännu inte namnen på dem. Kanske var de några vi känner, säger Veronica Johansson, 34, och Marina Hopp, 28.

Hallå! Det har gått snart ett dygn. 5 män har dött i Södertälje kanal. Varför är det inte ett berg av ljus och rosor, och männens bilder i alla tidningar "De dog i olyckan".

Skumt. Det är sådant här som sliter isär vårt folkhem.
Citera
2016-02-13, 23:15
Medlem
Streckkods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
"Äventyret börjar här"...Och var det slutar vet vi nu. Tror mycket väl att bilen kan vara en hyrbil eller en utländsk-reggad bil. Stor sannolikhet att det inte är svenskar i alla fall.

Aaaahahahahahaaa!

Jävlar va kul!

En sån här "olycka" går inte att skylla på vägverket, bommarna eller bron.
Ansvaret ligger helt på föraren i det här fallet och på var och en som valde
att åka med i bilen den kvällen.

Det går inte att bygga bort alla tänkbara risker i samhället, när en del av
medborgarna medvetet struntar i alla lagar, regler och vägmärken, samt
ägnar sig åt risktagande och vårdslöst handlande.

Att vara dum gör ofta ont...

Satan vilken skräck att flyga av den där bron!
Citera
2016-02-13, 23:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Ja, unga män och bilar resulterar alltför ofta i olyckor. Att nationalitet inte har något med saken att göra är däremot fantasier:

Förare från Mellanöstern och Afrika utmärker sig som de allra mest olycksbenägna bilförarna i Sverige. Både när det gäller män och kvinnor.

Se tabell 12 sidan 26:

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M907.pdf

I det aktuella fallet säger Södertälje antagligen rätt mycket bara i sig och i kombination med fem män i bilen ytterligare något mer. Blir förvånad om det handlar om fem svenskar.
Alltså hur rasistisk kan man vara. Även om 9 av 10 som dör i trafiken är från Botswana så är det fortfarande möjligt för andra att krocka också. Jag vet kille som körde ihjäl sig i somras som var drogpåverkad, han var genomsvensk. Så nationalitet har inte ett jävla dugg med olyckan att göra.

Och bara för att du inte har nån jävla polare att hänga med så finns det andra som har många kompisar. Jag är svensk och jag har suttit i fullproppade bilar hur många gånger som helst. Ibland bara killar och ibland blandat.

Sen kan jag hålla med om att det finns omständigheter som tyder på ickesvenskar men då tror jag iinte vi behöver åka till nåt MENA-land utan kanske bara till ett sydligt grannland. Några asylsökande lär det ju inte varit ivart fall.
Senast redigerad av Sook 2016-02-13 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in