2016-02-13, 22:34
Medlem
Sjosabondes avatar
1. Svensk körkortsutbildning är bra nog för att man ska fatta vad broöppning innebär
2. Eftersom detta har skett innebär det a) inget körkort
B) utländskt körkort av annan standard än svensk/europeisk
C) drogfylla då tex. även jag full som ett svin skulle fatta vad blinkande varningar och ljus och bommar innebär vid Södertälje kanal
3. Åldersgruppen 83-96 och män är ingen bra kombo om grupptryck kommer in.
4. Kombo med allt ovan är lika farligt som när jag kör MC i Filippinerna så trots moderators instruktioner kan man inte annat än peka på att evolutionen sållar till det bättre på längre sikt.
Citera
2016-02-13, 22:40
Medlem
Tror inte bilen är stulen. Polisen fick uppgifter om att det skulle vara 5 gynnare i bilen nånstans ifrån och det tror jag att man fick när man spårade bilens ägare. Nån anhörig som visste att 5 st var i bilen. Jag tror lite på Nykvarnsbråket. Killarna var lite stressade efter tumultet därute med bl.a. helikopter jakt. När dom sen såg stoppet på motorvägsbron på E4/E20 så trodde dom att det var polisen som låg bakom det. Dom trängde sig förbi bilkön tryckte till bommarna och blev av med taket när dom slog i den halvt nerhissade bron. Nått i den stilen.
Citera
2016-02-13, 22:40
Medlem
Händelsen kan ha fångats på film:
Citat:
Vägbron är en så kallad lyftbro, vilket innebär att hela vägbanan lyfts upp, och skapar ett 15 meter högt hål där en bil lätt kan köra ner.
– Men bilen måste då ta sig förbi ett rödljus och två stycken bommar. Rödljuset och den första bommen är placerade drygt 100 meter från den rörliga, lyftbara delen av bron. Den andra bommen kommer senare, betydligt närmre själva avsatsen, säger Daniel Lindblad.
Han konstaterar också att Sjöfartsverket, i samråd med Trafikverket, har kommit fram till att inte var något fel på varken bommar eller signalsystemen under natten.
– Om bommarna inte är nedfällda går bron inte att öppna, så pass utvecklad är den här tekniken. En bil som har kört ner i vattnet måste således passera ett rödljus och två stycken nedfällda bommar, säger han.

http://www.expressen.se/nyheter/olyc...ngats-pa-film/
Citera
2016-02-13, 22:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Ju längre tid det går utan ett knyst om namn, inga spår efter sörjande varken på plats eller på nätet, detta trots att det rör sig om 5 yngre män vilka ju i normalfallet torde ha en mindre armé av sörjande vänner och familjemedlemmar, desto mer ger jag mig fan på att du har rätt.

5 ensamkommande vuxna barn som "försvunnit" direkt efter placering på boende vilket ju tydligen inte hör till ovanligheterna nu för tiden, sedan lever kriminellt kalabalik-liv, snor en bil och kör ihjäl sig eftersom man inte har en aning om vad trafikvett och regler är.

Förklarar också varför polisen inte heller verkar ha koll på vilka de döda är.

Detta lär bli en bomb i media om ett scenario likt ovan utspelat sig..

Sa inte polisen att de meddelat de anhöriga? Jag tror för övrigt att du har rätt i din analys.
Citera
2016-02-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanoxy
Sant. Har ett förflutet som nasare. Då gjorde Syrianerna bilen till minnesplats. Fanns inget vid olycksplatsen men dom vallfärdade till bilvraket på bilfirman. Rätt obehagligt faktist...
Var kan de ha hyst in det aktuella bilvraket, på någon polismyndighet i väntan på teknisk undersökning?
Senast redigerad av PK-mupp 2016-02-13 kl. 22:47.
Citera
2016-02-13, 22:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjosabonde
1. Svensk körkortsutbildning är bra nog för att man ska fatta vad broöppning innebär
2. Eftersom detta har skett innebär det a) inget körkort
B) utländskt körkort av annan standard än svensk/europeisk
C) drogfylla då tex. även jag full som ett svin skulle fatta vad blinkande varningar och ljus och bommar innebär vid Södertälje kanal
3. Åldersgruppen 83-96 och män är ingen bra kombo om grupptryck kommer in.
4. Kombo med allt ovan är lika farligt som när jag kör MC i Filippinerna så trots moderators instruktioner kan man inte annat än peka på att evolutionen sållar till det bättre på längre sikt.

Och ändå så dör svenskar i idiotolyckor titt som tätt så nationaliteten har inget med olyckas skeende att göra.
Citera
2016-02-13, 22:47
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-mupp
Var kan de ha hyst in det aktuella bilvraket, hos någon polismyndighet i väntan på teknisk undersökning?

Tror nog på Skarlunda skroten i så fall
Citera
2016-02-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Måste ha nyckeln
Kan de snott på bilfirma eller inbrott i hus?
Hade de rånat kapat den borde polisen fått veta

Nej! Måste verkligen inte ha nyckeln! Vi har i vårar villaområde haft, senaste veckan, ca 12-15 nyare BMW, Audi och Volvo, där dom stulit airbags och navigator. Utan minsta åverkan på bilarna eller att larmen gått igång.

Det finns enkla sätt att tydligen ta sig in och iväg med nya bilar idag. Enl polisen.
Citera
2016-02-13, 22:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja hur funkar det med ensamkommande unga män, är det löfven eller miggverket som är ansvariga för dem och bör kallas vårdnadshavare? Sen är det så mycket mörkande från polisens sida pga regeringens order om kod 612 eller vad det är för nr. Är det såna så bör asyalnthemmet blibit informerade, men sen får vi nog inte veta mer om det är asylanter som bråkar med andra asylboenden.
En av de döda är född 1983 och är alltså 33 år gammal. Tror du kanske kan ge upp dina Förhoppningar om att det är folk med vårdnadshavare.
Citera
2016-02-13, 22:51
Medlem
Sjosabondes avatar
Nej tolka mig inte fel! Nationalitet har definitivt inte med saken att göra. Precis som jag indikerade när jag kör MC utomlands är jag inte i min hemmiljö och kan lätt sorteras bort. Samma sak för den som inte är känd i denna miljö!
Citera
2016-02-13, 22:52
Medlem
Schulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Sa inte polisen att de meddelat de anhöriga? Jag tror för övrigt att du har rätt i din analys.
Stämmer enligt flera media!

En liten kronologisk sammanfattning
01.57 broöppningen påbörjas och skall hålla på i 20 minuter, med lyftbron där vägbanan höjs 15 m på båda sidorna, så att fartyg kan passera
ca 02.30-tiden på lördagsmorgonen sker olyckan på Södertäljebron E4
En Nissan Qashqai kör på vänstersidan om en bilkö som står och väntar på broöppningen. En taxi blir av med en backspegel när bilen färdas förbi. Bilen fortsätter igenom nedfälld bom, slår troligen i den nedåtgående bron med vindruta/tak (skrapmärken) och faller 26 m ned i Södertälje kanal. Hela bilen från vindrutan och bakåt blir demolerad.
02:34 Larm till SOS
02:42 Ett andra larmsamtal till SOS
När polisen anländer hittar man bildelar på bron.
Natten: En person hittas död i vattnet när dykning påbörjas
03.27 Meddelande från Polisen om att bilen hittats i vattnet
Två män hittas döda i bilen.
09:24 Bilen bärgad
Trafikverket besiktigar hela brokonstruktionen och testar allt på bron. Inget var sönder, utom själva bommen.
FM: Bommen repareras
11:20 Trafiken släpps på igen
14.20 hittas ytterligare en vuxen man avliden i vattnet nära bilen
14:50 De tre männen är identifierade och deras anhöriga är underrättade. Enligt Stockholmspolisen
15.33 hittas en femte man död i vattnet
16:25 Dykningarna avslutas
Alla fem män som omkommit är mellan 20 (1996) och 33 år (1983) gamla .

Alltså bara män i bilen!
Senast redigerad av Schulman 2016-02-13 kl. 23:51.
Citera
2016-02-13, 22:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dabe
Fast, 33 år, skulle ju just hamna inom ramen för "ensamkommande barn"..? För det är väl vad de flesta av dessa är...
Ja men om han officiellt är 33 så kan han ju inte gärna utge sig för att vara 16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in