2011-09-19, 18:19
Medlem
GirigaJudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
2) Mannen på bänken. Relativt tidigt framkom det att ett vittne sett en man på en bänk i trädgårdsförening kort tid efter dubbelmordet. Polisen har fortfarande inte lyckats ta reda på vem denna man är, men för ett år sedan (6 år efter dubbelmordet) skapades en fantombild av honom. Så dags.
Hur vet du att fantombilden inte skapades kort efter mordet men att polisen valt att släppa den långt senare? En fantombild skapas ju inte alltid enbart för allmänheten utan som en del av förundersökningen.
Citat:
4) Uppgifter framkom att den mördade Anna-Lena ska ha sagt namnet Leif innan hon dog. Har polisen gått till botten med detta spår? Nej, de tror istället att hon sa hjälp.
Kan ju vara vittnet som hört Anna-Lena tala som är osäker på vad hon egentligen sade.
Citat:
5) Polisen anser att Anna-Lena mördades eftersom hon blev vittne till mordet på pojken. Mördaren lämnade henne, men återvände igen och gav henne flera hugg efter att han hört att hon fortsatt skrika. Har polisen gått till botten med varför det var så oerhört viktigt för mördaren att tysta Anna-Lena?
Mördaren kan ha fått panik och velat fly under tystnad?
Citat:
Varför blev det så här då? Svaret stavas DNA. Tidigt under utredningen rabblade polisen hela tiden ett mantra: vi kommer att gripa honom, vi har hans DNA. Jag befarar att poliserna inte var helt motiverade att göra en ordentligt utredning eftersom de ändå skulle gripa honom snabbt med hjälp av DNA. Så det polisen trodde skulle klara upp det här fallet, DNA, är det som har gjort att fallet ännu är ouppklarat. DNA gör polisen dålig.
Håller med...jag ska topsa hela världen lilla mamma... Jag tror också att åldernbedömningen av gärningsmannen varit en del i det misslyckade arbetet, jag tror det kommer att visa sig att gärningsmannen är mycket yngre än vad som först har trotts.

En sak jag skulle vilja föreslå är topsning av alla bröder till Mohammeds skolkamrater. Jag tror nämligen att gärningsmannen mycket väl kan gå att finna där. Polisen har topsat mängder med människor som varit boende i området inom rätt åldersintervall men det är ju fullt möjligt att gärningsmannen inte alls är skriven hos sin halvbrors- eller brors familj.
Senast redigerad av GirigaJuden 2011-09-19 kl. 18:25.
Citera
2011-09-19, 19:19
Medlem
piassavas avatar
Vad sägs om det här scenariot då:

Mohamed kommer gående och får t.ex. se en tonåring lura med kniv utanför frökens port. Han har kanske sedan tidigare hört att denne pojke är ute efter fröken.

Mohamed konfronterar pojken, blir knivhuggen, fröken kommer ut, blir knivhuggen, tonåringen springer därifrån i panik.

Det eller någon inifrån Mohameds familj håller jag för det troligaste scenariot.
Citera
2011-09-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Vad sägs om det här scenariot då:

Mohamed kommer gående och får t.ex. se en tonåring lura med kniv utanför frökens port. Han har kanske sedan tidigare hört att denne pojke är ute efter fröken.

Mohamed konfronterar pojken, blir knivhuggen, fröken kommer ut, blir knivhuggen, tonåringen springer därifrån i panik.

Det eller någon inifrån Mohameds familj håller jag för det troligaste scenariot.

Det finns vittnen som har sett mördaren stå och vänta på mohamed ovanför trappen och en bit upp.
Citera
2011-09-19, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Det finns vittnen som har sett mördaren stå och vänta på mohamed ovanför trappen och en bit upp.

Vilken trappa menar du, trappan upp till åsgatan?

Det finns inga sådana vittnen.
Citera
2011-09-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vilken trappa menar du, trappan upp till åsgatan?

Det finns inga sådana vittnen.

Trappan mohamad kom upp ifrån när han gick till skolan. Mördaren stod och väntade på cykelvägen en bit upp, gick ikapp honom och högg ner honom.
Citera
2011-09-19, 21:47
Medlem
Med 573332 medlemmar så borde ju nån sitta inne med information om dubbelmordet i linköping. Tänk vad glad leif GW persson skulle bli. Om inte annat så kanske vi kunde spara lite skattepengar som dom styrande kunde lägga på nått roligare som tex våra far- och morföräldrar. Låter inte det som en bra ide' ?
Citera
2011-09-19, 22:13
Avslutad
Kan någon ge mig en sammanställning på vilka vittnen som finns? De här är kända;

1. Ett vittne har sett någon sitta på bänk i trädgårdsföreningen. Den här är jag säker på.

2. Jasmine har sett en blodig man på buss samma dag.

3. Vittne har sett en man småspringa från platsen. Säkert, polisen har sagt att vittnen upplevde han hade bra kondition.

4. Ett man har setts stå och vänta i trappen. Nämnts i de sista inläggen, men kan någon annan bekräfta det? Jag har aldrig hört det förr.

5. Fler vittnen?
Citera
2011-09-19, 23:00
Medlem
Citat:
4. Ett man har setts stå och vänta i trappen. Nämnts i de sista inläggen, men kan någon annan bekräfta det? Jag har aldrig hört det förr.

jag tror det är rätt så bekräftat och tror att uppgifter om detta vittnesmål förekommit även tidigare i tråden. har för mig att GW iaf verkade ganska säker på att mördaren stått och väntat på 8-åringen (när han snackade om fallet i sommarmord och veckans brott).
Citera
2011-09-19, 23:20
Medlem
en gammal artikel, men den är intressant så länkar till den igen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article321132.ab

intressant därför att anna-lena verkar ha varit rätt så sansad, bland annat har hon sagt att mördaren hade en stickad mörk mössa på sig.. något som ju visade sig stämma. men just att hon säger att han heter leif och att han är 22 år, om hon vet vem det är så måste hon veta ungefär hur gammal han är. alltså skulle det inte kunna vara någon som heter leif och är 16 år, utan det måste vara en leif som är i 20 årsåldern..
Citera
2011-09-20, 17:54
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
en gammal artikel, men den är intressant så länkar till den igen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article321132.ab

intressant därför att anna-lena verkar ha varit rätt så sansad, bland annat har hon sagt att mördaren hade en stickad mörk mössa på sig.. något som ju visade sig stämma. men just att hon säger att han heter leif och att han är 22 år, om hon vet vem det är så måste hon veta ungefär hur gammal han är. alltså skulle det inte kunna vara någon som heter leif och är 16 år, utan det måste vara en leif som är i 20 årsåldern..

Jag har haft nöjet att kunna se en sådan mössa och kallar man verkligen sådant material för stickad? När jag hör stickad så tänker jag på grövre material som är handgjort, gör man inte det så faller ju i princip alla huvudbonader inom den kategorin förutom läderkepsar och simmössor.
Rätt mig ifall jag har fel nu, men "Leif" har väl utretts och polisen tror nu att hon sa "hjälp"? samt att hon inte har berättat att han var just 22år - det är aftonbladet som skrivit det av någon anledning. Enda om åldern som finns tillgängligt är väl "tjugoårsåldern" att hon hade sagt "han var så ung..." - vilket också är oklart eftersom hon inte stannade kvar nog länge för att utveckla ifall det rörde sig om den knivade killen (som är just väldigt ung), eller om det var GM. Hon såg båda.
Senast redigerad av Harpy 2011-09-20 kl. 18:06.
Citera
2011-09-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Jag har haft nöjet att kunna se en sådan mössa och kallar man verkligen sådant material för stickad? När jag hör stickad så tänker jag på grövre material som är handgjort, gör man inte det så faller ju i princip alla huvudbonader inom den kategorin förutom läderkepsar och simmössor.
Rätt mig ifall jag har fel nu, men "Leif" har väl utretts och polisen tror nu att hon sa "hjälp"? samt att hon inte har berättat att han var 22år - det är aftonbladet som skrivit det av någon anledning. Enda om åldern som finns tillgängligt är väl att hon hade sagt "han var så ung..." - vilket också är oklart eftersom hon inte stannade kvar nog länge för att utveckla ifall det rörde sig om den knivade killen (som är just väldigt ung), eller om det var GM. Hon såg båda.

okej, så den var inte stickad? den behöver inte ha varit grovstickad direkt. det här är också en stickad mössa: http://www.profiltryck.com/Images/Produkter/MB%207500.jpg .. och även om den inte var stickad så stämmer "mörk stickad mössa" ändå såpass bra in på beskrivningen att hon man även kan ta hennes andra iakttagelser för trovärdiga.

"leif" har med största sannolikhet utretts av polisen, även hennes uppskattning att han var 22 år, eftersom det var just i den ålderskategori (tjugorårsåldern) som fanns med som ett första signalement. men eftersom inga tips visade sig stämma och eftersom utredningen snart blev så beroende av att få in fler tips från allmänheten så tonade man ner sådana uppgifter, att mördaren skulle vara 22 år och heta leif.. det är klart att polisen sökte upp alla 22 åringar som var bosatta i linköping och hade leif som antingen tilltalsnamn, andranamn, tredjenamn, eller en farsa som hette leif.. etc. och att när de inte fick napp var tvungna att lägga det spåret på is. men att polisen dementerar att anna-lena sa "han heter leif" behöver inte bero på att hon inte sa så, det kan likaväl bero på att de inte vill att allmänheten ska låsa fast sig vid det. det var så GW tänkte när han sa att mördaren inte behöver ha varit i 20-årsåldern utan kan ha varit yngre. och det är enligt precis samma resonemang som de väntade så länge med att släppa en fantombild. chansen att någon känner igen personen på bilden och tipsar polisen om rätt GM är inte nödvändigtvis större än risken för att någon som känner den riktiga GM inte tycker att han stämmer överens med fantombilden och därför inte tipsar polisen om honom.

att GM på något sätt är kopplad till namnet leif (kan vara indirekt, en kompis som hette leif eller en brorsa och som anna-lena blandat ihop honom med) kanske fortfarande är huvudspåret.. polisen vill bara inte gå ut med det i media eftersom allmänheten då hade avskrivit alla som inte heter leif som ointressanta för utredningen.
Senast redigerad av clandeztino 2011-09-20 kl. 18:25.
Citera
2011-09-21, 11:55
Medlem
Completoriums avatar
Citat:
Kan någon ge mig en sammanställning på vilka vittnen som finns? De här är kända;

1. Ett vittne har sett någon sitta på bänk i trädgårdsföreningen. Den här är jag säker på.

2. Jasmine har sett en blodig man på buss samma dag.

3. Vittne har sett en man småspringa från platsen. Säkert, polisen har sagt att vittnen upplevde han hade bra kondition.

5. Fler vittnen?

Jasmine har inte sett något. Hon är bara kurir för busschauffören som körde den blodige mannen.
Vittnet i Trädgårdsföreningen är för övrigt den som bidragit med information till att framställa fantombilden.
Har för mig att det funnits vittnen som såg själva överfallet från sina fönster/balkonger i de då nybygda husen. Har för mig att ett vittne sagt att h*n tyckte det såg ut som att pojken var en väska som GM lämnat. Sen så måste det finnas fler vittnen då polisen verkar ändå ha en relativt klar bild av hur GM:s flyktväg såg ut.
Annars är det ganska svårt att spekulera i då man inte pratat så mycket om vittnen, jag tror de uppgifterna är väldigt hemlighetsstämplade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in