2016-02-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
OK. Bra att du förtydligade. Det framgår av domen att hovrätten ser på motivet som sexuellt. De flesta av oss köper det som hovrätten kommer fram till, efter Långströms förklaring.

Men. Om det nu skulle visa sig att motivet inte var sexuellt, så spelar det ingen roll i sak, för ett prövningstillstånd. Det låter kanske sensationellt att man som advokat i samtal med klienten har fått fram ett annat motiv.

Kan du tänka dig att advokaten ska in med en inlaga till HD där han ber om prövningstllstånd på olika grunder. Som att det visat sig att klienten inte mördat av sexuella motiv. Det är lätt att formulera vad som inte var motivet, men sen ska det nya motivet anges!

Hur formulerar man att det fanns ett motiv till gärningarna som inte var sexuellt, och anger motivet? I syfte att visa att det inte är så illa som det framstått i domstolarna?

Vad är då motivet? Att han hatar unga kvinnor? Men älskar sin katt?

Jag har aldrig sagt att det jag ifrågasätter skulle göra brottet "inte så illa som det framstått..." Vart går du det ifrån?
Något PT blir det inte, och det har jag inte heller diskuterat. Jag skrev tidigare att jag fortfarande tycker att det är flera saker i det här fallet som är ganska dåligt grundade hypoteser.
2016-02-13, 15:58
Medlem
Kan inte bara alla här inne komma överens att IR är ett stort jävla pucko iaf?
Nu är "Sverige inte redo för en kvinnlig försvarare i stora brottsmål"...
Sjukt att hon fick detta målet, hon har inte gett NB en chans överhuvudtaget så som hon uttalat sig.
NB är såklart skyldig, men IRs agerande genom hela detta mål har varit under all kritik.
Det kvittar vad man har mellan benen, det är innanför pannan man behöver vara skärpt och det är knappast denna dam...

http://unvis.it/www.expressen.se/gt/ronnback-om-bytet-sverige-inte-moget/

edit: Skrev IB, men menade IR såklart!
Senast redigerad av chrisemil 2016-02-13 kl. 16:09.
2016-02-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ett intressant uttalande du har: Sväljer du allt.
Nej, jag följer målet, läser FUP, lyssnar på alla ljudfiler och har en baskunskap och utifrån detta bildar jag min åsikt.

Exakt som jag då 👍🏻
2016-02-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som du säger står motivet tillbaka mot den tekniska bevisningen för domslut - men det är fastslaget att det är sexuellt motiv och utifrån detta (dvs icke penetrering samt hur mordet ser ut med strypning, hängning, snara och tejp) så har Långström gett sitt expertutlåtande utifrån vetenskap.
Saken är väl den att det är alternativteoretikerna som bortförklarar NBs skuld och andra som förkastar den form av sexuellt motiv som det högst troligt är (starka markörer på sexualsadism) som gör att motiv gång efter annan kommer upp tråden.

Det är sexuellt motiv utifrån vedertagna definitioner - personligen tycker jag att Långström kunde varit ännu mer tydlig och mer konkret.. Likt det här expertutlåtandet från psykolog då en 8-årig pojke återfanns med mängder med silvertejp runt huvudet och allt annat han utsattes för - även om de talar om identiskt samma sak:

Jag håller med dig, för jag är också av uppfattningen om att motivet inte är en gåta. Men just därför att motivet är det enda som finns kvar att spekulera om, blir det viktigt att klargöra betydelsen av motivet i ett brottmål. Just eftersom man aldrig vet vad som rör sig inne i folks huvuden. Motivet är inte bevis på någonting alls. Det är ju därför vi ibland blir så förundrade över vad människor gör och är kapabla till. Om en rånare behöver pengar är det ett motiv till att råna, men varför sparkar då denne rånare en gamling till döds för små summor med pengar?

Om det vore så att man är fel ute med motivet, så spelar det i alla fall ingen roll, för hur gärningarna bedömdes av domstolen. Det alternativteoretikerna inte tänker på, är att det finns inget motiv som kommer ändra på hur man ser på det som inträffat. De har också otur med att det finns inga bra motiv för denne Nero att mörda Lisa!
2016-02-13, 16:03
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Skaraborg: Rönnbäck föreslog advokatbyte redan inför hovrätten

Citat:
- Som jag ser är Sverige inte moget för kvinnliga offentliga försvarare i stora brottmål. Mediabilden i detta visar att man har svårt att ta in en kvinna som jobbar med sådana här allvarliga saker.
.

Ytterligare ett bevis på att IR inte är vid sunda vätskor. Hon tror att det är för att hon är kvinna
som han blir dömd i TR och HR?

Hon är en idiot, oförklarligt att hon kommit så långt som hon har.
2016-02-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Jag vet faktiskt inte, det är det bara mördaren som gör. Det kan förutom ett sexuellt motiv vara sadism, ilska, svartsjuka, hat, psykisk sjukdom.. Kanske fler saker i kombination...
Upphängningen är enligt min åsikt tecken på sadism, maktbegär.. GM har liksom hängt upp sitt offer likt en jägare sitt byte... Fy fan!

Betänk var man hittade Lisa och i vilket skick man fann henne i.

Hon var med stort våld inknycklad i ett ytterst smalt plåtskåp (benen felvända), kläderna nedhasade till anklarna (så att könen blottades), dubbla snaror kring halsen och därtill tre meter silvertejp lindad kring huvudet.

Det är den sammantagna bilden av Lisas skick när hon hittades.

Dödsorsak: strypning/hängning

Det är fakta.
Senast redigerad av Remark 2016-02-13 kl. 16:11.
2016-02-13, 16:10
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kan inte bara alla här inne komma överens att IB är ett stort jävla pucko iaf?
Nu är "Sverige inte redo för en kvinnlig försvarare i stora brottsmål"...
Sjukt att hon fick detta målet, hon har inte gett NB en chans överhuvudtaget så som hon uttalat sig.
NB är såklart skyldig, men IBs agerande genom hela detta mål har varit under all kritik.
Det kvittar vad man har mellan benen, det är innanför pannan man behöver vara skärpt och det är knappast denna dam...

http://unvis.it/www.expressen.se/gt/ronnback-om-bytet-sverige-inte-moget/

Kvinnokortet är det sista hon har att använda för att dra sig tillbaka med hedern i behåll. Så kan hon inbilla sig att hon fått kritik bara för att hon är kvinna. Diskriminering förekommer helt klart, det är jag den första att erkänna, men inte i det här fallet. Märkligare plädering får man leta efter.
2016-02-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med dig, för jag är också av uppfattningen om att motivet inte är en gåta. Men just därför att motivet är det enda som finns kvar att spekulera om, blir det viktigt att klargöra betydelsen av motivet i ett brottmål. Just eftersom man aldrig vet vad som rör sig inne i folks huvuden. Motivet är inte bevis på någonting alls. Det är ju därför vi ibland blir så förundrade över vad människor gör och är kapabla till. Om en rånare behöver pengar är det ett motiv till att råna, men varför sparkar då denne rånare en gamling till döds för små summor med pengar?

Om det vore så att man är fel ute med motivet, så spelar det i alla fall ingen roll, för hur gärningarna bedömdes av domstolen. Det alternativteoretikerna inte tänker på, är att det finns inget motiv som kommer ändra på hur man ser på det som inträffat. De har också otur med att det finns inga bra motiv för denne Nero att mörda Lisa!

Det finns inget motiv som ändrar på grymheten i brottet, absolut inte! Men du förstår inte vad jag menar eller? Att sättet man bestämmer sig för ett motiv som är helt hypotetiskt, säger att man gör hypoteser till sanningar. Hur mkt är det man har "bestämt sig" för i den här utredningen?
Om man inte är objektiv, så kan man missa saker. Tex annan eller fler GM..
2016-02-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kvinnokortet är det sista hon har att använda för att dra sig tillbaka med hedern i behåll. Så kan hon inbilla sig att hon fått kritik bara för att hon är kvinna. Diskriminering förekommer helt klart, det är jag den första att erkänna, men inte i det här fallet. Märkligare plädering får man leta efter.

Jaja, diskriminering förnekar jag inte, absolut inte. Men ja, hon har klantat sig mer än hon har gjort rätt för sig tycker jag.
2016-02-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Betänk var man hittade Lisa och i vilket skick man fann henne i.

Hon var med stort våld inknycklad i ett ytterst smalt plåtskåp (benen felvända), kläderna nedhasade till anklarna (så att könen blottades), dubbla snaror kring halsen och därtill tre meter silvertejp lindad kring huvudet.

Det är den sammantagna bilden av Lisas skick när hon hittades.

Dödsorsak: strypning/hängning

Det är fakta.

Har jag påstått annat?
2016-02-13, 16:18
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Den jämförelsen varken kan eller vill jag göra.

Vi är i alla fall inte ensamma om att ha den här åsikten. Jag citerar Leif GW Persson:

- Om han anses skyldig kan påföljden bara bli livstid. Det här är faktiskt en väldigt grym gärning. Det är ett sadistiskt sexualmord som vi inte har många av. Han är körd.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2952999-leif-gw-han-ar-en-sexuell-sadist

Leif GW Persson är en professor med mycket kunskap och erfarenhet. Han är en offentlig person och ingen har protesterat mot hans uttalande om detta mord. Det säger en del.

De är förvisso inte deckarförfattare men HR anser att mordet liknar en avrättning.
2016-02-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Den jämförelsen varken kan eller vill jag göra.

Vi är i alla fall inte ensamma om att ha den här åsikten. Jag citerar Leif GW Persson:

- Om han anses skyldig kan påföljden bara bli livstid. Det här är faktiskt en väldigt grym gärning. Det är ett sadistiskt sexualmord som vi inte har många av. Han är körd.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2952999-leif-gw-han-ar-en-sexuell-sadist

Leif GW Persson är en professor med mycket kunskap och erfarenhet. Han är en offentlig person och ingen har protesterat mot hans uttalande om detta mord. Det säger en del.

Jodå, innan FUP var han väldigt kritisk och då var det många som protesterade mot hans uttalande, inte minst här. Han bad sedermera om ursäkt efter att han läst FUP och ansåg då att NB var skyldig och att polisen gjort ett otroligt bra jobb i detta ärende.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in