Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Som du säger står motivet tillbaka mot den tekniska bevisningen för domslut - men det är fastslaget att det är sexuellt motiv och utifrån detta (dvs icke penetrering samt hur mordet ser ut med strypning, hängning, snara och tejp) så har Långström gett sitt expertutlåtande utifrån vetenskap.
Saken är väl den att det är alternativteoretikerna som bortförklarar NBs skuld och andra som förkastar den form av sexuellt motiv som det högst troligt är (starka markörer på sexualsadism) som gör att motiv gång efter annan kommer upp tråden.
Det är sexuellt motiv utifrån vedertagna definitioner - personligen tycker jag att Långström kunde varit ännu mer tydlig och mer konkret.. Likt det här expertutlåtandet från psykolog då en 8-årig pojke återfanns med mängder med silvertejp runt huvudet och allt annat han utsattes för - även om de talar om identiskt samma sak:
Jag håller med dig, för jag är också av uppfattningen om att motivet inte är en gåta. Men just därför att motivet är det enda som finns kvar att spekulera om, blir det viktigt att klargöra betydelsen av motivet i ett brottmål. Just eftersom man aldrig vet vad som rör sig inne i folks huvuden. Motivet är inte bevis på någonting alls. Det är ju därför vi ibland blir så förundrade över vad människor gör och är kapabla till. Om en rånare behöver pengar är det ett motiv till att råna, men varför sparkar då denne rånare en gamling till döds för små summor med pengar?
Om det vore så att man är fel ute med motivet, så spelar det i alla fall ingen roll, för hur gärningarna bedömdes av domstolen. Det alternativteoretikerna inte tänker på, är att det finns inget motiv som kommer ändra på hur man ser på det som inträffat. De har också otur med att det finns inga bra motiv för denne Nero att mörda Lisa!