Citat:
Ursprungligen postat av
viktigtinlagg
Hur kan detta vara svårt att förstå? Ifall du har en lag som säger att du inte kan överträda c i ett relativt universum så måste c utgå någonstans ifrån, uppmätas någonstans ifrån. Du kommer få helt olika värden på lagen beroende på vart du mäter den ifrån, alltså kan det inte finnas någon hastighetsgräns.
Med alla observatorer foljer ett koordinatsystem, tank en tredimensionell grid med klockor i varje punkt x, y, z. Alla dessa klockor ar synkroniserade. Varje observator har ett sadant koordinatsystem. Om tex du sitter i ett tag och jag star pa banvallen sa kommer vara "grids" rora sig relativt varandra med samma hastighet som du och jag gor.
For att uppmata hastigheten nagot har relativt mig, sa noterar man klockslaget (t1) i punkt x1, y1, z1 (alltsa klockslaget som klockan i just denna punkt visar nar objektet befinner sig i punkten), for att sedan notera klockslaget (t2) som visas nar objektet, lite senare, befinner sig i punkt x2, y2, z2 (aterigen, klockslaget som visas av klockan i just denna punkten).
Hastigheten v som objektet har ges sedan utav delta s / delta t. Dvs avstandet mellan punkt x1, y1, z1 och x2, y2, z2, delat pa skillnaden i tid (t1 - t2).
Ljushastighetens invarians innebar att om jag gor en sadan har hastighetsmatning av en ljuspartikel med mitt koordinatsystem pa banvallen, och du utfor samma matning med ditt koordinatsystem i taget (som ror sig relativt mitt) sa kommer vi bada fa samma resultat utav matningen.
Man utfor helt enkelt matningen med sin egen "grid"