2016-02-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Det är ju ett oerhört förenklat scenario som du vinkliar och vill framställa det. Jag kan bara rekomendera dig att läsa min bok och sedan kan vi diskutera saken. Den finns på en del bibliotek och skulle den inte finnas där du bor kan du fjärrlåna den. Det blir då lättare att diskutera för då får du mer substans att utgå ifrån.

Jag har läst. Det är en helt korrekt beskrivning av mig att din "hypotes" bygger på tre ben.

Det första benet är din egen iakttagelse när du först känner igen fantombilden, sedan när CP var på tapeten var det han och slutligen var det en ökänd sydafrikan som ingen annan över huvud taget sett eller rapporterat om.

Till detta hör de här tre uppvisar mycket liten likhet sinsemellan och att du då förklarar det med en bisarr teori att CP var utsedd som syndabock redan från start och att fantombilden var till för att plantera CP som GM i LP:s sinne. Wall som du hänvisar till som referens för din biks värde säger så här om detta.

Citat:
Wall: Svagheten är, som jag ser det, att han ibland går för långt i sina försök att knyta samman alla lösa trådar. Ett exempel på det är när han hävdar att de två maskinkonstruerade spaningsbilderna, ”Fantombilden” och ”Skuggan” som polisen lät publicera tiden närmast efter mordet båda skulle vara färdigställda för att likna Christer Pettersson. Sten Flygare föreställer sig att ett syfte med att ta fram dessa bilder varit att påverka Lisbeth Palme så att hon med tiden skulle vara beredd att peka ut Pettersson.

I det fallet är vi alltså överens i hur vi ser på dig både Wall och jag!

Det andra benet är ditt påstående att Arlandafilmen skulle visa denne Sydafrikan. I verkligheten finns inget annat än ert påstående. Ingen oberoende granskning har styrkt det och det finns indikation på att personerna med bandykepsar talar Svenska.

Det tredje benet är att du målar upp ett scenario kring att Sydafrika inte gillade OP:s politik i Sydafrika. Det här vet ju alla men du kan inte framföra något konkret som vare sig styrker att det fanns sådana planer på mord eller att den utpekade var kapabel och hade uppvisat ett "modus" som liknade detta. Jo visst han har gjort hemska saker men hans grillpartyn när misstänkta torterades och mördades liknar inte det minsta mordet på OP.

Att detta betyder att din hypotes är väldigt ytligt grundad i samtliga tre ben är utom alla tvivel.

Det intressanta är då hur du agerar kring detta för att torgföra din teori.

Likt andra drömmare kryddar du din historia för att göra den mer intressant. Bland annat har du en historia hämtad från någon billig spionthriller. Enligt den har en alkoholluktande Svensk rört vid dig och därvid applicerat ett okänt gift i syfte att döda dig.

Du vill alltså på fullt allvar hävda att dessa sydafrikaner långt efter apartheids fall skulle vara kapabla och intresserade av att mörda dig och har organisation med Svenska i med kapacitet att genomföra något utan spår som inte ens KGB klarat!

Finns det någon så naiv att de köper det? Är det Erns Stavro Blofeldt och Spectre som ligger bakom?

De har en lika hejdlös historia i en egenproducerad film där du påstår att Sida och Bofors smugglat krigsmateriel till ANC. Vänta nu. Bofors med kanoner etc... Var det inte så att ANC: väpnade kamp bestod av bomber mot offentliga ställen i sydafrika överfall med lätta vapen samt ett stort antal mord på "svarta" som jobbade som infiltratöreri de grillpartyn som personen du pekar ut dömdes för. Det är heller ingen hemlighet att Moskva utbildade och beväpnade dessa väpnade grenar med hjälp av IRA. Så hur många Boforsvapen användes då?

Nej, för mig räcker det och blir över för att jag skall kunna avfärda dig!
Citera
2016-02-12, 18:22
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeangeln
Vad tror ni? Finns det medveten desinformation av mullvadar här på fb? Jag menar som verkligen ser till att de rätta analyserna hånas och smutskastas...

Det vore konstigt om det inte var så...eller?

Själv är jag övertygad att några av baseball poliserna är inblandade och då tillsammans med ??? Det är 50 miljoners frågan.

Sverige + Cia

En annan sak...gick det inte rykte om palme och ett fnask som var underårig? Hade det varit min dotter hade jag skjutit honom direkt...bara en reflektion bland många.

Det är Eva Bengtsson som efter mordet påstår att hon hade Palme som kund när hon var underårig prostituerad. Hennes pappa var polis och Säpo avlyssnade lägenheten där hon umgicks med äldre män. En rätt intressant historia! Inte så troligt att Säpo skyddade Palme dock.
Citera
2016-02-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S

Jo Jägarnisse, löjtnant Nilsson hade jag som befäl på FJS och om honom kan jag berätta mycket. Han var faktiskt en av de bättre befälen och en av få man kunde prata med under fria former utanför tjänsten. Vi gick faktiskt örnmarchen ihop sida vid sida, där han hela natten gick och berättade roliga anekdots om militärlivet. Så jag har skrattat mig igenom en hel natts march genom Tivedsskogen med 20 kg ryggsäck på ryggen och 5 kg AK runt halsen. Jag har väl hört mig för om honom med bla en del befäl efter att han figurerade i utredningen om mordet. Den mest kontroversiella uppgift jag fick av ett befäl, inte på FJS men från ett annat förband, det var att han ägde en magnum 357:a som han inte hade licens för. Eftersom han senare emigrerade till Brasilen gifte om sig och fick två barn och avled senare i cancer enligt uppgift, så var jag nyfiken på GW:s bakomliggande historia om det vapen han hade fått tillgång till i första läget. Jag menar Nilsson kunde knappast tagit med detta vapen till Brasilen. Han var ju vapentokig och hade en del föreläsningar om vapen och kontakten med Östling fanns ju där. Och min tanke är väl att han kanske hade haft det här vapnet utlånat vid något tillfälle, och senare fått revolvern tillbaka, men det är kanske inte särskilt troligt. Som gärningsman ställer jag mig tveksam till honom. Han var liksom inte den typen och var för övrigt helt ointresserad av politik.

Noterar din åsikt om Jägarnisse och konstaterar att den avviker från andras.

Nisse blev väl av min sin licens efter att ha varit ute och skjutit på byn i fyllan? Märkligt nog fick han handha vapen i tjänsten. Sedan när han blev föremål för Säpos intresse som Näss uttryckte det med näring i, upptäckte Nisse att han blev övervakad och isolerad från uppdrag han tidigare haft.

En sak stämmer dock inte för mig. Du har valt en avatar som inte är för "riktiga" fallskärmsjägare. Är man FJ:s are vet man väl att det märket är ett sk kompetensmärke för de som genomgått den korta befälskurs 0231 som var öppen för alla i Försvarsmakten att genomgå. Flera karriärbefäl gick den kursen men också folk från Hemvärnet och FBU t ex. Den betyder inte att man är fullfjädrad fallskärmsjägare men var ett krav för alla befäl från andra bakgrunder för att kunna tjänstgöra på FJS och en intressekurs för andra hugade.
Citera
2016-02-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Det är Eva Bengtsson som efter mordet påstår att hon hade Palme som kund när hon var underårig prostituerad. Hennes pappa var polis och Säpo avlyssnade lägenheten där hon umgicks med äldre män. En rätt intressant historia! Inte så troligt att Säpo skyddade Palme dock.

Och vad heter hennes pappa? Vilket distrikt jobbade han på? Bild?
Citera
2016-02-12, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Noterar din åsikt om Jägarnisse och konstaterar att den avviker från andras.

Nisse blev väl av min sin licens efter att ha varit ute och skjutit på byn i fyllan? Märkligt nog fick han handha vapen i tjänsten. Sedan när han blev föremål för Säpos intresse som Näss uttryckte det med näring i, upptäckte Nisse att han blev övervakad och isolerad från uppdrag han tidigare haft.

En sak stämmer dock inte för mig. Du har valt en avatar som inte är för "riktiga" fallskärmsjägare. Är man FJ:s are vet man väl att det märket är ett sk kompetensmärke för de som genomgått den korta befälskurs 0231 som var öppen för alla i Försvarsmakten att genomgå. Flera karriärbefäl gick den kursen men också folk från Hemvärnet och FBU t ex. Den betyder inte att man är fullfjädrad fallskärmsjägare men var ett krav för alla befäl från andra bakgrunder för att kunna tjänstgöra på FJS och en intressekurs för andra hugade.
Vad tycker du om Grannas?
Citera
2016-02-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
Vad tycker du om Grannas?
Ganska snabbt fick jag en känsla av att något inte står rätt till där och jag har ingen anledning att lägga sten på bördan. De här lite vilda debattörerna har ju ett slutet forum där de kan få sin uppmärksamhet och jag tror att normalt folk ganska snabbt ser igenom dem..
Citera
2016-02-12, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ganska snabbt fick jag en känsla av att något inte står rätt till där och jag har ingen anledning att lägga sten på bördan. De här lite vilda debattörerna har ju ett slutet forum där de kan få sin uppmärksamhet och jag tror att normalt folk ganska snabbt ser igenom dem..
Vad är din exakta teori om mordet?
Citera
2016-02-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
Vad är din exakta teori om mordet?

Hypotesen är komplex och spänner över en period av händelser under 50 år och tar lång tid att sätta sig in i men du behöver bara gå tillbaka några sidor i historiken för att se den i i vart fall en del. Den är baserad på framför allt analys av händelser och omständigheter de 30 år som förflutit sedan mordet som annars är svårbegripliga. T ex att många tycks ha känt till förekomsten av en hemlig operation kring mordplatsen som undertryckts i nästan 30 år. De märkliga turerna med Ebbeaffären som visade att det fanns aktiviteter utom lagen som stod utanför kontroll av de myndigheter som borde ha kontroll riktat mot den med partikamraternas goda minne dvs en hemlig politisk verksamhet. En slags Svenskt Watergate coverup.

På vägen har vi kunnat identifiera ett antal hypoteser som felslut eller ren och skär desinformation som kan avskrivas. Det är för många att gå igenom från PKK via CP till mera fantasifulla funderingar om olika externa organisationer och stater. Med den långa tid som förflutit kan väldigt många tidiga teorier idag uteslutas.

Det visar att den aktionen sompågick måste ha varit förankrad upp på högsta nivå och att det antingen var en plan från en liten grupp insatta eller något som greps som tillfälle i luften i samband med denna och sedan måste döljas för att inte få än större konsekvenser.

Med andra ord att vi måste tänka tanken att det kan vara så illa att OP:s regeringskamrater kan ha haft med saken att göra direkt eller indirekt och att de skyldiga kunnat komma undan på grund av detta.

Grundhypotesen (en av dem) är alltså att sanningen i stora drag är känd sedan länge inom en krets men att den kan drabba både ett antal personer och hela förtroendet för staten om den blir allmänt känd och att det förklarar många av märkligheterna.

Läget nu är att se om alla bitar hela vägen håller med personer och allt i olika skeenden och det måste ske i kollektivt en anda av öppenhet och kritiskt tänkande att pröva hypotesen/erna fram tills den dag då uppgifter inifrån kommer till publik kännedom.

Man kan se att det startade en utveckling av förståelsen för saken för 5 år sedan och man får nog vara beredd på att det kan ta en stund att nå fram. Startpunkten var att de flesta insåg att CP-spåret var dött och det som forskaren och numera framgångsrike författaren Anders Jallai lade fram i sina böcker och artiklar som vunnit allt mer gehör. Sedan dess har sakta men säkert hypoteser börjat klarna.

Me andra ord det är inget som vilar på tre lösa teser som Flygares hypotes utan något som försöker passa och förstå alla bitar som är kända utan glipor och att kanske hitta nya bitar för att se om de stärker eller ifrågasätter hypotesen.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-12 kl. 22:07.
Citera
2016-02-12, 22:29
Medlem
Citat:
När en kompetent person som PerGöran Näss säger att det finns näring i spåret
kring Nisse så är det naturligtvis mot bakgrund av att han inte uppfattar Nisses
så kallade alibi som hållbart. Att han sedan inte säger mer senare är lätt att fatta
med tanke på hur han så småningom blir utmanövrerad.
Citera
2016-02-12, 23:21
Medlem
Gammal artikel om Åsheden som ev varit uppe här tidigare:

http://www.vf.se/kultur-noje/bocker/palmerummet-inifran
Alla bandinspelningar och anteckningar deponerades senare i Riksarkivet, sekretesskyddade fram till 2023
Där lär väl finnas en hel del av intresse
Citera
2016-02-13, 00:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Gammal artikel om Åsheden som ev varit uppe här tidigare:

http://www.vf.se/kultur-noje/bocker/palmerummet-inifran
Alla bandinspelningar och anteckningar deponerades senare i Riksarkivet, sekretesskyddade fram till 2023
Där lär väl finnas en hel del av intresse

Det är väldigt märkligt att ingen sett Ann-Marie Åsheden ranta omkring i polishuset. Någon borde verkligen sett henne där om nu hon träffat Hans Holmer på daglig eller veckobasis. Får mig att tro att hon varit där väldigt sällan.
Citera
2016-02-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
När en kompetent person som PerGöran Näss säger att det finns näring i spåret
kring Nisse så är det naturligtvis mot bakgrund av att han inte uppfattar Nisses
så kallade alibi som hållbart. Att han sedan inte säger mer senare är lätt att fatta
med tanke på hur han så småningom blir utmanövrerad.

Tänker du att misstankar mot Nisse och CGÖ mfl stör någon tredje part av oro att det skall leda mot denne och att det förklarar händelseförloppet. Först med Holmer i förarsätet och sedan går Ebbe uppåt med allt skitsnack han kan komma på för att i praktiken hålla koll på vad Näss vet och gör.

När Ebbes smugglare åker dit ser man till att storebror håller ett öga på Nisse, Tullutredarna, CGÖ mfl för att finna ett sätt att få slut på orosmolnen och släcka elden. Man ser till att Näss dras med och tappar position att göra något. Sedan städas det upp kring Nisse och CGÖ som får emigrera för att de är en risk medan andra som inte är lika djupt i skiten istället får en positiv karriärutveckling.

Vägen är krattad för att utredningen skall vara fast i en återvändsgränd..där man har folk som kan blockera allt.

Det skulle i sådant fall kunna förklara varför det enligt personer på Säpo jag var i kontakt med finns ett direktiv att de inte får befatta sig med något som rör Palmeutredningen även om det verkar vara deras bord och att de inte får göra annat än att vidarebefodra uppgifter okommenterat till PU som arkiverar. Vi ser ju också att man hanterar saker som borde vara lämpliga att söka Säpo hjälp med (t ex mer eller mindre troliga Sydafrikaspår) utan deras kunskaper genom att låta sin helt oinsatta personal läsa in sig på biografier och göra lite lama utspel. Dvs man har en utredning som saknar verktygen att lösa mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in