Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-13, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är väldigt märkligt att ingen sett Ann-Marie Åsheden ranta omkring i polishuset. Någon borde verkligen sett henne där om nu hon träffat Hans Holmer på daglig eller veckobasis. Får mig att tro att hon varit där väldigt sällan.

Eller att det ligger en agenda bakom allt dvs efterhandskonstruerad avledning kring frågetecknen kring Holmers åtgärder och entourage.
Citera
2016-02-13, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hypotesen är komplex och spänner över en period av händelser under 50 år och tar lång tid att sätta sig in i men du behöver bara gå tillbaka några sidor i historiken för att se den i i vart fall en del. Den är baserad på framför allt analys av händelser och omständigheter de 30 år som förflutit sedan mordet som annars är svårbegripliga. T ex att många tycks ha känt till förekomsten av en hemlig operation kring mordplatsen som undertryckts i nästan 30 år. De märkliga turerna med Ebbeaffären som visade att det fanns aktiviteter utom lagen som stod utanför kontroll av de myndigheter som borde ha kontroll riktat mot den med partikamraternas goda minne dvs en hemlig politisk verksamhet. En slags Svenskt Watergate coverup.

På vägen har vi kunnat identifiera ett antal hypoteser som felslut eller ren och skär desinformation som kan avskrivas. Det är för många att gå igenom från PKK via CP till mera fantasifulla funderingar om olika externa organisationer och stater. Med den långa tid som förflutit kan väldigt många tidiga teorier idag uteslutas.

Det visar att den aktionen sompågick måste ha varit förankrad upp på högsta nivå och att det antingen var en plan från en liten grupp insatta eller något som greps som tillfälle i luften i samband med denna och sedan måste döljas för att inte få än större konsekvenser.

Med andra ord att vi måste tänka tanken att det kan vara så illa att OP:s regeringskamrater kan ha haft med saken att göra direkt eller indirekt och att de skyldiga kunnat komma undan på grund av detta.

Grundhypotesen (en av dem) är alltså att sanningen i stora drag är känd sedan länge inom en krets men att den kan drabba både ett antal personer och hela förtroendet för staten om den blir allmänt känd och att det förklarar många av märkligheterna.

Läget nu är att se om alla bitar hela vägen håller med personer och allt i olika skeenden och det måste ske i kollektivt en anda av öppenhet och kritiskt tänkande att pröva hypotesen/erna fram tills den dag då uppgifter inifrån kommer till publik kännedom.

Man kan se att det startade en utveckling av förståelsen för saken för 5 år sedan och man får nog vara beredd på att det kan ta en stund att nå fram. Startpunkten var att de flesta insåg att CP-spåret var dött och det som forskaren och numera framgångsrike författaren Anders Jallai lade fram i sina böcker och artiklar som vunnit allt mer gehör. Sedan dess har sakta men säkert hypoteser börjat klarna.

Me andra ord det är inget som vilar på tre lösa teser som Flygares hypotes utan något som försöker passa och förstå alla bitar som är kända utan glipor och att kanske hitta nya bitar för att se om de stärker eller ifrågasätter hypotesen.
Är CGÖ inblandad?
Citera
2016-02-13, 06:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hypotesen är komplex och spänner över en period av händelser under 50 år och tar lång tid att sätta sig in i men du behöver bara gå tillbaka några sidor i historiken för att se den i i vart fall en del. Den är baserad på framför allt analys av händelser och omständigheter de 30 år som förflutit sedan mordet som annars är svårbegripliga. T ex att många tycks ha känt till förekomsten av en hemlig operation kring mordplatsen som undertryckts i nästan 30 år. De märkliga turerna med Ebbeaffären som visade att det fanns aktiviteter utom lagen som stod utanför kontroll av de myndigheter som borde ha kontroll riktat mot den med partikamraternas goda minne dvs en hemlig politisk verksamhet. En slags Svenskt Watergate coverup.

På vägen har vi kunnat identifiera ett antal hypoteser som felslut eller ren och skär desinformation som kan avskrivas. Det är för många att gå igenom från PKK via CP till mera fantasifulla funderingar om olika externa organisationer och stater. Med den långa tid som förflutit kan väldigt många tidiga teorier idag uteslutas.

Det visar att den aktionen sompågick måste ha varit förankrad upp på högsta nivå och att det antingen var en plan från en liten grupp insatta eller något som greps som tillfälle i luften i samband med denna och sedan måste döljas för att inte få än större konsekvenser.

Med andra ord att vi måste tänka tanken att det kan vara så illa att OP:s regeringskamrater kan ha haft med saken att göra direkt eller indirekt och att de skyldiga kunnat komma undan på grund av detta.

Grundhypotesen (en av dem) är alltså att sanningen i stora drag är känd sedan länge inom en krets men att den kan drabba både ett antal personer och hela förtroendet för staten om den blir allmänt känd och att det förklarar många av märkligheterna.

Läget nu är att se om alla bitar hela vägen håller med personer och allt i olika skeenden och det måste ske i kollektivt en anda av öppenhet och kritiskt tänkande att pröva hypotesen/erna fram tills den dag då uppgifter inifrån kommer till publik kännedom.

Man kan se att det startade en utveckling av förståelsen för saken för 5 år sedan och man får nog vara beredd på att det kan ta en stund att nå fram. Startpunkten var att de flesta insåg att CP-spåret var dött och det som forskaren och numera framgångsrike författaren Anders Jallai lade fram i sina böcker och artiklar som vunnit allt mer gehör. Sedan dess har sakta men säkert hypoteser börjat klarna.

Me andra ord det är inget som vilar på tre lösa teser som Flygares hypotes utan något som försöker passa och förstå alla bitar som är kända utan glipor och att kanske hitta nya bitar för att se om de stärker eller ifrågasätter hypotesen.

Hemlig operation i närområdet ja.......

Holmers chaufför har ju direkt vittnat om den. Där Holmer kallade hans ord för sinnesförvirrat svammel. Om det nu hade varit det, så hade man struntat i budbäraren Martinger. En moderat politiker som vars behandling moderpartiet bokstavligen sket i.

Att i detta sammanhanget seriöst utreda ett mord utan att detta kommer fram är omöjligt. Där alla inblandade och initierade vittnen förstår konsekvensen av lösmynthet. En hemlig verksamhet som slutade med mord på Statsministern mitt framför deras ögon. Steget blir då inte långt till att tro att de var inblandade. Där ett ytterligare steg till att politiker var inblandade är naturligt. Man behöver inte ens vara sossepolitiker eller politiker med annan partifärg för att förstå den implikationen.

Firma Holmer och Ebbe hade under ett antal tillfällen tidigare räddat Partiet. Där deras metoder noggrant beskrivits av bl. a. Wall. Där direkt lögn var det mest använda vapnet. Där Ebbe senare erkände att alla i denna världen ljuger. Politiker, underrättelsetjänster, poliser och även han själv.

Där det i vissa tidigare fall finns direkta ledtrådar till IB. Då är det inte så konstigt att samma parti eller organisation använder samma parhästar återigen. Vilka andra fanns det att tillgå egentligen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-13 kl. 07:01.
Citera
2016-02-13, 07:54
Medlem
Jag minns, att Jan Myrdal sade sig veta att MOP var ett förvaltningsmord, dvs att mordet hade skett på order från folk i den inre statliga förvaltningen. Därför var det ej meningen att mordet skulle lösas. Det gjordes en stor och omfattande ickeutredning. Det skrevs många dokument, vars innehåll var helt meningslöst för att lösa mordet.

Begreppet förvaltningsmord har jag ej senare hört eller sett i skrift. Men jag tycker att ordet är intressant och jag tror att det kan ha täckning i Pamemordet.
Citera
2016-02-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
Jag minns, att Jan Myrdal sade sig veta att MOP var ett förvaltningsmord, dvs att mordet hade skett på order från folk i den inre statliga förvaltningen. Därför var det ej meningen att mordet skulle lösas. Det gjordes en stor och omfattande ickeutredning. Det skrevs många dokument, vars innehåll var helt meningslöst för att lösa mordet.

Begreppet förvaltningsmord har jag ej senare hört eller sett i skrift. Men jag tycker att ordet är intressant och jag tror att det kan ha täckning i Pamemordet.

Förvaltningsmord är ett relativt vitt begrepp.

Det räcker med att någon eller några maktmänniskor passivt eller aktivt stödde tankarna om en slutlig lösning inom statsförvaltningen utan att ha gett order om själva mordet. Det räcker med deras tystnad i vetskap om vad som var på gång. en form av sanktionering som på gatuplanet kan misstolkas.

Enligt mig räcker det dessutom med att de med verklig makt efter mordet aktivt deltar i en mörkläggning i syfte att dölja sin egen, och eller andras roll även om man före mordet var oinformerad.

Det är dessutom så att de som tillsätter utredningar för att bevisa sin egen oskuld, är de som sätter statuterna för vad utredningen ska komma fram till. Alternativet är att skriva sin egen vitbok. Vilket regeringen IC gjorde efter Ebbes affär. Man låtsades utreda sig själva eftersom det var bråttom.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-13 kl. 09:45.
Citera
2016-02-13, 09:43
Medlem
Citat:
Det är väldigt märkligt att ingen sett Ann-Marie Åsheden ranta omkring i polishuset. Någon borde verkligen sett henne där om nu hon träffat Hans Holmer på daglig eller veckobasis. Får mig att tro att hon varit där väldigt sällan.

Jag skulle väl gissa på att det försökte döljas in i det längsta. Kan tänka mig att vetskapen om hennes närvaro skulle få en o annan att höja på ögonbrynen.

Det borde väl finnas möjligheter att ta in/ut folk från polishuset via hemliga ingångar?
Citera
2016-02-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Jag skulle väl gissa på att det försökte döljas in i det längsta. Kan tänka mig att vetskapen om hennes närvaro skulle få en o annan att höja på ögonbrynen.

Det borde väl finnas möjligheter att ta in/ut folk från polishuset via hemliga ingångar?

Varför skulle inte dessa möten kunnat ske på Ebbes geografiska planhalva. Vi vet att Holmer periodvis bodde hos Ebbe. Dessutom vet vi att detta avtal skrevs under på Ebbes territorium, inte i Holmers tjänsterum.

Detta påminner om resonemanget om Lars Christianssons eventuella närvaro i ledningscentralen mordnatten. Om de aldrig sågs på platsen, så är väl den troligaste förklaringen att de aldrig var där.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-13 kl. 10:00.
Citera
2016-02-13, 10:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Varför skulle inte dessa möten kunnat ske på Ebbes geografiska planhalva. Vi vet att Holmer periodvis bodde hos Ebbe. Dessutom vet vi att detta avtal skrevs under på hans territorium, inte i Holmers tjänsterum.

Detta påminner om resonemanget om Lars Christianssons eventuella närvaro i ledningscentralen mordnatten. Om de aldrig sågs så är väl den troligaste förklaringen att de aldrig var där.

Telefon vore detta allra enklaste.
Citera
2016-02-13, 10:03
Medlem
Citat:

Naturligtvis.

Mitt resonemang utgick från att Åshedens osynliga närvaro i polishuset skulle vara en indikation på att de träffades i smyg i polishuset. Eller att de med nödvändighet måste träffas där.

Allvarligt talat tror jag att ingen av hans kollegor eller politikervänner visste om detta avtal. Om nu inte Ebbe skvallrade........ Detta var strikt personligt, där ett möte med Åsheden i polishuset inte skulle gagna hans egoistiska sak.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-13 kl. 10:11.
Citera
2016-02-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
Är CGÖ inblandad?

Det är just sådana saker man måste pröva mot hypotesen. Självklart måste de märkliga turerna kring honom, Holmer, Ebbe mfl förklaras utan att man tvingar in bitarna i pusslet dvs rakt motsatt metodik mot den som t ex Flygare och andra använder där man letar efter sådant som stämmer met hypotesen och hoppar över allt som talar emot. Alla de märkligheter som finns kring honom och hans entourage måste förstås.

Jag tror man måste testa många lösa bitar från olika vinklar. T ex hur Lennart och Engströms relationer såg ut så mycket det går. Kanske också nya möjligheter. Flygare t ex hade ju höga tankar om Jägarnisse och går in med märkliga vittnesmål. Han bör skärskådas. Bodde så på Hotell så att han kunde se Palmes bostad en tid då det rapporterats om iakttagelser om övervakning av OP, höga tankar om en som varit högmisstänkt som ahn har historik med och hakar på alla signalement som leder bort från sig själv som Pu lägger ut. Först fantombilden ... sedan CP.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-13 kl. 11:04.
Citera
2016-02-13, 11:02
Medlem
Citat:
Kanske inte om man var rädd för avlyssning. Minns att Palmerummet skyddades mot både avlyssning och beskjutning på ett märkligt sätt och att Holmer hade livvakter med portföljkpistar som i värsta agentfilmen. Något som väl aldrig setts tidigare i Sverige.

Inte vare sig kungen eller Statsministern hade sådant skydd.

Dessutom omgiven av enbart personligt utvalda personer. Vaken kungen eller statsministern kunde välja så utan fick lita på att Säpos personal kunde hålla klaffen och inte springa och skvallra.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-13 kl. 11:07.
Citera
2016-02-13, 12:16
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Gillar din tanke med att komma utanför boxen. PU har utan tvivel haft för lite av den varan.
Lutar också åt att skandiamannen Stig Engström inte är inblandad i MOP. Han är en kandidat till Lisbeths Palmes beige man, med det avståndstagande uttrycket. Kan tänka mig att han blir rädd när skotten kommer och vill försvinna i skuggorna istället för att hjälpa den chockade LP. Det som gnager en del med honom är han under en längre tid måste jobbat på samma arbetsplats som Lennart Thörnqvist, adjutant i Klara Lidingö/FBU åt Åke J Eek, men det tråden är mycket tunn i nuläget.

Har också svårt att se Stig Engström som GM. Jag kan däremot se "Stig Engström" som GM eller mycket nära inblandad.
Alltså, jag svårt att bortse från att en utloggning kl 23.19 definitivt skulle kunna ha med mordet att göra. Dessa två minuter stämmer ju rimligt väl med Morelius uppfattning att GM stått vid hörnet "några minuter".
Detta innehåller då möjligheten att någon annan än Engström släppts ut på gatan två minuter framför Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in