2016-02-12, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du har fel. Ett erkännande är av noll och intet värde i allmänt brottmål . Vad som är relevant är om han berättar något som kan styrkas av bevisning som då kan frambringas. Varför menar du att HD ska ta upp en överklagan där en dömd till mord bara kommer med ett erkännande? Är du inte riktigt navlad eller vad?
Dämpa dig - jag menar givetvis en förklaring. Erkänner han sitter han där han sitter.
2016-02-12, 19:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför inte? Det går ju inte att komma ifrån tanken på att en hel del spår förstöts genom den massiva ideella sökinsatsen. Där man sökte igenom utrymmen där man efteråt fann föremål. Billigt och prutat kan bli dyrt ibland. Även om offret var lika hedervärd som en saudisk prinsessa.
I det här fallet blir det väl Hurtig som får stå för kostnaderna?
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefanstrm
Håller med dig hade han gjort det skulle han ha flytt!
NB nämnde själv möjligheten att fly i polisförhören.

Sid 1567
-Om du hade mördat Lisa, nu säger jag om alltså, vad skulle du ha gjort då?
-Ja du vet jag skulle om, om skulle jag suttit om jag skulle gjort det här skulle jag ha suttit där
och tittat på jag skulle plockat ihop alla grejerna och springa jag har ja alla möjligheter och,
och, och sticka härifrån jag kan sticka till Ryssland jag har bekanta och släktingar om jag
skulle vart mördaren. Men jag åker inte härifrån så att säga för att jag har jag vi har planerat
och stanna hela mitt liv i Sverige, jag är oskyldig. Du tror att jag skulle mördat och s … s …
tittat på, på det här stunden tills nån kommer och plocka ihop, plocka mig, plocka upp mig.

Det finns inga uppgifter om att NB ska ha gjort minsta förberedelse till att försöka lämna Sverige. Det hade annars varit det mest logiska om han var skyldig, särskilt efter topsningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Eller begära en noggrannare analys av Lisas kläder? Låta topsa varje kvadratcentimeter á 2000 spänn styck?

Det är som att gå nattgammal is, ett riskprojekt som kan bära men likaväl brista. Det kan dyka upp fler DNA av NB ..
2016-02-12, 19:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är som att gå nattgammal is, ett riskprojekt som kan bära men likaväl brista. Det kan dyka upp fler DNA av NB ..
Kanske från frugan också?
2016-02-12, 19:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Det här ska de väl ägna sig åt och knåpa ihop nåt långsökt.
Citat:
– Vi är väl medvetna om hur bevisläget ser ut. Vad man saknar i målet är en förklaring från hans sida, han har en förklaringsbörda och man måste ju jobba med det. Om det skulle komma något i förklaringsväg från honom, så kanske det kommer sent, säger Björn Hurtig.
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2989721-mordarens-nya-drag-anlitar-stjarnadvokat

Nu ska väl Lisa och han ha stött till varandra i nån kioskkö i Källby och DNA har rullat över via en kundvagn.
2016-02-12, 19:13
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
NB nämnde själv möjligheten att fly i polisförhören.

Sid 1567
-Om du hade mördat Lisa, nu säger jag om alltså, vad skulle du ha gjort då?
-Ja du vet jag skulle om, om skulle jag suttit om jag skulle gjort det här skulle jag ha suttit där
och tittat på jag skulle plockat ihop alla grejerna och springa jag har ja alla möjligheter och,
och, och sticka härifrån jag kan sticka till Ryssland jag har bekanta och släktingar om jag
skulle vart mördaren. Men jag åker inte härifrån så att säga för att jag har jag vi har planerat
och stanna hela mitt liv i Sverige, jag är oskyldig. Du tror att jag skulle mördat och s … s …
tittat på, på det här stunden tills nån kommer och plocka ihop, plocka mig, plocka upp mig.

Det finns inga uppgifter om att NB ska ha gjort minsta förberedelse till att försöka lämna Sverige. Det hade annars varit det mest logiska om han var skyldig, särskilt efter topsningen.

Vad lever du i för fantasi värld. Du tycker inte man beter sig skyldig om man plötsligt lämnar Sverige?- När man tidigt i utredningen har så pass mycket bevis emot sig.
2016-02-12, 19:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nu skall expertgruppen tydligen bestå av ytterligare en person. Vem framgår inte av hemsidan.

Ja, och jag slog lite på Hurtigs tidigare försök till prövningstillstånd. Hans experter har aldrig gett något i ett enda fall vad jag vet.

Oppenstam anlitade Hurtig för prövningstillstånd i HD Blev inget.
Assange beviljas inte prövningstillstånd av HD
HD ger inget prövningstillstånd i Boråsmordet
HD satte punkt för "dubbelmordet i Hageby

Det ser inte enkelt ut kan man väl säga.
2016-02-12, 19:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad lever du i för fantasi värld. Du tycker inte man beter sig skyldig om man plötsligt lämnar Sverige?- När man tidigt i utredningen har så pass mycket bevis emot sig.

Han säger ju att han kunde ha gömt sig i Ryssland, de har inget utlämningsavtal vad jag vet.

Nå, det rimliga nu är väl att NB kommer att snacka, frågan är bara om vad. Vem har han hjälpt? BH säger att man synar DNA-bevisningen. Men det är nog ett spel för galleriet, liksom advokatbytet. Det första han sa i media var att NB har förklaringsbörda. Jag tror inte han säger så utan att NB har gett klartecken. I en annan mening betonar ju BH att advokater jobbar på klientens order (apropå att han inte hade någon kritik att framföra mot IR:s insats).
2016-02-12, 19:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, och jag slog lite på Hurtigs tidigare försök till prövningstillstånd. Hans experter har aldrig gett något i ett enda fall vad jag vet.

Oppenstam anlitade Hurtig för prövningstillstånd i HD Blev inget.
Assange beviljas inte prövningstillstånd av HD
HD ger inget prövningstillstånd i Boråsmordet
HD satte punkt för "dubbelmordet i Hageby

Det ser inte enkelt ut kan man väl säga.
I Borås och Hagebymorden, på vilka grunder sökte han PT? Minns du det? (Jag har själv inte följt det.)
2016-02-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad skulle det ge försvaret? DNA hittas = bevis om skuld. DNA hittas inte = status quo.
Just det. Ironi.
2016-02-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så den nya advokaten tar över om HR godkänner detta. Han Hurtig som stod och ljög i Engelsk domstol. Hans utredare som redan har vittnat den pensionerade kriminalaren som åklagaren i princip plattade till. Extremt överskattad advokat, och det skulle förvåna om det blev PT i det här fallet.
Förklaringarna är lite sent ute om man säger så. Men ett erkännande kan ju vara intressant.
Stall Hurtig ger sig in i leken. Kanske som extra nummer i Ingers minicirkus.
Jag kan tänka mig att IR är rätt nöjd. Hon slipper fri från detta plågsamma fall och kan kosta på sig ett storsint Lycka till med gott samvete efter att ha fixat in Hurtig (om jag förstått henne rätt). Nu kan hon dra till Västindien och vila upp sig. Där kan hon ligga i sanden och kolla på FB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in