2016-02-12, 18:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han kan väl begära att NFC letar efter spår av Lisa på NB:s kläder, som försvarets DNA-vittne faktiskt antydde i HR.
Vad skulle det ge försvaret? DNA hittas = bevis om skuld. DNA hittas inte = status quo.
2016-02-12, 18:40
Medlem
Mooskys avatar
Så den nya advokaten tar över om HR godkänner detta. Han Hurtig som stod och ljög i Engelsk domstol. Hans utredare som redan har vittnat den pensionerade kriminalaren som åklagaren i princip plattade till. Extremt överskattad advokat, och det skulle förvåna om det blev PT i det här fallet.
Förklaringarna är lite sent ute om man säger så. Men ett erkännande kan ju vara intressant.
Stall Hurtig ger sig in i leken. Kanske som extra nummer i Ingers minicirkus.
2016-02-12, 18:41
Bannlyst
[quote=Katten30|56328831]
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Nej, jag har sagt att om han var skyldig så skulle han sannolikt överge taktiken att blåneka efter första domen och komma med en tillrättalagd historia som kan ge ett lindrigare straff. En mördare ser det så klart som en vinst om han slipper livstid och kommer undan med 10 år för grovt vållande till annans död. Är han däremot oskyldig så kan han inte göra annat än att försätta förneka brottet vilket ju är precis vad han gjort.[/QUOTEJag håller med. Jag känner mig inte övertygad än. Vad tusan skall man svara OM man faktiskt inte gjort det man är anklagad för? Jag har inte, jag vet inte, jag förstår inte. Jag kan inte säga nåt jag inte gjort....Att endast titta ned och inte se ngn i ögonen KAN också bero på skam, utlänning, lägre status mm.
Håller med dig hade han gjort det skulle han ha flytt!
2016-02-12, 18:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så den nya advokaten tar över om HR godkänner detta. Han Hurtig som stod och ljög i Engelsk domstol. Hans utredare som redan har vittnat den pensionerade kriminalaren som åklagaren i princip plattade till. Extremt överskattad advokat, och det skulle förvåna om det blev PT i det här fallet.
Förklaringarna är lite sent ute om man säger så. Men ett erkännande kan ju vara intressant.
Hovrätten, som målet ligger i, har redan godkänt bytet. Jag länkade en artikel tidigare.
2016-02-12, 18:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han kan väl begära att NFC letar efter spår av Lisa på NB:s kläder, som försvarets DNA-vittne faktiskt antydde i HR.
Eller begära en noggrannare analys av Lisas kläder? Låta topsa varje kvadratcentimeter á 2000 spänn styck?
2016-02-12, 18:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Det enda vore om han ville erkänna - ser han inte lite sugen ut på att prata?
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/22231298/485/normal/43a70d6a98993/b3a7cc25-cacf-4535-bfaf-6a9799ab7147

Hahahaha - Ingers minicirkus, det missade jag. Såg små friserade advokatpudlar och minigrisar hoppa runt i ringar.
Jamen - ger er. Kommer han inte med ett rent erkännande finns det ingenting att hämta i HD. Där daltas det inte med någon bevisning.
Senast redigerad av develi 2016-02-12 kl. 18:49.
2016-02-12, 18:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hovrätten, som målet ligger i, har redan godkänt bytet. Jag länkade en artikel tidigare.

Ja, men då är det väl bara för Hurtig att dra in lite lögner vilket är hans expertområde.
Oavsett om han kommer med förklaringar så tar inte HD upp det. Det är alltid roligt då en del advokater lever genom media vilket inte är så populärt i domstolarna. Mål dras i domstolen och inte i media det kanske kan vara en adresslapp till team Hurtig. Nåväl förklaringsbördan har Hurtig själv ansett att N har. Dock har ingen domstol tilldelat honom detta. Hurtig i England är ett kapitel som man sent glömmer. En pajas helt enkelt.
2016-02-12, 18:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Eller begära en noggrannare analys av Lisas kläder? Låta topsa varje kvadratcentimeter á 2000 spänn styck?

Varför inte? Det går ju inte att komma ifrån tanken på att en hel del spår förstöts genom den massiva ideella sökinsatsen. Där man sökte igenom utrymmen där man efteråt fann föremål. Billigt och prutat kan bli dyrt ibland. Även om offret var lika hedervärd som en saudisk prinsessa.
2016-02-12, 18:52
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt uppgift har han redan påbörjat sin egen utredning, där två före detta kriminaltekniker tittar på bevismaterialet. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6367569

BH har varit NB:s advokat i några timmar och redan är det två före detta kriminaltekniker som granskar DNA-bevisen. Det känns bittert att advokatbytet inte skedde tidigare. Enda minuset med BH är att han till skillnad från IR inte verkar tvivla på sin klients skuld. Men det kanske förändras med tiden.
2016-02-12, 18:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det enda vore om han ville erkänna - ser han inte lite sugen ut på att prata?
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/22231298/485/normal/43a70d6a98993/b3a7cc25-cacf-4535-bfaf-6a9799ab7147

Hahahaha - Ingers minicirkus, det missade jag. Såg små friserade advokatpudlar och minigrisar hoppa runt i ringar.
Jamen - ger er. Kommer han inte med ett rent erkännande finns det ingenting att hämta i HD. Där daltas det inte med någon bevisning.

Du har fel. Ett erkännande är av noll och intet värde i allmänt brottmål . Vad som är relevant är om han berättar något som kan styrkas av bevisning som då kan frambringas. Varför menar du att HD ska ta upp en överklagan där en dömd till mord bara kommer med ett erkännande? Är du inte riktigt navlad eller vad?
2016-02-12, 18:59
Medlem
Mooskys avatar
Det känns som vilken uppdrag som helst. Det är en person som vänt sig till mig och bett mig biträda honom,säger Björn Hurtig som redan börjat gå igenom det omfattande bevismaterialet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6367569

Nu ljuger han igen. Det är sannerligen inte vem som helst han ska försvara. Det är en av Sveriges mest hatade mördare genom tiderna. Och familjen får ingen sinnesfrid då man byter advokater som spelar upp sig i media. Ett mål som har haft ett stort allmänintresse som handlar om en ung tjej som avrättats på ett brutalt sätt. Snälla HD ge ett blixtsnabbt svar.
2016-02-12, 19:01
Medlem
Citat:

Nu skall expertgruppen tydligen bestå av ytterligare en person. Vem framgår inte av hemsidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in