Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Om det inte har hänt, hur kan man då minnas det?
Du formulerar om grundfrågeställningen. Svaret på din fråga är vanföreställningar eller att olika personer kan tolka samma händelse på olika sätt, då våra sinnen inte är perfekta eller att vår position och kunskap vid händelsen var olika. Det är inte samma sak som det som behandlats tidigare. Det saknas även nödvändig information, om det inte har hänt ...för vem? En stor del av problematiken med det här ämnet är dessutom att det är svårt att sätta fingret på vad det innebär att något händer och vad som är ett minne av vad.
Ja, det är ett felaktigt minne om du minns saker som inte har hänt. Vanföreställningar. Kanske vi alla oundvikligen har dem? En intressant liten twist är: hur kan du veta att det är felaktigt om det är det enda du minns?
"Alltså sker en händelse före det blir ett minne, och således är händelser oberoende av minnet".
Om minnet kan "skapa" falska händelser, är händelsen fortfarande oberoende av minnet?
Det är förövrigt en jävligt knivig mening att hantera och det har med perspektivet på tid att göra. När händer egentligen en händelse och när uppfattar du att händelsen faktiskt händer i ditt huvud? Det borde vara en liten skillnad i tid då det tar ett tag för dina sinnen att filtrera sinnesintrycken innan händelsen faktiskt händer för dig i ditt huvud. I någon mening är alltså alla händelser som händer i ditt huvud minnen av något som hände för en extremt kort tid sedan. Bortsett från detta måste vi nog skilja på en verklig händelse, något som faktiskt inträffar och en figurerad händelse. På samma sätt för minnen. Citatet från dig får olika innebörd beroende på vilka händelser eller minnen vi talar om.
I min trådstart argumenterar jag för att det inte finns några verkliga minnen, då det är omöjligt för människans sinnen att lagra och förstå all information om en verklig händelse. Det verkliga minnet av en verklig händelse är en abstraktion i vårt huvud som inte är samma sak som det som faktiskt hände. I någon mening kan man säga att ingenting som någonsin har hänt för dig har hänt i verkligheten. Detsamma gäller alla andra människor. Ni har bara mer eller mindre korrekta avspeglingar av den verkliga händelsen i era huvuden.
Angående maten, så nej, du lever fortfarande. Men du lever i nuet. Du kan inte med säkerhet kan säga att du åt för några år sedan om du inte minns det. Ingen annan heller. Bisarrt nog, även om du minns det, hur ska du veta helt säkert att ditt minne är korrekt?
Det är ingen omformulering, det är en retorisk motfråga. Eftersom minnen formas genom sinnena fördröjt av händelsen (om än så med mikrosekunder så sker det efteråt), så måste händelsen utspela sig innan det blir ett minne. Alla "minnen" som är skapade före eller helt utan en händelse, är inga
minnen. Då är det fantasi eller drömmar eller något.
"Om minnet kan "skapa" falska händelser, är händelsen fortfarande oberoende av minnet?"
Vilken händelse? Det är ju ingen händelse, inte heller något minne. Det är en fantasi, ide, dröm..
Sen går du in på att alla minnen bara är hjärnans tappra försök att återspegla en händelse, men att det alltid finns defekter. Det håller jag absolut med om, men varför skulle det innebära att minnet kommer före eller under den faktiska händelsen? Vilket det måste göra om alla händelser måste vara kopplade till ett minne i det exakta nuet. Jag tycker det låter helt ologiskt.
Det allra sista du säger om maten, stärker inte det då att händelser sker oavsett minnen?
Jag vet (nåja, man kan dra det till sin extrema spets och säga att man ingenting vet), att jag måste ha ätit regelbundet under mina år, annars skulle jag vara död. Men jag minns det inte, så uppenbarligen finns det inte minnen för alla händelser. Det blir också en motsättning med det du sa tidigare, att inga minnen är helt korrekta, då kan ju ingenting korrekt ha hänt, eller så lever vi i parallella universum med olika sanningar som dessutom ändrar det förflutna utifrån hur mycket vi minns, dag för dag. När något glöms bort har det inte längre hänt..
Nä, jag köper inte konceptet tyvärr.
Edit, tror du det själv, eller leker du bara med tanken?