Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Hur ska du veta att en falsk händelse inte är en riktig händelse eller vice versa om det är det enda du minns? Även om du hittat på händelsen så upplevs den som verklig för dig.
Jag hävdar ju att händelserna sker innan de ens kunnat bli minnen, så det spelar ingen roll hur rätt eller fel jag minns dem i efterhand. Händelsen ändras inte, eller blir ogjord för att den glöms (eller aldrig läggs på minnet från början). Händelser är oberoende av huruvida de minns menar jag. Om du helt enkelt undrar hur jag kan veta det, skiljt från den ordinarie frågeställningen, så: jag kan inte veta det. Jag tyckte att jag redan instämde om att minnen bara är hjärnans försök att återspegla en händelse "virtuellt", men att det alltid saknas information. Det påverkar dock inte på något sätt ovanstående resonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Angående det fetstilta så tar jag det verkligen till sin spets. Om det är så som jag säger så vet vi egentligen ingenting. Hur kan det vara så men att vi ändå tycks veta någonting? Vi bygger vårat vetande på något som vi är helt ovetande om.
Då är det där slutsatsen hamnar. Åt du 100 gurkor igår? Säg inte nej, säg kanske kanske kanske.
Notera ordvalet "kanske", när du säger att vi ingenting vet så motsäger du dig själv. Hur vet du det? Vi kanske kan veta något, det vet vi inte. Kanske vet vi allt men tror det bara inte. Den extrema spetsen är dock uttjatad för min del tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Sen leker jag väl mest med tanken, det är absurt att något inte skulle ha hänt bara för att vi inte minns det. Samtidigt är det svårt att med säkerhet säga att det inte är så som jag argumenterar för, men det är inte som att det kan förändra någonting i hur vi lever våra liv. De vore olevbara. Det hindrar mig inte från att tycka att det intressant att ifrågasätta saker som känns uppenbara och självklara, tänk om vi missat något eller upptäcker något nytt? Frågan borde trots allt vara vetenskaplig enligt Popper, då den går att falsifiera. "Om man inte minns en händelse har den aldrig hänt", sant eller falskt?
Om man ska utgå ifrån att vi ingenting vet bör man också vara konsekvent, och tyvärr blir allt därefter meningslöst eftersom vi inte har någon som helst grund att stå på. Inte ens våra upplevelser, eftersom vi inte ens vet att det är våra upplevelser. Det är bara vad vi tror. Inte ens det, vi vet inte att det är vad vi tror. Vi vet som sagt ingenting. Den extrema spetsen.. avskyvärd.