2016-02-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Det är lätt att säga nu med facit i hand. Allt jag kan säga var att Nokia var den tidens Apple och företaget gick fortfarande bra. Ändå slaktades den i krashen. Sen hur det går nu 2016 vet ingen...

Nokia har aldrig varit och kommer aldrig bli någon tids Apple. Nokia var finsk industris engångsföreteelse.
Segmenten håller på att definieras för en längre tid och bolag som Nokia står så långt utanför.
Citera
2016-02-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Eller bara att skita i att köpa hysteriskt värderade aktier som Nokia och Ericsson och istället köpa rimligt värderade som SKF, Atlas Copco med flera?

Då slipper man hålla på med storstads-voodoo som teknisk analys etc.
Och vad är rimlig värdering och vad vet du om framtiden och varför har du bättre koll på värderingen än marknaden o.s.v. o.s.v.?

Huruvida man skulle köpa bolag till PE 100 eller inte var ju inte det som diskuterades, även ett bolag som värderas till PE 10 kan ju falla ihop, se på Nokia senare än ~00.

MA 200 är ju ingen voodoo överhuvudtaget, den berättar ju bara vad utvecklinge har varit och även om det har fallit ett tag så har det väl börjat falla kan det ju falla ett tag till, och när det väl börjar stiga stiger det ju gärna rätt jävla länge till, och fallen brukar vara kortare än uppgångarna och när man väl är inne får man ju utdelningar.

Rimligtvis bättre att handla på MA 200 än att sitta och vänta tills det "inte är på toppen" och köpa när kurserna vänder ner och sedan hoppas att man inte köpte direkt efter en topp ..

Speciellt inte om man säg sitter och väntar på tjurrusning deluxe i Indien som en del gjorde förra året här. Typ 100% upp på ett år, ja då är det läge att gå in i Indien! Köp bara köp! Eller samma sak i Kina i år. Eller samma sak i Turkiet för några år sedan. Eller ..
Senast redigerad av aliquis 2016-02-12 kl. 00:22.
Citera
2016-02-12, 00:24
Medlem
Citat:
Iofs och dessa poster var störst. Men de räknades då inte som IT-företag utan var "riktiga" företag som gjorde jättevinster specielt Nokia. Deras kris kom ju egentligen senare och hade inget med dotcomkrashen att göra,utan att Iphonen dödade dem senare. Vid tillfället räknades dom som "säkra" av många.
De var visste IT-företag och som Cisco handlas ju till ett mycket lägre pris idag men inte fan är det för att Cisco har förtvinat och gör mindre pengar idag - Cisco gör MER pengar idag.

Det är bara det att Cisco värderades till runt PE 90 då för man trodde väl VERKLIGEN att det skulle gå bra för Cisco framöver. Riktigt så bra gick det inte, bättre men inte så att det var värt den värderingen.

IT-bolag har inget att göra med om det är ett säkert bolag eller inte. Det är inte så att "säkra bolag inte är IT-bolag" eller att alla IT-bolag skulle vara osäkra eller något.
Ett IT-bolag är precis vad det heter, ett informationstekniksbolag och det var Ericsson, Nokia och Cisco definitivt. Microsoft och IBM var kanske säkrare IT-bolag än en del andra av dem, men det kanske man tyckte att Ericsson och Nokia var med med tanke på deras positioner, IT-bolag var de hur som helst. Som idag skulle jag personligen tycka att Microsoft var ett "säkrare" IT-bolag än Facebook. Bahnhof, Utfors, Bredband2, Comhem, Bredbandsbolaget och så kanske var svårare att sia om vem som skulle bli vinnaren?
Senast redigerad av aliquis 2016-02-12 kl. 00:27.
Citera
2016-02-12, 00:30
Medlem
Citat:
Det är lätt att säga nu med facit i hand. Allt jag kan säga var att Nokia var den tidens Apple och företaget gick fortfarande bra. Ändå slaktades den i krashen. Sen hur det går nu 2016 vet ingen...
Och fortfarande med facit i hand så kan man ju mot P.Gs påstående säga att den som köpte McDonalds eller Coca-Cola istället för Apple för ett gäng år sedan kanske inte alls gjorde det smartaste valet trots att de undvek IT-bolag och tog ett tryggt bolag ..
Citera
2016-02-12, 08:46
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Och vad är rimlig värdering och vad vet du om framtiden och varför har du bättre koll på värderingen än marknaden o.s.v. o.s.v.?

Huruvida man skulle köpa bolag till PE 100 eller inte var ju inte det som diskuterades, även ett bolag som värderas till PE 10 kan ju falla ihop, se på Nokia senare än ~00.

MA 200 är ju ingen voodoo överhuvudtaget, den berättar ju bara vad utvecklinge har varit och även om det har fallit ett tag så har det väl börjat falla kan det ju falla ett tag till, och när det väl börjar stiga stiger det ju gärna rätt jävla länge till, och fallen brukar vara kortare än uppgångarna och när man väl är inne får man ju utdelningar.

Rimligtvis bättre att handla på MA 200 än att sitta och vänta tills det "inte är på toppen" och köpa när kurserna vänder ner och sedan hoppas att man inte köpte direkt efter en topp ..

Speciellt inte om man säg sitter och väntar på tjurrusning deluxe i Indien som en del gjorde förra året här. Typ 100% upp på ett år, ja då är det läge att gå in i Indien! Köp bara köp! Eller samma sak i Kina i år. Eller samma sak i Turkiet för några år sedan. Eller ..
Självklart är det ingen som vet något, även om man kan gissa. Det är därför det är skönt att köpa sig in i lönsamma bolag som skiftar ut medel till ägarna till en låg värdering; då behöver inte drömscenariot slå in för att man ska få hygglig avkastning ändå.
Citera
2016-02-12, 09:06
Medlem
Börsen ska tyvärr KRASCHA.....trots att det finns många sunda företag..inom tillverkning etc...Problemen ÄR och KOMMER ATT VARA BANKERNA.....När hela finanssystemet gungar och bankerna slutar lita på varandra...för ingen vet vilken Bank/Finansinstitut som sitter på den direkta "pottkanten"...Då får hela ekonomin problem med finansiering/förtroende. Obligationsinnehavarna kommer inse att de är KÖRDA...och begära ÄNNU HÖGRE RÄNTA....Vilket bara förvärrar skeendet ännu fortare. EFTER KRASCHEN kommer ALLA fråga sig : MEN ????? Hur kunde banker låna ut många många många ggr sin egen täckning ??? Förstod de inte ??? Trodde de verkligen att de kunde öka utlåningen med 7-8 % fast ekonomin i de flesta fall endast växte 0-2%....insåg de inte att det var en kalkyl som EJ gick ihop ??? och som bara kunde fungera så länge huspriser och börskurser gick uppåt ??? Men...blev rena GIFTET så fort priserna vände ned ???
Citera
2016-02-12, 10:44
Medlem
Citat:
Jag förlorade allt nästan jag ägde och hade i dotcomkrashen. Jag kunde ingenting men hade rådgivare.

Det jag lärde mig då var att det inte finns några "säkra" aktier. Jag hade aldrig ägt it-aktier utan stabila tråkiga svenska företag typ Atlas Copco, Sandviken, SKF, Ericsson osv.

Allt slaktas vid en krash och det kommer Apple osv också göra om det smäller till på riktigt. Det smartades är förstås att gå ur börsen helt och sitta på cash för att sedan gå in och våldta marknaden när blodbadet är över.

Själv så var jag då jävla dum dom lyssnade på tomtar som använda slitna klyschor som att "sitta ner i båten" och att ha "is i magen" osv...

Detta kanske är självklarheter för rävarna inne i detta forum. Men jag vill bara påminna om hur man inte skall göra...
Just därför man skall köpa bolag till priser under deras rätta värde, gör man det kan man skita i hur börsen går kortsiktigt. Klart att det kan bli att man får sitta på händerna ibland i 3-4 år men finns alltid annat att lägga pengarna på.
Som tex nu när svenska bolag varit för dyra i 2-3 år så plötsligt rasade oljepriset och samtidigt blev norska kronan billigare än den svenska så då gav det möjlighet att köp norska oljebolag billigt, alltid nervigt med råvarubolag men har man noll nerver så går det bra
Citera
2016-02-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Du menar med andra ord att de här bara är början på kraschen? Hur mycket torska du?
Självklart skall vi ner en bra bit till, sedan om det sker i morgon eller tar tre år har jag ingen aning om.
Citera
2016-02-12, 10:47
Medlem
Citat:
OK kolla Ericsson och Nokia till ex. Den tidens motsvarighet till Apple idag.
Apple är inte den sortens bolag, Apple är ett lyxsegment och kommer alltid finnas folk med pengar som vill unna sig lyx.
Citera
2016-02-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Intressant.
Vilka rådgivare hade du?fanns någon kostnad för dessa?

Tyvärr är det minst lika viktigt att sälja på rätt tidpunkt som att köpa.
Nää inte om man aldrig skall sälja, då är det enda viktiga att köpa till rätt pris.
Citera
2016-02-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Om Apple kraschar ska jag fira på riktigt, då jävlar blir det party, Flashback!
Det lär ju aldrig hända, Apple har noll kronor i skuld och är värda mer än Norges oljefond, de har för tillfället ca 1200 miljarder kronor i kontanter och motsvarande.
Citera
2016-02-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Så svårt är det ju inte att sålla bort de sämre bolagen och göra en snabbkoll på de övriga.

Enkla saker är ju att bara ta bolag på Large Cap, som gått i vinst de senaste 20 åren, ökat utdelningen de senaste 10 åren, har en verksamhet man begriper och en trovärdig ledning. Redan här har du ju sållat bort tio tusentals bolag.

Sedan är det ju bara att se hur mycket de värdeökat i procent de tio senaste åren plus lägg på procenten de utdelat och förvänta dig samma utveckling framöver så ser du ju ganska exakt vad rimligt pris är.

Blir ju inte på öret men blir i alla fall ett spann på tex 120-160 tex och blir en indikator på vad som är billigt och dyrt för just det bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in