2016-02-11, 21:06
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
OK kolla Ericsson och Nokia till ex.
Ja, men Nokia och Ericsson var ju knappast tråkiga bolag då utan en del av IT-hypen.
Citera
2016-02-11, 21:18
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Jag förlorade allt nästan jag ägde och hade i dotcomkrashen. Jag kunde ingenting men hade rådgivare.

Det jag lärde mig då var att det inte finns några "säkra" aktier. Jag hade aldrig ägt it-aktier utan stabila tråkiga svenska företag typ Atlas Copco, Sandviken, SKF, Ericsson osv.

Allt slaktas vid en krash och det kommer Apple osv också göra om det smäller till på riktigt. Det smartades är förstås att gå ur börsen helt och sitta på cash för att sedan gå in och våldta marknaden när blodbadet är över.

Själv så var jag då jävla dum dom lyssnade på tomtar som använda slitna klyschor som att "sitta ner i båten" och att ha "is i magen" osv...

Detta kanske är självklarheter för rävarna inne i detta forum. Men jag vill bara påminna om hur man inte skall göra...
Intressant.
Vilka rådgivare hade du?fanns någon kostnad för dessa?

Tyvärr är det minst lika viktigt att sälja på rätt tidpunkt som att köpa.
Citera
2016-02-11, 21:34
Medlem
Citat:
Jag förlorade allt nästan jag ägde och hade i dotcomkrashen. Jag kunde ingenting men hade rådgivare.

Det jag lärde mig då var att det inte finns några "säkra" aktier. Jag hade aldrig ägt it-aktier utan stabila tråkiga svenska företag typ Atlas Copco, Sandviken, SKF, Ericsson osv.

Allt slaktas vid en krash och det kommer Apple osv också göra om det smäller till på riktigt. Det smartades är förstås att gå ur börsen helt och sitta på cash för att sedan gå in och våldta marknaden när blodbadet är över.

Själv så var jag då jävla dum dom lyssnade på tomtar som använda slitna klyschor som att "sitta ner i båten" och att ha "is i magen" osv...

Detta kanske är självklarheter för rävarna inne i detta forum. Men jag vill bara påminna om hur man inte skall göra...
Problemet är ju att veta när det är på riktigt.

Men man kan ju säg ligga lång när MA 200 är stigande och gå ur och stanna där när den är fallande för säkerhetsskull exempelvis.
Citera
2016-02-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Intressant.

Säljarna på banken?
Citera
2016-02-11, 21:42
Medlem
johanjosefssons avatar
Om Apple kraschar ska jag fira på riktigt, då jävlar blir det party, Flashback!
Citera
2016-02-11, 21:44
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Problemet är ju att veta när det är på riktigt.

Men man kan ju säg ligga lång när MA 200 är stigande och gå ur och stanna där när den är fallande för säkerhetsskull exempelvis.
Eller bara att skita i att köpa hysteriskt värderade aktier som Nokia och Ericsson och istället köpa rimligt värderade som SKF, Atlas Copco med flera?

Då slipper man hålla på med storstads-voodoo som teknisk analys etc.
Citera
2016-02-11, 21:59
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Ja, men Nokia och Ericsson var ju knappast tråkiga bolag då utan en del av IT-hypen.

Iofs och dessa poster var störst. Men de räknades då inte som IT-företag utan var "riktiga" företag som gjorde jättevinster specielt Nokia. Deras kris kom ju egentligen senare och hade inget med dotcomkrashen att göra,utan att Iphonen dödade dem senare. Vid tillfället räknades dom som "säkra" av många.
Citera
2016-02-11, 22:07
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Intressant.

Absolut och jag med konststycket att gå in på toppen för jag var totalt okunnig. Säljare osv kan man inte lita på de har courtage osv för ögonen.

"Alla har förlorat en massa pengar" var ju något man fick höra sedan "det vänder" osv. Men har misstimat när man går in så spelar det ingen roll.
Citera
2016-02-11, 22:10
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Eller bara att skita i att köpa hysteriskt värderade aktier som Nokia och Ericsson och istället köpa rimligt värderade som SKF, Atlas Copco med flera?

Då slipper man hålla på med storstads-voodoo som teknisk analys etc.

Det är lätt att säga nu med facit i hand. Allt jag kan säga var att Nokia var den tidens Apple och företaget gick fortfarande bra. Ändå slaktades den i krashen. Sen hur det går nu 2016 vet ingen...
Citera
2016-02-11, 22:11
Medlem
Citat:
Vet ej om det blir någon krash är verkligen expert. Men varför inte ta det säkra före det osäkra och dra sig ur och avvakta några veckor och sitta likvid.?

Hade precis fått ett arv och försäkringspengar efter en olycka. Kanske 1.5 miljoner någonting. OK inte så att jag var Warren Buffet men i alla fall. Det var ju 16 år sedan eller nåt också.

Det suraste av allt var att jag var sååå nära att lägga allt på en lägenhet i Stockholm innerstad i stället för att "spara" i aktier.

Men jag antar att jag i detta liv skall vandra den smala vägen.

Fan lider med dig 1,5 mille är sjukt mycket... Själv ligger jag back 25 tusen och tycker det är jobbigt. Lurigt med börsen /bostäder man vet aldrig hur de ska gå.

Personligen trodde jag på upprekyl nu när riksbanken sänkt räntan brukar ju innebära stigande kurser eftersom utlåning ökar. Vet inte vad jag ska tro längre
Citera
2016-02-11, 22:25
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Iofs och dessa poster var störst. Men de räknades då inte som IT-företag utan var "riktiga" företag som gjorde jättevinster specielt Nokia. Deras kris kom ju egentligen senare och hade inget med dotcomkrashen att göra,utan att Iphonen dödade dem senare. Vid tillfället räknades dom som "säkra" av många.
IT-bubblan var ju främst en värderingsmässig kris, många bolag drogs med vars underliggande verksamheter det inte var några som helst fel på. Nokias aktie rasade ju, men som dus äger var det först några år senare de fick verkliga problem.

Citat:
Det är lätt att säga nu med facit i hand. Allt jag kan säga var att Nokia var den tidens Apple och företaget gick fortfarande bra. Ändå slaktades den i krashen. Sen hur det går nu 2016 vet ingen...
Så är det alltid, såklart. Men när man väl har lärt sig den läxan en gång slipper man säkert köpa H&M på 360, Atlas Copco på 260 och vad mer för fantasivärderingar vi upplevde förra året..
Citera
2016-02-12, 00:05
Medlem
Citat:

Både Ericsson och Nokia värderades som IT-bolag a´la 99 och framförallt Ericsson var ett genuint IT-bolag.

Nokias affärsmodell lämnade en hel del att önska för och det verkar ha varit betonghäckar som bromsade bolagets utveckling.

Vad vi ser nu är en väldig skepsis till att bolag överlag ska kunna möta sina ägares avkastningskrav. The best of days för långsiktiga investerare som inte tror att jorden håller på att gå under och tror att en del bolag kommer rida ut stormen som bara börjat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in