2016-02-11, 15:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Tror precis som en föregående skribent att mycket av oron nu är inprisad på börsen. Jag säljer ingenting och anledningen till att vi gick ned idag är att folk sålde av försent. Jag tror starkt på uppåtrekyl den här veckan, men jag ligger lågt och behåller bara mina fonder.

Oljepriset - som jag tidigare sagt, tror jag aldrig någonsin kommer stiga upp till historiska nivåer. Jag tror vi kommer se ett oljepris kring 20-40$/fat inom överskådlig framtid. Därför investerar jag inte i oljebolag.

Finns ingenting som talar för ett högre oljepris i framtiden.
Det som talar för ett högre oljepris är väl en högre förbrukning. Jag tänker närmast på hur världens fordonspark ökar. Kina har gått från att vara en nation cyklister till att bli bilister på nåt decennium. Det tillverkas en ny bil varannan sekund i Kina, efterfrågan på bensin måste förväntas bli kolossal de närmaste åren. Sen står länder som Pakistan och andra i Sydostasien på tur, därefter större delen av Afrika. När en miljard afrikaner blir bilburna kommer världens oljetillgångar dräneras på några år, och oljepriset stiga drastiskt.
Citera
2016-02-11, 17:59
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det som talar för ett högre oljepris är väl en högre förbrukning. Jag tänker närmast på hur världens fordonspark ökar. Kina har gått från att vara en nation cyklister till att bli bilister på nåt decennium. Det tillverkas en ny bil varannan sekund i Kina, efterfrågan på bensin måste förväntas bli kolossal de närmaste åren. Sen står länder som Pakistan och andra i Sydostasien på tur, därefter större delen av Afrika. När en miljard afrikaner blir bilburna kommer världens oljetillgångar dräneras på några år, och oljepriset stiga drastiskt.

Och när förväntas det bli?
Citera
2016-02-11, 18:06
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Utbud och efterfrågan bestämmer priset på olja. Just nu ser det ut som att utbudet kommer öka snabbare än efterfrågan.
Citera
2016-02-11, 18:08
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Utbud och efterfrågan bestämmer priset på olja. Just nu ser det ut som att utbudet kommer öka snabbare än efterfrågan.
Tvärt om; högkostnadsproducenter kommer att slås ut och de kvarvarande har idag inte tillräckligt höga capexnivåer för att bibehålla dagens produktionsmängd över tid.
Citera
2016-02-11, 18:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Och när förväntas det bli?
Det går inte att precisera med årtal. Kina och de andra tigerekonomierna har gått från att vara u-länder till i-länder på ett par decennier, de afrikanska länderna har det motigare. Men även här har Kina en viktig roll, genom att engagera sig i råvaruproduktion i Afrika ger man jobb och välstånd till fattiga afrikaner. Hur som helst så ökar det totala välståndet i världen, och med det kommer fler bilägare och stigande efterfrågan på olja.
Enligt DI stiger bilförsäljningen i Kina med mellan 6-7% varje år, vilket i reda siffror innebär runt 25 miljoner bilar. Det behövs mycket olja för att få dessa att rulla...
Citera
2016-02-11, 20:06
Medlem
-benito-s avatar
Jag förlorade allt nästan jag ägde och hade i dotcomkrashen. Jag kunde ingenting men hade rådgivare.

Det jag lärde mig då var att det inte finns några "säkra" aktier. Jag hade aldrig ägt it-aktier utan stabila tråkiga svenska företag typ Atlas Copco, Sandviken, SKF, Ericsson osv.

Allt slaktas vid en krash och det kommer Apple osv också göra om det smäller till på riktigt. Det smartades är förstås att gå ur börsen helt och sitta på cash för att sedan gå in och våldta marknaden när blodbadet är över.

Själv så var jag då jävla dum dom lyssnade på tomtar som använda slitna klyschor som att "sitta ner i båten" och att ha "is i magen" osv...

Detta kanske är självklarheter för rävarna inne i detta forum. Men jag vill bara påminna om hur man inte skall göra...
Citera
2016-02-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Jag förlorade allt nästan jag ägde och hade i dotcomkrashen. Jag kunde ingenting men hade rådgivare.

Det jag lärde mig då var att det inte finns några "säkra" aktier. Jag hade aldrig ägt it-aktier utan stabila tråkiga svenska företag typ Atlas Copco, Sandviken, SKF, Ericsson osv.

Allt slaktas vid en krash och det kommer Apple osv också göra om det smäller till på riktigt. Det smartades är förstås att gå ur börsen helt och sitta på cash för att sedan gå in och våldta marknaden när blodbadet är över.

Själv så var jag då jävla dum dom lyssnade på tomtar som använda slitna klyschor som att "sitta ner i båten" och att ha "is i magen" osv...

Detta kanske är självklarheter för rävarna inne i detta forum. Men jag vill bara påminna om hur man inte skall göra...

Du menar med andra ord att de här bara är början på kraschen? Hur mycket torska du?
Citera
2016-02-11, 20:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Ändå är det ju så att även den största krasch är över på ett par, tre år. Sen är kurserna ikapp, och de som inte sålde får uppleva nya börsrekord och stora vinster.
Citera
2016-02-11, 20:31
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ändå är det ju så att även den största krasch är över på ett par, tre år. Sen är kurserna ikapp, och de som inte sålde får uppleva nya börsrekord och stora vinster.
Säg det till japanerna som inte kommit tillbaka till 1989 kursen i nikkei ännu. 27 år i recesession?
Citera
2016-02-11, 20:39
Medlem
P.Gs avatar
Citat:

I SKF så var "peaken" 52 kronor 2000-01-10 och botten 28 kronor 2000-09-18 (fortfarande högre än våren 1999), i sent februari 2002 var kursen över 52 kronor igen, och däremellan torde man ha erhållit utdelningar. Knappast någon större förlust.
Citera
2016-02-11, 20:51
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Du menar med andra ord att de här bara är början på kraschen? Hur mycket torska du?

Vet ej om det blir någon krash är verkligen expert. Men varför inte ta det säkra före det osäkra och dra sig ur och avvakta några veckor och sitta likvid.?

Hade precis fått ett arv och försäkringspengar efter en olycka. Kanske 1.5 miljoner någonting. OK inte så att jag var Warren Buffet men i alla fall. Det var ju 16 år sedan eller nåt också.

Det suraste av allt var att jag var sååå nära att lägga allt på en lägenhet i Stockholm innerstad i stället för att "spara" i aktier.

Men jag antar att jag i detta liv skall vandra den smala vägen.
Citera
2016-02-11, 20:54
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
I SKF så var "peaken" 52 kronor 2000-01-10 och botten 28 kronor 2000-09-18 (fortfarande högre än våren 1999), i sent februari 2002 var kursen över 52 kronor igen, och däremellan torde man ha erhållit utdelningar. Knappast någon större förlust.

OK kolla Ericsson och Nokia till ex. Den tidens motsvarighet till Apple idag.
Senast redigerad av -benito- 2016-02-11 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in