Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Han talar om mördare i allmänhet men du återkommer till sexualsadisten som faktiskt få av de kända stämmer in på bilden. De kan ha uppfattats som trevliga av grannar eller arbetskamrater men väljer väl sällan offer där i närheten? Jämför "bunkerläkaren" han avbröt när han insåg att offret blev efterfrågat. Men teorin skulle kunna hålla om han trott att Lis var typ en kriminell som egentligen inte hörde hemma på platsen. Men knappast att han planerat att göra något med någon tjej från fiket i allmänhet (såvitt inte någon slags relation fanns där).
Bunkerläkaren har tillfångatagit en kvinna och han har planerat det under en mycket lång tid, har ingen likhet med det här fallet. Nerijus kände sig trygg där han var van att vara, visste att byssjan aldrig användes av någon. Han kunde inte heller åka på någon längre utflykt, dels känner han inte så väl till andra områden, vet ej var han kan gömma kroppen osv, sen kan han inte direkt ge sig iväg några timmar utan att IB och AB ska börja undra och misstänka något. Jag tror absolut att han under söndagen planerade att göra något mot nån av tjejerna på fiket, om han fick chansen. Han var rastlös, ut och in hemma, ute på "jobb". Han var ute och rekognoserade. Lisa var nog perfekt, liten, nätt och med långt, ljust hår, utseende som påminner om joggerskan dagen innan. Ofta är offret en slags symbol för en kvinna/kvinnor som han själv upplevt att han blivit skadad eller kränkt av.
jag misstror inte alls beskrivningen av Nerijus som en sexuell sadist, detaljerna i mordet talar verkligen för det, anser jag. Det finns b.la en känd seriemördare där hans första mord påminner väldigt mycket om mordet på Lisa. Dennis Rader, kallades BTK (bind, torture, kill). Den 15 januari 1974 mördade han sina första offer, fyra personer i en familj. I källaren upptäcktes det värsta: 11-åriga Josephine hängd – halvt naken, som Lisa och med munkavle. Runt omkring i huset fann man sperma, men han hade inte sexuellt antastat något av sina offer. Alla hade blivit strypta med snöre från en persienn. Han mördade många fler efter det. Efter 30 år så erkände han morden.