2016-02-11, 19:54
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är kanske mer ett allmänt ifrågasättande om utredningen. Åklagaren har ju drivit vissa argument utifrån vittnesmål från person som han initialt misstänke, hör och sedan förklarar icke trovärdig varvid de släpps. Orten är ju rätt liten, åklagaren uppger i en intervju tillgänglig på nätet att han är väl bdkant med platsen och människorna, att han och frun själva besökt cafeet i Blomberg många gånger. Många åklagare som ju är statstjänstemän skulle nog avsagt sig uppdraget vid såna omständigheter för att slippa höra viskningar om jäv även om de de facto inte känner människorna så väl. Och känner man någon av de inblandadd så är man antagligen till hjälp mer vid sidan av än att leda undersökningen.

Det var ny information för mig. Kanske inte så förvånande så som denna utredning verkar skött. Tunnelseende och nu även jäv. Det är inte annat än att man börjar fundera på hur väl Lars Johansson personligen känner till omgivningen och de inblandade. Kanske ingår han i jaktlaget?
2016-02-11, 19:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
En viss typ av mördare söker alltid offer i närområdet, där de är bekanta med allt och känner sig trygga. Skribenten #develi beskrev en organiserad mördare bra här. Sen måste man förstå att under gärningen är han så totalt fokuserad vid det och fokusering avtar sen i "dölja-kroppen-fasen" och slänga bort småsakerna. Då ska det gå snabbt, han vill bara bli av med dessa och tänker inte så mycket, har bråttom hem för att allt ska verka som vanligt.

Han talar om mördare i allmänhet men du återkommer till sexualsadisten som faktiskt få av de kända stämmer in på bilden. De kan ha uppfattats som trevliga av grannar eller arbetskamrater men väljer väl sällan offer där i närheten? Jämför "bunkerläkaren" han avbröt när han insåg att offret blev efterfrågat. Men teorin skulle kunna hålla om han trott att Lis var typ en kriminell som egentligen inte hörde hemma på platsen. Men knappast att han planerat att göra något med någon tjej från fiket i allmänhet (såvitt inte någon slags relation fanns där).
2016-02-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det kanske beror på att mopeden inte varit utsatt för något brott? Lisa har kört omkull.

Detta har vi harvat förut många gånger. Polisen har inte undersökt moppen vid tillfället. Den fick stå i tre veckor - sen fick den en timme och varken skador eller tops undersöktes.

Vad som hänt med moppen sedan vet vi inte heller. Finns inget i fupen eller i domarna om den.

Det här är gigantisk miss av polisen.
2016-02-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Det där med runkandet är väldigt hypotetiskt. Absolut inte fastställt.
Att det är ett sjukt och fruktansvärt mord är helt säkert, fy fan. Men hypotesen om sexualmord är verkligen bara just en hypotes.

Runkandet är väl konstaterat men inte att det skett i samband med mordet, eller med Lisa eller annan tjej på fiket i åtanke.Han kan ha surfat fram något i mobilen eller bläddrat i en porrtidning på lunchen.
2016-02-11, 19:59
Medlem
Förmodligen hade hon hjälmen på huvudet under transporten mot Martorp. Då hamnade blod i hjälmen.
2016-02-11, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Förmodligen hade hon hjälmen på huvudet under transporten mot Martorp. Då hamnade blod i hjälmen.

Tror mer det kom blod ur munnen på henne när han hängde henne och därför silvertejp runt hennes huvud och mun för att hindra blodflödet
2016-02-11, 20:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Detta har vi harvat förut många gånger. Polisen har inte undersökt moppen vid tillfället. Den fick stå i tre veckor - sen fick den en timme och varken skador eller tops undersöktes.

Vad som hänt med moppen sedan vet vi inte heller. Finns inget i fupen eller i domarna om den.

Det här är gigantisk miss av polisen.
Det är du som harvar. Fadern har bekräftat omkullkörningen som hände i samband med att Lisa satt barnvakt i ett helt annat sammanhang. Men det kanske är en konspiration? När du ändå ringer och kollar trosorna (du fick beslagsnummer av mig) kan du väl kolla vad som hänt med mopeden.
2016-02-11, 20:08
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll

Menar du att tejpningen skedde i byssjan efter att hjälmen tagits av?
2016-02-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det var ny information för mig. Kanske inte så förvånande så som denna utredning verkar skött. Tunnelseende och nu även jäv. Det är inte annat än att man börjar fundera på hur väl Lars Johansson personligen känner till omgivningen och de inblandade. Kanske ingår han i jaktlaget?

Det var en intervju med Wennerholm i skaraborgaren har jag för mig (går att googla fram). Jag blev lite förvånad och undrade nästan om han säger det för att provocera. Det står litw om yrkesmässig bakgrund och erfarenhet (av intresse eftersom många åsikter ju ha yttrats och kritiken från advokaten som väl även har jobbat hos åklagaren). Eller om han överdriver för att det ska uppfattas som att han verkligen engagerat sig. Men som sagt när han uttrycker det som att "han känner bygden och människorna väl" så gjorde jag den reflektionen att många, om inte de flesta statstjänstemän skulle passat på uppdraget just därför. Ett typiskt läge där man kanske är bäst på sidolinjen ä "out on thte field" . Fast det är väl dubbelsidigt mynt med ett sådant fall som får genomslag på riksnivå på stört.
2016-02-11, 20:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det var en intervju med Wennerholm i skaraborgaren har jag för mig (går att googla fram). Jag blev lite förvånad och undrade nästan om han säger det för att provocera. Det står litw om yrkesmässig bakgrund och erfarenhet (av intresse eftersom många åsikter ju ha yttrats och kritiken från advokaten som väl även har jobbat hos åklagaren). Eller om han överdriver för att det ska uppfattas som att han verkligen engagerat sig. Men som sagt när han uttrycker det som att "han känner bygden och människorna väl" så gjorde jag den reflektionen att många, om inte de flesta statstjänstemän skulle passat på uppdraget just därför. Ett typiskt läge där man kanske är bäst på sidolinjen ä "out on thte field" . Fast det är väl dubbelsidigt mynt med ett sådant fall som får genomslag på riksnivå på stört.
Kan du vänligen länka till de intervjuer där du menar att jäv kan skönjas. Gäller det åklagaren, polisens chefsutredare eller båda två?

Edit: När jag söker på Skaraborgaren får jag fram en busslinje, därav mina frågor.
2016-02-11, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Han talar om mördare i allmänhet men du återkommer till sexualsadisten som faktiskt få av de kända stämmer in på bilden. De kan ha uppfattats som trevliga av grannar eller arbetskamrater men väljer väl sällan offer där i närheten? Jämför "bunkerläkaren" han avbröt när han insåg att offret blev efterfrågat. Men teorin skulle kunna hålla om han trott att Lis var typ en kriminell som egentligen inte hörde hemma på platsen. Men knappast att han planerat att göra något med någon tjej från fiket i allmänhet (såvitt inte någon slags relation fanns där).
Jag, som är en hon, talar inte om mördare i allmänhet. Jag talar om den typ av mördare som med förkärlek ägnar sig åt sexualsadism utifrån FBI:s typologi i sammanhanget (organized offender/predator) dvs seriemördare och det är inte en slump att NB granskats internationellt med tanke på hur mordet ser ut.

Kan sen tillägg att det som folk missar i sammanhanget är den signifikanta silvertejpen ihop med att hon är strypt, hängd och naken. Den kallas ofta death mask och används med förkärlek vid sexualsadism.
Serimördarparet West (båda grova sexualsadister) tejpade flertal av sin offer med metervis av tejp tunt huvudet på kvinnorna - men till skillnad var de så hänsynsfulla att de stoppade ett sugrör i munnen på de bundna unga tjejerna som de sen ströp.
Den här tejpen har inte minsta med att stoppa nåt blodflöde eller annan kroppsvätska. Bah..
Googla bilder BDSM, duct tape och se vilket vansinne som kommer upp i samband med sexuella preferenser.
Senast redigerad av develi 2016-02-11 kl. 20:25.
2016-02-11, 20:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag, som är en hon, talar inte om mördare i allmänhet. Jag talar om den typ av mördare som med förkärlek ägnar sig åt sexualsadism utifrån FBI:s typologi i sammanhanget (organized offender/predator) dvs seriemördare och det är inte en slump att NB granskats internationellt med tanke på hur mordet ser ut.

Kan sen tillägg att det som folk missar i sammanhanget är den signifikanta silvertejpen ihop med att hon är strypt, hängd och naken. Den kallas ofta death mask och används med förkärlek vid sexualsadism.
Serimördarparet West tejpade flertal av sin offer med metervis av tejp tunt huvudet på kvinnorna - men till skillnad var de så hänsynsfulla att de stoppade ett sugrör i munnen på de bundna unga tjejerna som de sen ströp.
Den här tejpen har inte minsta med att stoppa nåt blodflöde eller annan kroppsvätska. Bah..
Googla bilder BDSM, duct tape och se vilket vansinne som kommer upp i samband med sexuella preferenser.
Men, tejpen applicerades efter att snöret hade spänts, och det var den spänningen som dödade Lisa. En sadist plågar inte ett dött eller medvetslöst offer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in