2016-02-11, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns inget pantat alls med min teori som går ut på att GM kanske kan ha fått hjälp av någon gammal studiekamrat eller liknande och det är här som det medicinska yrkesområdet kommer in i bilden, sen kan jag tillägga att det här är faktiskt bara en av flera teorier, arkitekten är ff mkt intressant precis som ett flertal andra herrar som figurerar i förundersökningen, jag har aldrig någonsin låst mig vid en enda teori till skillnad från vissa andra här i tråden.

Du har skygglapparna på som vanligt och det tycks vara förbannat svårt att få in det i din skalle att da Costa träffade ett antal män/torskar/sexköpare varje vecka/månad i egenskap av missbrukare och gatuprostituerad, vi kan faktiskt nästan anta att de flesta av hennes kunder inte var några missbrukare, da Costa gick på 3-4 kabbar om dagen enligt hennes bästa väninna och varje kabbe innehöll 0,2 gram heroin, jag har inte i huvudet vad en kabbe kostade 1984 men priset låg väl på ungefär 500 kr för en sån där "kabbe" (rätta mig gärna om mitt minne sviker mig)

Det hela innebar att da Costa måste träffa flera sexkunder varje arbetspass på stritan och varje kund innebar ett dagligt riskmoment, det hela är inte en särskilt svår ekvation att lösa, våld från sexkunder var något som varje gatuprostituerad var tvungen att ta med i beräkningen och redan här så höjs risknivån betydligt.

För varje normalt tänkande människa så syns alltså ett tydligt mönster, vi har missbrukande kvinnor som tvunget säljer sina tjänster på Malmskillnadsgatan och dom träffade helt uppenbart massvis med personer/sexköpare som inte alls var uppbundna av något missbruk, inte heller hade dom någon koppling till den värld av missbruk som da Costa rörde sig i, däremot så har vi en gemensam beröringspunkt i det faktum att båda kategorierna besökte Malmskillnadsgatan där dom sammanstrålade, är vi överens?

Det är ingen som ifrågasätter att du kommer ihåg vad en kabbe kostade eller vad det kostade att köpa sex för 30 år sedan. Det många är kritiska mot är att du inte argumenterar hederligt. Trots några tusen inlägg har du fortfarande inte lyckats klargöra om det är Borgnäs eller Hanna Olssons version du tror på. Har du någon egen teori så har du på ett impotent sätt förmedlat den. Själv tror jag att mördaren är någon som träffat da Costa. Jag utesluter därför de justitiemördade männen.
Citera
2016-02-11, 11:58
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Det finns inget pantat alls med min teori som går ut på att GM kanske kan ha fått hjälp av någon gammal studiekamrat eller liknande och det är här som det medicinska yrkesområdet kommer in i bilden, sen kan jag tillägga att det här är faktiskt bara en av flera teorier, arkitekten är ff mkt intressant precis som ett flertal andra herrar som figurerar i förundersökningen, jag har aldrig någonsin låst mig vid en enda teori till skillnad från vissa andra här i tråden.
Du, om man inte redan är djävligt tät från början. Vi snackar blood in blood out-tät. Så hjälper man inte en gammal kursare med att stycka ett lik. Det är inte ens så att gamla kursare skulle kunna hjälpa en med att göra sig av med liket på ett mindre kladdigt sätt, t.ex. kremering. Punkt.

Det finns dock ett undantag, och det är om kursaren har någon form av störning som gör att han går med på det. Detta väcker dock tre jobbiga frågor: Hur fan kom kursaren ens in på kursen? Hur klarade han av den? Kan kursaren hålla käften om det?
Citat:
Du har skygglapparna på som vanligt och det tycks vara förbannat svårt att få in det i din skalle att da Costa träffade ett antal män/torskar/sexköpare varje vecka/månad i egenskap av missbrukare och gatuprostituerad, vi kan faktiskt nästan anta att de flesta av hennes kunder inte var några missbrukare, da Costa gick på 3-4 kabbar om dagen enligt hennes bästa väninna och varje kabbe innehöll 0,2 gram heroin, jag har inte i huvudet vad en kabbe kostade 1984 men priset låg väl på ungefär 500 kr för en sån där "kabbe" (rätta mig gärna om mitt minne sviker mig)

Det hela innebar att da Costa måste träffa flera sexkunder varje arbetspass på stritan och varje kund innebar ett dagligt riskmoment, det hela är inte en särskilt svår ekvation att lösa, våld från sexkunder var något som varje gatuprostituerad var tvungen att ta med i beräkningen och redan här så höjs risknivån betydligt.

För varje normalt tänkande människa så syns alltså ett tydligt mönster, vi har missbrukande kvinnor som tvunget säljer sina tjänster på Malmskillnadsgatan och dom träffade helt uppenbart massvis med personer/sexköpare som inte alls var uppbundna av något missbruk, inte heller hade dom någon koppling till den värld av missbruk som da Costa rörde sig i, däremot så har vi en gemensam beröringspunkt i det faktum att båda kategorierna besökte Malmskillnadsgatan där dom sammanstrålade, är vi överens?
Sluta försök att skrämma mig med ditt patetiska rabblande. Vad en kabbe kostade 1984 säger mig ingenting. För att inflation och massa andra faktorer. Skall du inte även skriva hur mycket en liter röd mjölk kostade 1984?

Det hela är väldigt enkelt. Torskar och smygbögar (hädanefter i detta inlägg kallade för smygisar) har ett egenintresse av att saker skall gå smidigt. Smygisar kännetecknas inte av våldsamhet. En bra smygis är punktlig, ärlig och diskret. Alltså kan du ha en långvarig professionell relation med en bra smygis utan att det går dig illa.

Skulle kriminella (dvs att de begår riktiga brott för att finansiera sitt missbruk) missbrukare å andra sidan leva efter smygiskoden så skulle de gå under. Om de mår bättre av att hitta på att langaren kommer för sent med flit bara för att hålla en på halster, så gör de det. Om de kan komma undan med att 10 * 9 = 75 så gör de det. Om de anser att några hundringar är skäl att slå ihjäl någon så gör de det. På detta följer att om du har en långvarig relation med en kriminell missbrukare så är sannolikheten betydligt större att du blir ihjälslagen än om du har en med en smygis.

Sedan så var da Costa en fifflare. Punkt. Hon gjorde saker som i mer civiliserade sammanhang hade lett till utfrysning och på sin höjd ett slag i magen. Smygisar kunde hon lugga på pengar, för vad skulle de kunna göra annat än att inte besöka henne igen? Missbrukare med betydligt lägre trösklar mot våld var en helt annan femma...
Citera
2016-02-11, 12:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det är ingen som ifrågasätter att du kommer ihåg vad en kabbe kostade eller vad det kostade att köpa sex för 30 år sedan. Det många är kritiska mot är att du inte argumenterar hederligt. Trots några tusen inlägg har du fortfarande inte lyckats klargöra om det är Borgnäs eller Hanna Olssons version du tror på. Har du någon egen teori så har du på ett impotent sätt förmedlat den. Själv tror jag att mördaren är någon som träffat da Costa. Jag utesluter därför de justitiemördade männen.

(det fetade)
Det är väl närmast omöjligt för dig att i efterhand kunna avgöra vilka kunder som da Costa kan ha haft så hur kan du då utesluta vissa personer som finns med i förundersökningen?

Vi behöver inte heller begränsa oss till Borgnäs eller HO:s teorier om vad som hände, det finns självklart ett enormt utrymme för andra teorier vilket bla bevisas av Eremonas posthistorik här i tråden, du däremot måste väl ha någon egen teori om vem eller vilka som ligger bakom da Costas död och styckning och det är märkligt att du tycks vara så bergsäker på att hon blev mördad?
Min teori är att hon avled under strypsex på helt fel plats för att sedan transportstyckas då det var det enda sättet att få ut kroppen från platsen där hon avled utan upptäckt, vad den teorin sedan är värd i verkligheten är en annan fråga men da Costa uppvisade faktiskt upp strypmärken på halsen för en väninna i början av juni -84 och väninnan uppgav dessutom i polisförhör att da Costa brukade träffa nån "gubbe" med jämna mellanrum, nu behöver det ju inte vara gubben som ligger bakom hennes död men det är ändå intressant att göra en reflektion här med tanke på att offrets hals var avlägsnad väldigt tätt intill bålen och det faktum att hon faktiskt hade strypmärken på halsen i början av juni enligt väninnan, någon person måste ju ha vållat dessa märken på da Costas hals?

Har en fråga nu, utesluter du en olycka som innefattar strypsex med dödlig utgång som en möjlig dödsorsak? Om så är fallet, motivera varför?
Citera
2016-02-11, 12:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Min teori är att hon avled under strypsex
Och den torgför jag till alla i hopp om att någon nybörjare skall nappa på den.

Inlägg #22052, 2015-09-17, 13:15:
Inget blod i lungorna & allmänt blodfattig kropp.
Inlägg #15524, 2013-09-01, 13:15:
Hennes kvarlevor var extremt blodfattiga, och detta tyder på en stor blödning, och att CdC levde när den inräffade. Att tömma en kropp på blod såhär utan att hjärtat slår är mkt svårt. Och hade CdC strypts hade mkt blod samlats i lungorna, och detta hade isf upptäckts vid obduktion. Lungorna är som svampar, med massor av fina kärl, som vi vet, och blodet hade koagulerat och stannat i lungorna efter döden.
Och det var bara två inlägg. Har du ingen skam i kroppen?
Citera
2016-02-11, 12:51
Medlem
Citat:
(det fetade)
Det är väl närmast omöjligt för dig att i efterhand kunna avgöra vilka kunder som da Costa kan ha haft så hur kan du då utesluta vissa personer som finns med i förundersökningen?

Vi behöver inte heller begränsa oss till Borgnäs eller HO:s teorier om vad som hände, det finns självklart ett enormt utrymme för andra teorier vilket bla bevisas av Eremonas posthistorik här i tråden, du däremot måste väl ha någon egen teori om vem eller vilka som ligger bakom da Costas död och styckning och det är märkligt att du tycks vara så bergsäker på att hon blev mördad?
Min teori är att hon avled under strypsex på helt fel plats för att sedan transportstyckas då det var det enda sättet att få ut kroppen från platsen där hon avled utan upptäckt, vad den teorin sedan är värd i verkligheten är en annan fråga men da Costa uppvisade faktiskt upp strypmärken på halsen för en väninna i början av juni -84 och väninnan uppgav dessutom i polisförhör att da Costa brukade träffa nån "gubbe" med jämna mellanrum, nu behöver det ju inte vara gubben som ligger bakom hennes död men det är ändå intressant att göra en reflektion här med tanke på att offrets hals var avlägsnad väldigt tätt intill bålen och det faktum att hon faktiskt hade strypmärken på halsen i början av juni enligt väninnan, någon person måste ju ha vållat dessa märken på da Costas hals?

Har en fråga nu, utesluter du en olycka som innefattar strypsex med dödlig utgång som en möjlig dödsorsak? Om så är fallet, motivera varför?

Nu har du kanske inte följt det här fallet så noga men det fanns bla inget blod i lungorna hos offret. Kroppen var blodfattig. Så jag tror inte så mycket på den fantasin.
Citera
2016-02-11, 13:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Och den torgför jag till alla i hopp om att någon nybörjare skall nappa på den.

Inlägg #22052, 2015-09-17, 13:15:
Inget blod i lungorna & allmänt blodfattig kropp.
Inlägg #15524, 2013-09-01, 13:15:
Hennes kvarlevor var extremt blodfattiga, och detta tyder på en stor blödning, och att CdC levde när den inräffade. Att tömma en kropp på blod såhär utan att hjärtat slår är mkt svårt. Och hade CdC strypts hade mkt blod samlats i lungorna, och detta hade isf upptäckts vid obduktion. Lungorna är som svampar, med massor av fina kärl, som vi vet, och blodet hade koagulerat och stannat i lungorna efter döden.
Och det var bara två inlägg. Har du ingen skam i kroppen?

Men varför utesluter ni helt att styckningen av da Costa kan ha ägt rum i relativt omedelbar anslutning till dödsfallet, då borde väl saken kanske hamna i ett nytt läge, eller hur?

Sen går det alltid att tillägga att du är ingen rättsläkare och så inte heller den där lekmannen vars märkliga inlägg du hänvisar till. Vi ska dock ha i minnet att erfaret yrkesfolk som granskade kvarlevorna kom faktiskt fram till att ingen som helst dödsorsak kunde fastställas och det borde innefatta att en möjlig strypning av offret inte kan uteslutas.

Vi kan för sakens skull ta och citera lite ur domen från TR -88 och där finner vi raskt detta:

"En diskussion om orsaken till da Costas död kan endast bli spekulationer. - Da Costas död kan vara en följd av att hon bragts om livet genom strypning, trubbigt våld mot huvudet eller skarpt våld mot halsen. Den kan lika gärna vara en följd av att hon bragts om livet genom skjutning, skarpt våld mot huvudet eller buken eller någon annan våldsmetod, t ex dränkning."

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8828_zpsa13ea330.jpg.html?sort=9&o=26

Observera nu också att det gick inte för rättsläkare att fastställa tidpunkten för själva styckningen i förhållande till när da Costa avled, allt pga förruttnelseprocessen.

Längs ned, sidan 31.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8831_zps09258978.jpg.html?sort=9&o=29
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-11 kl. 13:31.
Citera
2016-02-11, 13:43
Medlem
Citat:
Men varför utesluter ni helt att styckningen av da Costa kan ha ägt rum i relativt omedelbar anslutning till dödsfallet, då borde väl saken kanske hamna i ett nytt läge, eller hur?

Sen går det alltid att tillägga att du är ingen rättsläkare och så inte heller den där lekmannen vars märkliga inlägg du hänvisar till. Vi ska dock ha i minnet att erfaret yrkesfolk som granskade kvarlevorna kom faktiskt fram till att ingen som helst dödsorsak kunde fastställas och det borde innefatta att en möjlig strypning av offret inte kan uteslutas.

Vi kan för sakens skull ta och citera lite ur domen från TR -88 och där finner vi raskt detta:

"En diskussion om orsaken till da Costas död kan endast bli spekulationer. - Da Costas död kan vara en följd av att hon bragts om livet genom strypning, trubbigt våld mot huvudet eller skarpt våld mot halsen. Den kan lika gärna vara en följd av att hon bragts om livet genom skjutning, skarpt våld mot huvudet eller buken eller någon annan våldsmetod, t ex dränkning."

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8828_zpsa13ea330.jpg.html?sort=9&o=26

Observera nu också att det gick inte för rättsläkare att fastställa tidpunkten för själva styckningen i förhållande till när da Costa avled, allt pga förruttnelseprocessen.

Längs ned, sidan 31.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Tingsrattens%20akt/Dom%201988/B8-11-8831_zps09258978.jpg.html?sort=9&o=29

Precis om kroppen styckades snabbt efter dödsfallen så ökar det sannolikheten att blodet lämnade kroppen Ingenting om hennes död kan vi egentligen utesluta...
Citera
2016-02-11, 13:44
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Säger varken bu eller bä om strypning. "Snyggt" sätt försök att ducka för ditt femtielfte försök att få det till strypning (dvs strypsex dvs en dekadent läkare med lite vampyrbögigt utseende) trots att det inte finns något som talar för det.
Citera
2016-02-11, 14:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Precis om kroppen styckades snabbt efter dödsfallen så ökar det sannolikheten att blodet lämnade kroppen Ingenting om hennes död kan vi egentligen utesluta...

Nej vi kan inte utesluta något här trots att det finns folk i tråden som av någon märklig anledning inte vill diskutera en möjlig strypning som kan ha varit helt oavsiktlig, men det finns en detalj som kanske kan peka på att offret trots allt blev strypt och det är avlägsnandet av halsen, varför helt avlägsna denna och det tätt intill bålen om det inte fanns något viktigt att dölja?

Som jag påpekade i ett tidigare inlägg så uppgav en väninna som kallas Ström i Styckmordsmålet att da Costa uppvisade strypmärken på halsen i början av juni strax innan hon försvann, det går nog inte att utesluta att det kanske var en sexkund som vållade dessa märken på hennes hals och att da Costa kan ha träffat denna kund igen fast då med dödlig utgång?

Här är länken till uppgifterna som kom från väninnan, det är dock svårt att uttolka om det var under mötet den 8 juni som da Costa uppvisade strypmärkena på halsen?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Uppsatser/Styrlin%20Nyberg%20Styckmordsmalet/304_zps3507193b.jpg.html
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-11 kl. 14:20.
Citera
2016-02-11, 14:28
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Nej vi kan inte utesluta något här trots att det finns folk i tråden som av någon märklig anledning inte vill diskutera en möjlig strypning
Att förstå någon är inte samma sak som att hålla med. Driver du med oss? Du har aldrig sagt att "Ok, jag förstår att i vanliga fall så brukar lungorna vara fyllda med koagulerat blod efter strypning. Detta för att de är blodfyllda i vanliga fall. Men här har jag några exempel på strypningar som inte ledde till blodfyllda lungor. Så, nu har jag bevisat det och har ett på papperet vattentätt argument för strypning (dvs strypsex dvs sexuellt störd doktor bögvampyr)."
Citera
2016-02-11, 19:10
Medlem
Då tolkar jag Lawnmovermans senaste inlägg efter avstängningen som en återgång till att i inlägg efter inlägg insinuera att Teet Härm och Thomas Allgén bögade, åt ögon, mördade, hade pedofilt sex med Thomas Allgéns dotter, styckade Catrine da Costa osv osv osv.

Kan jag då insinuera att en statsminister i ett nordiskt land som ligger mellan Finland och Norge är pervers likstyckare och pedofil? Har inte nämnt några namn.
Senast redigerad av Noicer 2016-02-11 kl. 19:15.
Citera
2016-02-11, 20:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
@Noicer

Har ingen aning om vad du vill uppnå med dina märkliga inlägg här i tråden, det vi försökt göra i den aktuella diskussionen är att försöka bena ut vad som var själva dödsorsaken och jag har bara fört fram en teori om att da Costa kan ha avlidit i en olycka pga strypsex som gick snett och denna teori är faktiskt värd att ta på allvar precis som exempelvis Eremonas teorier om Vinof, Monika, Robert mfl.

Om du sedan för in dina rätt så uttjatade läkare i diskussionen får stå för dig, det finns faktiskt ett antal andra personer i förundersökningen som är värda att ta en djupare titt på som tex arkitekten men även de andra herrarna som omnämns i Styckmordsmålet som alternativa gärningsmän är intressanta, jag föreslår att du vidgar dina vyer lite och inte är så förbannat fixerad vid Vinof och folket runt omkring honom, Vinof&Co har med överhängande sannolikhet inte ens varit i närheten av da Costa i juni 1984 och än mindre kommit i närkontakt med henne. Om du är av annan åsikt så presentera då bevis/vittnesmål som binder da Costa till Vinof och hans bekanta den sista tiden.

Här nedan finns en någorlunda komplett sammanställning över alternativa gärningsmän, föreslår att du och övriga tar en titt där, listan är givetvis inte komplett, det fattas tyvärr några namn men du har kanske nåt uppslag att delge oss andra?

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Uppsatser/Styrlin%20Nyberg%20Styckmordsmalet/293_zpsc05b6a45.jpg.html
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-11 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in