Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-03, 22:32
  #23113
Medlem
Kretsen kring Catrine da Costa blir allt mindre, ännu ett dödsfall med stark koppling till fallet har ägt rum.
https://dacostarkivet.wordpress.com/...2/03/dodsfall/
__________________
Senast redigerad av echoesofglory 2016-02-03 kl. 22:35.
Citera
2016-02-05, 01:37
  #23114
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
GW tog faktiskt upp da Costa-fallet i Veckans brott (avsnitt 2) för ett par veckor sen och då snackade han bla om att vad gäller fall med likstyckning så är det i 9 fall av 10 ett ensamjobb, vad det här har för relevans för fallet Catrine da Costa är svårt att uttyda men det går givetvis inte att utesluta att det kan ha varit fler personer som var delaktiga i styckningen av da Costa, dvs det kan alltså ha varit frågan om fall 10 av 10.

Tyvärr tycks GW ha blandat ihop fyndplatserna, det var ju faktiskt dubbla säckar på Eugeniavägen och enkelsäckar på fyndplatsen vid Karlbergskanalen, att det sen var dubbla säckar på den ena fyndplatsen förklaras med GW:s logik att säckarna läckte och sen blev det dubbla säckar pga detta vid dumpning nummer två, kan det istället inte ha varit den ökade vikten av kroppsdelarna vid fyndplats två som gjorde att GM valde att köra med dubbla säckar?

Hur som helst är det intressant att GW återigen tar upp fallet CdC, fallet är alltså inte bortglömt.

Från 52:45 in i programmet ungefär

Citera
2016-02-05, 01:56
  #23115
Medlem
Att GW-gubben nu åter intresserar sig för CdC-fallet beror väl mkt på att någon tomte har tryckt ett ex. av den nyaste boken om fallet i GWs händer. Och att han studerat denna epilog från pärm till pärm. Kanske kommer GW på något - rätt snart?!
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
GW tog faktiskt upp da Costa-fallet i Veckans brott (avsnitt 2) för ett par veckor sen och då snackade han bla om att vad gäller fall med likstyckning så är det i 9 fall av 10 ett ensamjobb, vad det här har för relevans för fallet Catrine da Costa är svårt att uttyda men det går givetvis inte att utesluta att det kan ha varit fler personer som var delaktiga i styckningen av da Costa, dvs det kan alltså ha varit frågan om fall 10 av 10.

Tyvärr tycks GW ha blandat ihop fyndplatserna, det var ju faktiskt dubbla säckar på Eugeniavägen och enkelsäckar på fyndplatsen vid Karlbergskanalen, att det sen var dubbla säckar på den ena fyndplatsen förklaras med GW:s logik att säckarna läckte och sen blev det dubbla säckar pga detta vid dumpning nummer två, kan det istället inte ha varit den ökade vikten av kroppsdelarna vid fyndplats två som gjorde att GM valde att köra med dubbla säckar?

Hur som helst är det intressant att GW återigen tar upp fallet CdC, fallet är alltså inte bortglömt.

Från 52:45 in i programmet ungefär

Citera
2016-02-06, 02:19
  #23116
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det jag tror Justice menar, och som jag också tolkat det, så skrevs profilen utifrån Jörgen, eller "Solnamannen", dvs ca 40 år, bor ensam i hyreslägenhet, tidigare ostraffad, bott i området länge, möjligen hundägare (JO hade katt), har bil och körkort, GM skulle troligen bo i Jungfrudansen enligt GW, allt detta stämde lite för väl in på Jörgen. GW kan ha läst Lindebergs manuskript i slutet av 98 och börjat läsa förundersökningen och då fastnat för JO, eller så påbörjades vissa delar av dokumentet 98. Både GW och BÅ studerade förhör från hösten 84 och missade då Vincent som förhördes i januari 1985.

Vincent förhördes den 6 februari 1985 och i det förhöret framkom inget misstänkt eller motsägelsefullt överhuvudtaget, GW och BÅ borde däremot ha upptäckt att det fanns en rad märkliga uppgifter som framkom i de två förhören med arkitekten i september 1984 men dom valde att bortse från allt som rörde det sista vittnet och det ligger inte direkt på deras pluskonto.

Däremot så kan GW mycket väl ha haft rätt i att GM var tidigare ostraffad och det är inte alls orimligt med tanke på tidigare prostitutionsmord där GM inte var känd av polisen sen tidigare.

Att GM var bilburen är nog också ett närmast måste med tanke på utplaceringen av säckarna som måste skett kvälls eller nattetid, GM måste däremot inte tvunget ha bott i hyresrätt, det kan lika gärna vara frågan om en bostadsrätt eller villa/hus, stöd för den tanken finns att hämta i det faktum att det fanns alla möjliga socialgrupper som begagnade sig av de prostituerades "tjänster"

Och visst, GW kan kanske ha hämtat "inspiration" från Däem precis som en väldig massa andra skribenter här i tråden men det betyder inte att det som står i Däem är någon orubblig sanning
Citera
2016-02-08, 21:59
  #23117
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Att GM var bilburen är nog också ett närmast måste med tanke på utplaceringen av säckarna som måste skett kvälls eller nattetid, GM måste däremot inte tvunget ha bott i hyresrätt, det kan lika gärna vara frågan om en bostadsrätt eller villa/hus, stöd för den tanken finns att hämta i det faktum att det fanns alla möjliga socialgrupper som begagnade sig av de prostituerades "tjänster"
Ja, för alla torskar är exakt lika farliga. Det har Kajsa Ekis Ekman bestämt. Och det var bara en torsk som kunde ha dödat da Costa. För horor har den där magiska egenskapen som gör att de endast kan dödas i egenskap av horor.

Om GM ingick i da Costas bekantskapskrets så var det lägenhet nog, ja. Det är Stockholm vi talar om. Inte något ställe i Amerikat där alla i Lumpenproletariatet bor i ett litet hus.
Citera
2016-02-09, 13:27
  #23118
Medlem
Trevligt att GW lyckas säga något vettigt om da Costa-fallet, efter allt svammel han kommit med.

Ja, likstyckningar brukar hanteras av ensamma personer, vilket självklart inte betyder att polare och slumpvis utvalda personer inte kan ha god insyn i brottet, särskilt om gärningsmannen är stirrig, labil och psykiskt avvikande (pga missbruk, hjärnskada, sjukdom osv).

Hm ... om vi ska fortsätta att pussla (med de lösa bitar vi har) så ser vi för övrigt att "Roberts" våldsamhet under 80-talet (våldet riktades huvudsakligen mot "Monika") har vissa kännetecken som vi kan lägga på minnet - det är inte bara "Monikas" kroppslängd och förkärlek för knivvåld som försöksvis kan jämföras med kroppens skador (nedre bukväggen saknades och kroppen var mkt blodfattig).

I mitten på 80-talet slogs "Monika" och "Robert" på allvar, möbler gick sönder, och båda dessa personer var helt borta, på livets botten.

"Monika" uppgav att "Robert" hade tagit kraftiga stryptag på henne, och han ska också ha skurit henne i halsen med en glasskärva (och polisen hittade också en glasskärva i "Roberts" innerficka)

"Robert" var inblandad i massor av våldsamma incidenter, bla ett taxirån, där kniv användes, i slutet på 70-talet.

Våldet mot "Monika" är lite intressant, med tanke på att kroppens hals saknades.

Om gärningsmannen ville undanröja spår av våld så kunde ju halsen vara lämplig att avlägsna separat.

Så min primitiva slutsats är att både "Monika" och "Robert" är lite intressanta när man jämför kroppens skador med dessa galenpannors tillvägagångssätt. Båda använde stick/skärvapen och var tydligen helt ointresserade av konsekvenser ...

Både "Monika" och "Robert" var uppenbarligen kapabla att ha ihjäl någon, och vid flera tillfällen (på åttiotalet) riskerade de andra människors liv - när "Monika" högg en polare i sidan och punkterade lungan (hon kunde ha träffat hjärtat), när hon sedan attackerade samma offer som låg hjälplös på golvet, när "Robert" fyllekörde en flyttbuss i centrala stan, och när han hängde ut "Monika" genom fönstret, 2 våningar över marken ...

Och att dessa två personer omgav sig med personer som var i ännu sämre skick, det kan vi vara helt säkra på ...

Frågan är vilka dessa personer var.

Det får vi nog reda på ...
Citera
2016-02-10, 00:44
  #23119
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Trevligt att GW lyckas säga något vettigt om da Costa-fallet, efter allt svammel han kommit med.

Ja, likstyckningar brukar hanteras av ensamma personer, vilket självklart inte betyder att polare och slumpvis utvalda personer inte kan ha god insyn i brottet, särskilt om gärningsmannen är stirrig, labil och psykiskt avvikande (pga missbruk, hjärnskada, sjukdom osv).

Det behöver inte nödvändigtvis vara frågan om någon slumpvis utvald person eller "polare" i någon form som haft insyn i själva styckningen eller t.o.m kanske varit delaktig (?)
Det kan också vara frågan om personer som var arbetskollegor eller liknande, kanske fd studiekamrater (?), en vän till en vän eller kanske flera inblandade vänner som ställer upp för varandra (?), det borde finnas många möjligheter här bara vi öppnar våra sinnen lite...

Samtidigt så behöver inte heller da Costas GM ha varit någon missbrukare bara för att hon var det, det kan faktiskt vara frågan om det motsatta och det finns faktiskt stöd för såna tankar om vi lutar oss åt statistiken.

Att GM i de allra flesta fall är en ensamstyckare har nog stöd av statistiken men samtidigt så verkar det ju som att i 10 fall av 100 så är styckningen ett tvåmansjobb eller möjligen ännu fler inblandade?

För att sammanfatta:

Vi vet att GW lutar sig ofta åt statistik när han uttalar sig, vi bör väl också ha i minnet att han är tydligen rätt så övertygad om att just da Costas GM med stor sannolikhet var en sexkund?
Återigen tar han då stöd av statistiken och jag är rätt så övertygad om att GW har rätt just på denna så intressanta punkt, GW har ju också yttrat sig angående själva gärningsmännen som utför dessa brott och då vill jag faktiskt minnas att han sagt att det vanliga är att de som stryper prostituerade ofta är personer som är ostraffade sen tidigare, här kommer han alltså på direkt kollisionskurs med dina teorier om vem som kan vara da Costas GM, frågan är bara vems ord som det är mest tyngd i och vem vi ska lita på?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-10 kl. 00:57.
Citera
2016-02-10, 13:54
  #23120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Som jag sagt tidigare finns ingen anledning att debattera med dig, men läs förhöret med Koorti från Attunda 2009 här nedan (vilket du blivit serverad tidigare men uppenbart inte förstår vad det står där). Det blir mitt sista inlägg i det här ämnet.
https://www.flashback.org/leave.php?...tin%2520Koorti

För att göra det lite enklare för dig gör jag ett utdrag, fetningen är min:


Den här delen ovan gäller identifieringen men senare i förhöret kan du läsa om viljan från RPS att vilja hjälpa till.


Men när har du själv ifrågasatt polisens vilja att identifiera fingeravtrycken? Du kanske inte förstod frågan DU trodde att dom redan var identifierade och hur stämmer det överens med vad du nu påstår? Jag kan förstå om frågorna är odebatterbara... för dig
Citera
2016-02-10, 14:09
  #23121
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det behöver inte nödvändigtvis vara frågan om någon slumpvis utvald person eller "polare" i någon form som haft insyn i själva styckningen eller t.o.m kanske varit delaktig (?)
Det kan också vara frågan om personer som var arbetskollegor eller liknande, kanske fd studiekamrater (?), en vän till en vän eller kanske flera inblandade vänner som ställer upp för varandra (?), det borde finnas många möjligheter här bara vi öppnar våra sinnen lite...
Vänta nu! Detta är sådana pantade insinuationer att jag måste skriva ut dem helt.

Du menar alltså att mördaren skulle alltså ha slagit en pling till sin gamle kursare Nusse? Å Nusse ba': "Stycka ett lik! Jag är över på studs. Skall jag ta med mig något verktyg?"

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt så behöver inte heller da Costas GM ha varit någon missbrukare bara för att hon var det, det kan faktiskt vara frågan om det motsatta och det finns faktiskt stöd för såna tankar om vi lutar oss åt statistiken.
Den statistik som säger att missbrukare löper hyfsat stor risk att bli dödade av ickemissbrukare? Missbrukare kan slå ihjäl varandra för rena skitsaker. Vilket är förståeligt då de har snäva ekonomiska ramar och umgås lite väl ofta. Hur en ickemissbrukare som inte langar etc kan bli insyltad i en missbrukares liv får du förklara för oss.
Citera
2016-02-10, 19:38
  #23122
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Men när har du själv ifrågasatt polisens vilja att identifiera fingeravtrycken? Du kanske inte förstod frågan DU trodde att dom redan var identifierade och hur stämmer det överens med vad du nu påstår? Jag kan förstå om frågorna är odebatterbara... för dig

Men hörru du din lilla putte, jag är för gammal för att både minnas eller ens orka hålla koll på någon pseudodebatt du tydligen har haft för flera månader sedan.

En dag kan möjligen, eventuellt kanske även du mogna och växa upp tillräckligt för att kunna förstå att det viktiga inte är att användaren "habet" på ett internetforum eventuellt, jag säger eventuellt har uttryckt sig felaktigt. Utan det viktiga här ute i det verkliga livet är att fingeravtrycken, var fullt möjliga att dels ta fram och dels också i tillräckligt bra skick för att identifiera och trots att polisen fick dem sänd till sig så vägrade de att utföra jobbet (åtminstone, fullt ut upplysa om vad de fick fram.

TÖNT!
Citera
2016-02-11, 01:33
  #23123
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vänta nu! Detta är sådana pantade insinuationer att jag måste skriva ut dem helt.

Du menar alltså att mördaren skulle alltså ha slagit en pling till sin gamle kursare Nusse? Å Nusse ba': "Stycka ett lik! Jag är över på studs. Skall jag ta med mig något verktyg?"

Det finns inget pantat alls med min teori som går ut på att GM kanske kan ha fått hjälp av någon gammal studiekamrat eller liknande och det är här som det medicinska yrkesområdet kommer in i bilden, sen kan jag tillägga att det här är faktiskt bara en av flera teorier, arkitekten är ff mkt intressant precis som ett flertal andra herrar som figurerar i förundersökningen, jag har aldrig någonsin låst mig vid en enda teori till skillnad från vissa andra här i tråden.


Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Den statistik som säger att missbrukare löper hyfsat stor risk att bli dödade av ickemissbrukare? Missbrukare kan slå ihjäl varandra för rena skitsaker. Vilket är förståeligt då de har snäva ekonomiska ramar och umgås lite väl ofta. Hur en ickemissbrukare som inte langar etc kan bli insyltad i en missbrukares liv får du förklara för oss.

Du har skygglapparna på som vanligt och det tycks vara förbannat svårt att få in det i din skalle att da Costa träffade ett antal män/torskar/sexköpare varje vecka/månad i egenskap av missbrukare och gatuprostituerad, vi kan faktiskt nästan anta att de flesta av hennes kunder inte var några missbrukare, da Costa gick på 3-4 kabbar om dagen enligt hennes bästa väninna och varje kabbe innehöll 0,2 gram heroin, jag har inte i huvudet vad en kabbe kostade 1984 men priset låg väl på ungefär 500 kr för en sån där "kabbe" (rätta mig gärna om mitt minne sviker mig)

Det hela innebar att da Costa måste träffa flera sexkunder varje arbetspass på stritan och varje kund innebar ett dagligt riskmoment, det hela är inte en särskilt svår ekvation att lösa, våld från sexkunder var något som varje gatuprostituerad var tvungen att ta med i beräkningen och redan här så höjs risknivån betydligt.

För varje normalt tänkande människa så syns alltså ett tydligt mönster, vi har missbrukande kvinnor som tvunget säljer sina tjänster på Malmskillnadsgatan och dom träffade helt uppenbart massvis med personer/sexköpare som inte alls var uppbundna av något missbruk, inte heller hade dom någon koppling till den värld av missbruk som da Costa rörde sig i, däremot så har vi en gemensam beröringspunkt i det faktum att båda kategorierna besökte Malmskillnadsgatan där dom sammanstrålade, är vi överens?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-11 kl. 01:41.
Citera
2016-02-11, 01:50
  #23124
Medlem
Mtp att du ägnar så stor möda på att utreda catrins stamtorskkunder är det ju något märkligt att du fortfarande inte har klarat av Möller&Åberg och tillhörande figurer. När sker det?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns inget pantat alls med min teori som går ut på att GM kanske kan ha fått hjälp av någon gammal studiekamrat eller liknande och det är här som det medicinska yrkesområdet kommer in i bilden, sen kan jag tillägga att det här är faktiskt bara en av flera teorier, arkitekten är ff mkt intressant precis som ett flertal andra herrar som figurerar i förundersökningen, jag har aldrig någonsin låst mig vid en enda teori till skillnad från vissa andra här i tråden.




Du har skygglapparna på som vanligt och det tycks vara förbannat svårt att få in det i din skalle att da Costa träffade ett antal män/torskar/sexköpare varje vecka/månad i egenskap av missbrukare och gatuprostituerad, vi kan faktiskt nästan anta att de flesta av hennes kunder inte var några missbrukare, da Costa gick på 3-4 kabbar om dagen enligt hennes bästa väninna och varje kabbe innehöll 0,2 gram heroin, jag har inte i huvudet vad en kabbe kostade 1984 men priset låg väl på ungefär 500 kr för en sån där "kabbe" (rätta mig gärna om mitt minne sviker mig)

Det hela innebar att da Costa måste träffa flera sexkunder varje arbetspass på stritan och varje kund innebar ett dagligt riskmoment, det hela är inte en särskilt svår ekvation att lösa, våld från sexkunder var något som varje gatuprostituerad var tvungen att ta med i beräkningen och redan här så höjs risknivån betydligt.

För varje normalt tänkande människa så syns alltså ett tydligt mönster, vi har missbrukande kvinnor som tvunget säljer sina tjänster på Malmskillnadsgatan och dom träffade helt uppenbart massvis med personer/sexköpare som inte alls var uppbundna av något missbruk, inte heller hade dom någon koppling till den värld av missbruk som da Costa rörde sig i, däremot så har vi en gemensam beröringspunkt i det faktum att båda kategorierna besökte Malmskillnadsgatan där dom sammanstrålade, är vi överens?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback