2016-02-09, 17:35
Medlem
Hysteria90s avatar
Tror precis som en föregående skribent att mycket av oron nu är inprisad på börsen. Jag säljer ingenting och anledningen till att vi gick ned idag är att folk sålde av försent. Jag tror starkt på uppåtrekyl den här veckan, men jag ligger lågt och behåller bara mina fonder.

Oljepriset - som jag tidigare sagt, tror jag aldrig någonsin kommer stiga upp till historiska nivåer. Jag tror vi kommer se ett oljepris kring 20-40$/fat inom överskådlig framtid. Därför investerar jag inte i oljebolag.

Finns ingenting som talar för ett högre oljepris i framtiden.
Citera
2016-02-09, 17:41
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Tror precis som en föregående skribent att mycket av oron nu är inprisad på börsen. Jag säljer ingenting och anledningen till att vi gick ned idag är att folk sålde av försent. Jag tror starkt på uppåtrekyl den här veckan, men jag ligger lågt och behåller bara mina fonder.

Oljepriset - som jag tidigare sagt, tror jag aldrig någonsin kommer stiga upp till historiska nivåer. Jag tror vi kommer se ett oljepris kring 20-40$/fat inom överskådlig framtid. Därför investerar jag inte i oljebolag.

allt talar för ett mycket högre oljepris i framtiden.jag är säker på att priset är manipulerat det finns inga fundament för en 80% nedgång behövs ingen olja mer?glöm det det behövs lika mycket som förut och kommer behövas i framtiden.när folk är rädda ska man köpa in sig köp på botten och sälj på toppen.
Citera
2016-02-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
allt talar för ett mycket högre oljepris i framtiden.jag är säker på att priset är manipulerat det finns inga fundament för en 80% nedgång behövs ingen olja mer?glöm det det behövs lika mycket som förut och kommer behövas i framtiden.när folk är rädda ska man köpa in sig köp på botten och sälj på toppen.

Oljekonsumtionen globalt ökar hela tiden.

Trots att Tesla säljer några tusen bilar.
Citera
2016-02-09, 18:20
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Vad tycker du talar för ett högre oljepris i framtiden? Motivera gärna =) Så ska jag sedan förklara varför jag inte tror att oljepriset kommer stiga upp till historiska nivåer igen.

Jag gör inte anspråk på att jag har rätt - bara intressant att få reda på hur du resonerar.

Ja folk är rädda nu och säljer (inte vi), men det kan lika gärna bli ett tapp på någon procentenhet imorgon också. Jag behåller som sagt mina teknikfonder ett tag till innan jag snittar ned mig.

Skall dock öka mitt innehav i Securitas och Nederman holding imorgon.

Jag tycker att Securitas fick oförtjänt mycket stryk idag.
Senast redigerad av Hysteria90 2016-02-09 kl. 18:23.
Citera
2016-02-09, 19:35
Medlem
Citat:
Givetvis är oljepriset manipulerat, typ fullständigt, det är det väl ingen som döljer?

Dock finns det ju flera intressen och inte bara ett så ett intresse får inte igenom sin prissättning helt och hållet, men OPEC har ju mycket makt iaf.

Tittar du ur ett längre perspektiv så har du ju en enorm stigning i priset fram till 2007, sedan ett tapp och uppgång och sedan tapp ner igen.

Går du tillbaka till 80 och 90-talet så var oljan inte så dyr.

Många försöker ju göra effektiviseringar och minska användningen av fossila bränslen samtidigt som fler får det bättre och vill ha mer av allt, utöver det har man ju kommit på nya metoder för att utvinna olja vilket har ökat tillgången.

Det finns ju gott om olja och bestämmer man sig för att man inte vill bränna den så ..
(Å andra sidan sålänge det är lönsamt att bränna den kommer ju eventuellt folk vilja bränna den.)

Det är ju inte ointressant hur andra energikällor utvecklas heller.
Citera
2016-02-09, 20:25
Medlem
Har legat likvid sedan förra våren efter ett hyfsat plus. Dock börjat köpa nu igen, men självklart för tidigt eftersom jag redan ligger 5% back. Fortsätter dock köpa nu hela vägen ned till botten. Sen blir det till att ligga på portföljen några år.
Citera
2016-02-09, 21:44
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Har legat likvid sedan förra våren efter ett hyfsat plus. Dock börjat köpa nu igen, men självklart för tidigt eftersom jag redan ligger 5% back. Fortsätter dock köpa nu hela vägen ned till botten. Sen blir det till att ligga på portföljen några år.
Tycker det låter bra: jag har en placeringshorisont på 4 år, men gick in tidigare än dig (i september). Tycker börsen har en rätt rimlig värdig just nu. Det jag mest oroar mig för är om Grekland börjar krisa igen.

Jag tycker Svenska Skatteverket borde åka runt och utbilda myndighterna i sydeuropa
Citera
2016-02-09, 22:07
Medlem
Citat:
Tycker det låter bra: jag har en placeringshorisont på 4 år, men gick in tidigare än dig (i september). Tycker börsen har en rätt rimlig värdig just nu. Det jag mest oroar mig för är om Grekland börjar krisa igen.

Jag tycker Svenska Skatteverket borde åka runt och utbilda myndighterna i sydeuropa
Tack! Instämmer och delar din oro. Jag kommer vikta över från Sverige/Europa till USA om det börjar svaja mer i övriga världen.
Citera
2016-02-09, 22:56
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Tack! Instämmer och delar din oro. Jag kommer vikta över från Sverige/Europa till USA om det börjar svaja mer i övriga världen.
Jag har redan större övervikt i nordamerika än Europa. Alphabet, Netgear, Apple o.s.v. tar självklart stryk tillsammans med resten av börsen men dessa känns tryggare än typ europeiska småbolagsfonder och de aktierna som ingår i OMXS30-indexet.

Jag investerar främst i Ny teknik och miljöteknik. Tror inte alls att det är något "kap" att köpa oljebolag nu, som vissa här på forumet anser. Det finns ingenting som pekar på att oljepriset ska röra sig uppåt. Mest troligt enligt mig är väl att det går kräftgång och håller sig inom aktuellt prinsintervall inom min placeringshorisont (4 år).

Utbudet kommer bara öka och efterfrågan på icke-fossila bränslen kommer att öka p.g.a. klimatavtalen i Paris och teknologiska framsteg. Fler kommer köra elbilar o.s.v. Inte blir jag förvånad om vi ser ett oljepris på 20$/fat om 10 år.
Senast redigerad av Hysteria90 2016-02-09 kl. 23:05.
Citera
2016-02-10, 10:41
Medlem
Citat:

Inte många rätt där
Har du funderat på att sälja nu när allt gått ner? Vore det inte bättre att du sålt när allt låg på topp?
Uppåtrekyl kanske men bolagen är fortfarande för dyra.
Självklart kommer oljepriset slå nye rekord, inte i år inte nästa men förr eller senare, historien ändras även inte denna gång.

Folk är så otroligt korkade, när allt går upp kan det bara gå upp, när det går ner kan det bara gå ner, samma om vi snackar börs, råvaror, bostadspriser osv..
Citera
2016-02-10, 10:44
Medlem
Citat:
Bra plan, synd att du går in för tidigt bara.
Citera
2016-02-10, 10:45
Medlem
Citat:
Lättaste sättet att slippa oroa sig är att ge fan i att köpa på dessa dyra nivåer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in