2015-09-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mycketpengar
Vad ska man köpa för fonder idagens läge?

Jag kan inte så mycket men vill endå ha ngn möjligthet att pengarna växer lite..

Innan man kan besvara den frågan är det nödvändigt att veta på vilken tidshorisont du har tänkt spara pengarna, generellt är det en klokt att spara pengarna på börsen om din tidshorisont är längre än 3-5 år. Om den är kortare än bör man placera pengarna i räntor eller helt enkelt ligga likvid.

Om du har tänkt att börja med ett månadsspar så skulle jag välja passivt förvaltade indexfonder. Exempel skulle kunna vara SPP Aktiefond Europa, SPP Aktiefond USA, SPP Aktiefond Japan och Avanza Zero. Det du ska titta efter är låg "förvaltningsavgift", det brukar löna sig i längden. Det kan vara smart att ta en fond per kontinent så du sprider riskerna.

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tack Bomben.

Ser att du blivit moderator, grattis och väldigt kul att någon som faktiskt hänger på börsen tar över ledningen här! De andra är under all kritik om de ens lever...

Jag ska göra mitt bästa .
Citera
2015-09-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
317 idag.. om du redan då tyckte det var läge att kliva på så måste det vara guldläge att kliva på nu eller?

Och 210 kommer nog aldrig hända igen men däremot 250 förr eller senare

Du missade att jag i den citerade texten skrev: "HM kan mycket väl gå ner mot 315-320 innan sommarens slut"? Vad jag vet är sommaren nu slut, och kursen står på 318. Vad är din poäng?
Citera
2015-09-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Du missade att jag i den citerade texten skrev: "HM kan mycket väl gå ner mot 315-320 innan sommarens slut"? Vad jag vet är sommaren nu slut, och kursen står på 318. Vad är din poäng?

Ja jag kan ju upprepa frågan?
Om du då vid den tidpunkten kunde tänka dig att köpa H&M, tycker du då det är ett superläge att köpa nu?
Citera
2015-09-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja jag kan ju upprepa frågan?
Om du då vid den tidpunkten kunde tänka dig att köpa H&M, tycker du då det är ett superläge att köpa nu?

Jag förstår fortsatt inte frågan. Menar du att samma information gäller vid bägge tidpunkter? I övrigt kan utläsas av mina tidigare kommentarer att jag inte rekommenderar köp mot sentiment. Går kursen ned till 280 utan makro, fine. Tills dess väntar jag på bekräftelse.
Citera
2015-09-14, 09:51
Medlem
Osmanvallos avatar
Skulle inte börsen krascha idag?
Citera
2015-09-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo

Dagen har ju bara börjat så ropa inte hej ännu.

Men om "många" tror det ska krascha idag så är det väl rimligtvis så att dessa "många" redan sålt.
Citera
2015-09-14, 10:06
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo

Vilken börs menar du?

//Brute
Citera
2015-09-14, 10:11
Medlem
Förmodligen ingen krasch men skulle tro att vi är på väg längre ner än vad vi var 24 augusti i år
Citera
2015-09-14, 12:00
Medlem
Klart vi skall ner.. men inte pga nåt pi-tal utan pga bolagen är för högt värderade.
Citera
2015-09-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Jag förstår fortsatt inte frågan. Menar du att samma information gäller vid bägge tidpunkter? I övrigt kan utläsas av mina tidigare kommentarer att jag inte rekommenderar köp mot sentiment. Går kursen ned till 280 utan makro, fine. Tills dess väntar jag på bekräftelse.

Du tyckte ju H&M var prisvärd vid 360:-, tycker du inte det längre?
Citera
2015-09-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Dagen har ju bara börjat så ropa inte hej ännu.

Men om "många" tror det ska krascha idag så är det väl rimligtvis så att dessa "många" redan sålt.

-1,40 på omx hittills spännande verkar vara en nedåtgående trend. Ska bli intressant vad de stänger på idag & imorgon kan nog vara två intressanta stängningar.
Senast redigerad av ohejdu 2015-09-14 kl. 17:51.
Citera
2015-09-14, 20:08
Medlem
Hur mycket spelar flyktingkriser in på börser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in