Citat:
Ursprungligen postat av
okni
Ja, du har rätt Linara - det ska såklart vara ett negativt tal i potensen. Stort tack för vänligheten/hjälpen.
Forskarna i den här studien fann att 4 mikromolar (det var egentligen 5,3 mikromolar) orsakade 50 %s hämning av det aktuella hormonet.
Det här hormonet har vasodilaterande effekt som uteblev vid koncentration 10^-5 av det hormonstörande ämnet.
10^-5 är
mer än 4*10^-6 M (vet jag) - men hur många mikromolar är det fråga om? (ja, jag skäms

lite över mattekunskaperna). För min artikel skulle jag vilja veta om det rör sig om typ "dubbelt så mycket" eller något som läsaren kan begripa (och jag själv).
(Det här hormonstörande läkemedlet ger koncentrationen 4 mikromol i blodet vid normal användning/dos.)
Om jag vore en läsare av sådan text, och läste att 4*10^-6 M jämfördes med 10^-5 M, så skulle jag direkt tänka på en tumstock...och rita ett tänkt nollstreck i sanden... åt ena hållet kan man alltså mäta positiva tal större än 0, medan åt det andra mäts negativa tal mindre än 0...
Om en komplett tiopotens under 0 neråt till vänster om nollstrecket mäts som 10 tänkta meterstockar lagda parallellt med varandra, blott mätande 1 meter bort från nollstrecket, så blir 4*10^-6 lika med 50 tänkta meterstockar till vänster om nollan i sanden fullbordande först 10^-5, lagda i 5 grupper om 10 i vardera gruppen, mätande 5 meter bort, varefter ligger 4 st. meterstockar på den sjätte metern, vilket fullbordar visualiseringen av talet 4*10^-6
Talet 10^-5 längst bort belägna punkt befinner sig alltså enl. denna visualisering 5 meter bort från nollan, medan talet 4*10^-6 längst bort belägna punkt befinner sig blott en meter längre bort från nollan... skillnaden mellan de båda talen är alltså ingenstans i närheten av "dubbelt" eller "hälften" eller "en fjärdedel" eller så, utan blott 4*10^-1, d.v.s. den volymmässiga/koncentrationsmässiga motsvarigheten till 4 meterstockar...
Fast jag kanske missar nå't här...