2016-02-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Jag vet inte varför smältpunkten varierar som den gör. Det är som sagt mycket mer komplicerat neråt i en grupp än vad trenden mellan olika grupper är och beror förmodligen på både elektronernas konfiguration med avskärmning från elektroner i de inre skalen och atomradie som påverkar hur kristallerna i metallen kan tätpackas och ger starkare bindningar. Det kan även vara andra effekter inblandade som jag inte har en aning om.

Skillnaden mellan grupperna över samma period kan (delvis, men fullt tillräckligt för gymnasiekemin) förklaras av fler delokaliserade elektroner, men som sagt så känner jag inte till någon bra förklaring på utvecklingen neråt i de olika grupperna.

Kanske går det att förklara heltäckande med hjälp av någon del av kvantmekaniken, men det är långt utanför min kompetens.

Okej, så neråt i gruppen är det bäst att bara veta? På min nivå menar jag då, Kemi 1.

Tack för att du tog din tid
2016-02-08, 16:28
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Okej, så neråt i gruppen är det bäst att bara veta? På min nivå menar jag då, Kemi 1.

Tack för att du tog din tid
Metallbindningarnas förhållande till smältpunkten beskrivs i denna text, och sägs alltså inom den första och andra gruppens lodräta riktning bero främst på jonradien...Magnesiums avvikande smältpunkt tas dock inte upp vad jag kan se, och heller inte D-orbitalens inverkan på metallbindningens egenheter...från och med den fjärde perioden spelar ju den också en viss roll för jonradien, energinivån och skalplaceringen av enskilda elektroner...
Senast redigerad av studentroland 2016-02-08 kl. 16:33.
2016-02-08, 18:58
Medlem
Citat:
Vad exakt är det du behöver hjälp med? Har du hittat information du inte förstår om metoden du valt? eller vet du inte var du skall börja?

har svårt att komma igång med uppgiften och vet inte hur jag ska börja.
2016-02-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cmyx55
har svårt att komma igång med uppgiften och vet inte hur jag ska börja.
Börja med att välja en analysmetod. Det finns många olika att välja på och har du svårt att bestämma dig kan du dra lott. Det fungerar alltid. Antingen så är det du drar ok, eller så kommer du på vad du egentligen vill skriva om när du dragit lotten innan du tittar på den och inser vad du hoppas att den skall visa.

Nästa steg är att leta efter metoden i din kemibok. Slå i registret längst bak och se om den finns med där och läs de sidor som står där. Efter det har du lirte mer information att använda när du letar vidare på nätet. Bra är att söka på metodens namn (på engelska, svenskspråkiga sidor brukar vara lättare att förstå, men det kommer till priset av att de oftast har mycket mindre användbar information). Wikipedia är en bra start, men inget du bör använda som källa i sig, men du får ofta en god överblick om vad du bör leta efter för information om du läser artiklarna där som första steg på nätet.

När du hittar något användbart så skriver du ner det. Du behöver inte skriva allt, men att skriva lite stödord för att minnas är alltid bra. Sedan kan du strukturera upp det du hittat på ett sätt som fungerar för dig. En del använder tankekartor, andra listor och en del börjar skriva rakt av och skriver om sin text ett par gånger.

Se vad du kan hitta och fråga igen här om du hittar nåt du inte förstår eller fastnar på nåt mer steg senare.
Senast redigerad av Linara 2016-02-08 kl. 19:32.
2016-02-08, 21:41
Medlem
OneDirections avatar
Frågan är:
På tidigare fråga (kopplad till denna) har jag beräknat ΔH för reaktionen: C12H22O11(s) + 12O2(g) = 12CO2(g) + 11H2O(l)
och nu försöker jag på mig frågan på detta vis:
n(sukros)=(4gram)/(342,29g/mol)= 0,011686 mol sukros
H°f(sukros)=-2226100 J/mol
Energi= n(sukros)* H°f(sukros) = 0,011686 mol * -2226100 J/mol=-26011,978 J

Har jag tänkt fel? Eller behöver jag använda en annan formel?
2016-02-08, 23:06
Medlem
Citat:
Enheten M om koncentration utläses molar och är mol/liter.

Dina siffror ser ruskigt stora ut. En lösning blir normalt mättad innan man behöver tiopotenser för koncentrationen. Är det möjligen så att det skall stå
4.0*10 ^-6 M
istället? Dvs ett negativt tal i potensen?

4*10^-6 M är då 4 mikromolar, dvs 4 miljondels mol/liter av ämnet och det ligger i nivå med vad man kan vänta sig av hormonaktiva ämnen, som har effekt även i väldigt låg koncentration.

Ja, du har rätt Linara - det ska såklart vara ett negativt tal i potensen. Stort tack för vänligheten/hjälpen.

Forskarna i den här studien fann att 4 mikromolar (det var egentligen 5,3 mikromolar) orsakade 50 %s hämning av det aktuella hormonet.

Det här hormonet har vasodilaterande effekt som uteblev vid koncentration 10^-5 av det hormonstörande ämnet.

10^-5 är mer än 4*10^-6 M (vet jag) - men hur många mikromolar är det fråga om? (ja, jag skäms lite över mattekunskaperna). För min artikel skulle jag vilja veta om det rör sig om typ "dubbelt så mycket" eller något som läsaren kan begripa (och jag själv).

(Det här hormonstörande läkemedlet ger koncentrationen 4 mikromol i blodet vid normal användning/dos.)
Senast redigerad av okni 2016-02-08 kl. 23:13.
2016-02-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okni
Ja, du har rätt Linara - det ska såklart vara ett negativt tal i potensen. Stort tack för vänligheten/hjälpen.

Forskarna i den här studien fann att 4 mikromolar (det var egentligen 5,3 mikromolar) orsakade 50 %s hämning av det aktuella hormonet.

Det här hormonet har vasodilaterande effekt som uteblev vid koncentration 10^-5 av det hormonstörande ämnet.

10^-5 är mer än 4*10^-6 M (vet jag) - men hur många mikromolar är det fråga om? (ja, jag skäms lite över mattekunskaperna). För min artikel skulle jag vilja veta om det rör sig om typ "dubbelt så mycket" eller något som läsaren kan begripa (och jag själv).

(Det här hormonstörande läkemedlet ger koncentrationen 4 mikromol i blodet vid normal användning/dos.)
Du räknar ut det genom att dela den större mängden med den mindre.

(10^(-5))/(4*10^(-6)) = 2.5

så två och en halv gånger så mycket, eller grovt avrundat, lite mer än dubbelt så mycket.
2016-02-08, 23:54
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okni

Om jag vore en läsare av sådan text, och läste att 4*10^-6 M jämfördes med 10^-5 M, så skulle jag direkt tänka på en tumstock...och rita ett tänkt nollstreck i sanden... åt ena hållet kan man alltså mäta positiva tal större än 0, medan åt det andra mäts negativa tal mindre än 0...

Om en komplett tiopotens under 0 neråt till vänster om nollstrecket mäts som 10 tänkta meterstockar lagda parallellt med varandra, blott mätande 1 meter bort från nollstrecket, så blir 4*10^-6 lika med 50 tänkta meterstockar till vänster om nollan i sanden fullbordande först 10^-5, lagda i 5 grupper om 10 i vardera gruppen, mätande 5 meter bort, varefter ligger 4 st. meterstockar på den sjätte metern, vilket fullbordar visualiseringen av talet 4*10^-6

Talet 10^-5 längst bort belägna punkt befinner sig alltså enl. denna visualisering 5 meter bort från nollan, medan talet 4*10^-6 längst bort belägna punkt befinner sig blott en meter längre bort från nollan... skillnaden mellan de båda talen är alltså ingenstans i närheten av "dubbelt" eller "hälften" eller "en fjärdedel" eller så, utan blott 4*10^-1, d.v.s. den volymmässiga/koncentrationsmässiga motsvarigheten till 4 meterstockar...

Fast jag kanske missar nå't här...
2016-02-09, 14:28
Medlem
Interjektions avatar
Sitter med några övningsuppgifter i kemiteknik och skulle vilja ha lite hjälp.

Uppgift A: http://i.imgur.com/IGWQtft.png
http://i.imgur.com/FgffSbr.png

Jag tänker att jag till en början på något sätt bör räkna på hur trycket i röret ser ut.

Uppgift B: http://i.imgur.com/ntZcIhb.png
http://i.imgur.com/Km1fbjH.png

Hur räknar man ut effektbehovet?

Uppgift C och D: http://i.imgur.com/7uaoXZz.png
2016-02-10, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Sitter med några övningsuppgifter i kemiteknik och skulle vilja ha lite hjälp.

Uppgift A: http://i.imgur.com/IGWQtft.png
http://i.imgur.com/FgffSbr.png

Jag tänker att jag till en början på något sätt bör räkna på hur trycket i röret ser ut.

Uppgift B: http://i.imgur.com/ntZcIhb.png
http://i.imgur.com/Km1fbjH.png

Hur räknar man ut effektbehovet?

Uppgift C och D: http://i.imgur.com/7uaoXZz.png

Posta i fysik/matte-forumet så lär du få mer svar än här.
2016-02-11, 16:51
Medlem
Beskriv reaktionen med elektron formler när väte reagerar med brom.

Jag förstår inte riktigt varför man skriver det som H H + Br Br (med prickarna vid atomerna)

Varför skriver man inte bara H:Br: (med prickar över Br och under) Då har ju båda bildat ädelgas.

Varför anger dom H H + Br Br i facit?

Tack påförhand!
2016-02-11, 17:10
Medlem
Ämnen som drar sig till olja är ju lipofila och ämnen som drar sig till vatten lipofoba. Då är också olja en lipofil och vatten en lipofob? Det jag menar är ifall alla opolära ämnen kallas för lipofil och alla polära lipofober?

En fråga till angående elektronegativitet som ju avgör ett ämnes polaritet. Jag har en uppgift som rör silverklorid. Ämnets elektronegativitet är 1,1. Således borde ämnet vara polärt kovalent bundet.

Enligt mina beräkningar är ändå silverklorid en jonförening, stämmer det och varför är det så?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in