Citat:
Ingen aning...Kemi 1 förklaras här...efter lite letande så hittar man enkelt till förklaringen om hur vattenmolekylen är uppbyggd... att omsätta det man läser om på en skärm utan att diskutera det med någon ger dock mindre IMO, än om man samtidigt diskuterar det med någon annan...och på det viset är ju diskussionsfora typ detta eller andra på nätet bra, då man kan gå hur djupt som helst i olika detaljfrågor...

Citat:
Nej, en del av det vi nämner om varför är universitetskemi. Däremot är resultatet av det, med elektronpar och 3D-visualisering något som tas upp i kemi1 på gymnasiet. Det är inte nödvändigt att kunna det, men det blir mycket mycket enklare att förstå vissa egenskaper och kemiska reaktioner om man lär sig att tänka tredimensionellt istället för tvådimensionellt när man ser ämnen. Molekylbyggsatser är ett ovärdeligt hjälpmedel när man börjar med den här biten, särskilt för de som inte kan visualisera tredimensionella strukturer rakt av (de flesta av oss, för vi har inte tränat på det. De som spelat mycket tredimensionella pusselspel eller minecraft t.ex burkar vara bra på den här biten)
Tack för förklaringarna! Jag har en annan fråga angående periodiska systemet. Hur jag kan motivera att smältpunkter/kokpunkten skiljer i olika grupper. T.ex i alkalimetallerna att reaktiviteten ökar ju längre ner i gruppen. Men hur kan man motivera det, speciellt med kok/smältpunkter?
Men min lärare gav mig en liknande förklaring om hur smältpunkterna varierar.