2016-02-10, 20:33
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Han har som premiss till sina ekvationer att ljushastigheten är en konstant när den inte kan vara det, det är problemet. Ljushastigheten är bara en konstant utifrån ett perspektiv, inte flera. Denna rigida fixering vid ljushastighetens konstans är problemet. Den speciella relativitetsteorin lider inte av detta problem av vad jag förstått men det gör den allmäna.

Det är här du har fullständigt och ytterligt fel och det märks att du inte har någon fysisk utbildning.

ALLA punkter i universum oavsett sin relativa hastighet till en ljusstråle kommer ALLTID att uppmäta ljusstrålen till EXAKT 299 792 458 m/s och ingenting annat.
Citera
2016-02-11, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
ALLA punkter i universum oavsett sin relativa hastighet till en ljusstråle kommer ALLTID att uppmäta ljusstrålen till EXAKT 299 792 458 m/s och ingenting annat.

Precis, och just det gör ju att ljushastigheten är olika. Om två punkter rör sig olika och mäter upp samma ljushastighet så är ju den relativa hastigheten olika.
Citera
2016-02-11, 09:49
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Precis, och just det gör ju att ljushastigheten är olika. Om två punkter rör sig olika och mäter upp samma ljushastighet så är ju den relativa hastigheten olika.

Jag väntar fortfarande på din förklaring på varför ljushastigheten inte är konstant.
Citera
2016-02-11, 10:47
Medlem
Citat:
Jag väntar fortfarande på din förklaring på varför ljushastigheten inte är konstant.

Nu larvar du dig bara. Ljushastigheten är konstant sett från en punkt men relativ sett från flera punkter i rörelse. Det innebär att det inte finns några problem med att röra sig snabbare än ljuset.
Citera
2016-02-11, 10:54
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Nu larvar du dig bara. Ljushastigheten är konstant sett från en punkt men relativ sett från flera punkter i rörelse. Det innebär att det inte finns några problem med att röra sig snabbare än ljuset.

Hur menar du? Att om ett rymdskepp färdas i ca 250 000 km/s och möter ett annat rymdskepp som färdas i samma hastighet så skulle den relativa hastigheten vara 500 000 km/s?
Citera
2016-02-11, 10:59
Medlem
PuffTheDragons avatar
Ljus hit och ljus dit. Kolla på presskonferensen i eftermiddag så kommer man troligtvis meddela att Einstein åter igen haft rätt. Denna gång gäller det gravitationsvågor upptäckta av LIGO
Citera
2016-02-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Hur menar du? Att om ett rymdskepp färdas i ca 250 000 km/s och möter ett annat rymdskepp som färdas i samma hastighet så skulle den relativa hastigheten vara 500 000 km/s?

Ja, till exempel. Men även enklare, om du står still och jag går så upplever vi olika ljushastigheter så att min ljushastighet är snabbare än din förutsatt att jag går framåt.
Citera
2016-02-11, 11:33
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ja, till exempel. Men även enklare, om du står still och jag går så upplever vi olika ljushastigheter så att min ljushastighet är snabbare än din förutsatt att jag går framåt.

Nej, det är den inte. Bevisa det matematiskt som du sa att du skulle göra, jag väntar fortfarande.
Citera
2016-02-11, 12:25
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag har ju bett dig att posta källor eller eget arbete som stödjer detta. Vad är det för mening med att hela tiden påpeka att detta inte stämmer varpå du skriver samma sak igen i 18 sidor?

Citat:

Ljusets hastighet i vakuum,*c, är en*fysikalisk konstant*och är 299*792*458*m/s (exakt värde).[1][2]*Denna hastighet är oberoende av observatörens rörelse – två olika observatörer kommer alltid att uppmäta samma hastighet, oavsett hur de rör sig i förhållande till varandra.*

Från wikipedia.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-02-11 kl. 12:28.
Citera
2016-02-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag har ju bett dig att posta källor eller eget arbete som stödjer detta. Vad är det för mening med att hela tiden påpeka att detta inte stämmer varpå du skriver samma sak igen i 18 sidor?

Från wikipedia.

Det är klart att de uppmäter samma värde men den relativa hastigheten blir snabbare. Det är ju den relativa hastigheten som är intressant. Vad har jag för nytta av att veta vad du upplever ljusets hastighet som? Jag vill veta vilken hastighet du har och kan ha.
Senast redigerad av viktigtinlagg 2016-02-11 kl. 12:35.
Citera
2016-02-11, 12:33
Medlem
Citat:
Nej, det är den inte. Bevisa det matematiskt som du sa att du skulle göra, jag väntar fortfarande.

Jag har aldrig sagt att jag skulle bevisa det matematiskt, vart har du fått det ifrån?

Jag hänvisar till det sunda förnuftet, vilket all vetenskap i slutändan gör. Einstein drog bara till med postulatet att det inte går att röra sig snabbare än ljuset och jag vill visa att detta är fel.
Citera
2016-02-11, 12:36
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag skulle bevisa det matematiskt, vart har du fått det ifrån?

Jag hänvisar till det sunda förnuftet, vilket all vetenskap i slutändan gör. Einstein drog bara till med postulatet att det inte går att röra sig snabbare än ljuset och jag vill visa att detta är fel.

Vilket du inte kan göra. Skulle du åka mot eller ifrån en ljusstråle mäter du alltid upp den till samma hastighet, vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in