2016-02-11, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När träffades hon och Rönnbäck?
Måste man träffas för att kunna prata?
2016-02-11, 10:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Måste man träffas för att kunna prata?
När fick de möjlighet att prata?
2016-02-11, 10:16
Medlem
Citat:
+4 säger att hans våta, färska blod hamnat där. Det har hamnat precis där det borde med tanke på hur gärningen gått till, direkt från honom kommer blodet. Du kan glömma töntiga planterings/konspirationsteorier nu, det är så himla pinsamt och fånigt.
Eller, för att citera Hovrätten;

Så osannolikt att denna möjlighet kan lämnas utan avseende.

Menar du att en +4 säkerställer att det är färskt blött blod direkt avsatt från NB?
2016-02-11, 10:19
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag räknas som alternativteoretiker i den här tråden, ok. Men jag känner inte igen mig i någon mall för sådana. Det här är det första mordfall jag följt f.ö.
Redan från början, långt innan Lisa ens hittats, kändes detta fall konstigt och väldigt annorlunda. Och från min horisont har det fortsatt att vara märkligt, långt efter att den förmodade mördaren åkt dit.

I LH-fallet är det den officiella versionen som är som en knäpp alternativteori. Vid en ytlig betraktelse verkar den rimlig men tittar man lite närmre så finner man att den är full av luckor och motsägelser. När NB-hatarna presenterar sina teorier om händelseförloppet så blir det lika absurt och knasigt som när de mest skruvade privatspanarna i Palmemordet förklarar sina spår. Startar man en diskussion med dem så slutar det i regel med att de blir svarslösa och måste som sista utväg hänvisa till DNA-spåren. De finns ju där så på ett eller annat sätt måste NB ha mördat LH, fastän ingen kan förklara hur och varför på ett trovärdigt sätt.

Citat:
HR sveper enkelt förbi sånt som talar för NB:s oskuld och går väldigt djupt in på allt som talar emot honom. Jag blev totalt överraskad av HR:s resonemang måste jag säga. Det känns inte rättssäkert. Men som sagt, jag har aldrig läst någon FUP eller några domar tidigare, så jag vet inte om det här är normalt.
Han nekar ändå i sten, så lite mystiskt är fallet fortfarande trots att han är dömd i två instanser.

Det är verkligen ett rättssäkerhetsproblem att domstolarna inte motiverar sina bedömningar utan nöjer sig med korta svepande slutsatser. Man tycker att allt som läggs fram i en rättegång bör beaktas och utvärderas. Om advokaten kommer med en alternativ förklaring så ska domstolen kunna vederlägga den om de ska fälla den tilltalade. Formuleringar som ”det är alltför långsökt för att fästa avseende vid” bör inte godtas i en rättsstat.
2016-02-11, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När fick de möjlighet att prata?
Telefon, mejl. Rönnbäck har framfört väldigt mycket av Irinas synpunkter på hur hon blev behandlad i förhören, tror du Rönnbäck gissade sig till detta?
2016-02-11, 10:22
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som måste förklaras är Lisas pappas fråga om hur Neros DNA hamnade på Lisas kropp. Det är en så central fråga att den inte kan besvaras med konspirationer om hur DNA hanteras av korrupta personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vart på kroppen hittade man detta?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det hittades inget DNA på kroppen.
PeterNoster: Precis, det är vad jag också kommit fram till. Det skulle vara intressant att veta vad Vresrosen menar med sin skrivelse.

Att man ej fann DNA i bilen, hur sjutton kirrade han det? Någon slags inplastning?

Om man inte avsätter DNA genom att röra vis saker som vissa påstår, hur kom det sig då att hans DNA fanns på mordsnaran? Har han blött på den?
2016-02-11, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
I LH-fallet är det den officiella versionen som är som en knäpp alternativteori. Vid en ytlig betraktelse verkar den rimlig men tittar man lite närmre så finner man att den är full av luckor och motsägelser. När NB-hatarna presenterar sina teorier om händelseförloppet så blir det lika absurt och knasigt som när de mest skruvade privatspanarna i Palmemordet förklarar sina spår. Startar man en diskussion med dem så slutar det i regel med att de blir svarslösa och måste som sista utväg hänvisa till DNA-spåren. De finns ju där så på ett eller annat sätt måste NB ha mördat LH, fastän ingen kan förklara hur och varför på ett trovärdigt sätt.

Det är verkligen ett rättssäkerhetsproblem att domstolarna inte motiverar sina bedömningar utan nöjer sig med korta svepande slutsatser. Man tycker att allt som läggs fram i en rättegång bör beaktas och utvärderas. Om advokaten kommer med en alternativ förklaring så ska domstolen kunna vederlägga den om de ska fälla den tilltalade. Formuleringar som ”det är alltför långsökt för att fästa avseende vid” bör inte godtas i en rättsstat.
"Alltför långsökt" är en alldeles för snäll formulering men förstår att det är svårt att formulera sig om tokerierna och att det är den formuleringen de måste använda när de egentligen menar att det är rena GALENSKAPER som Rönnbäck fört fram. Galenskaper och påhopp, helt utan minsta grund. MYCKET oseriöst försvarsarbete.
2016-02-11, 10:26
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ni två verkar ha sammanstrålat i en gemensam bakåtsträvande analys av DNA-teknik och vetenskap. Det är inte riktigt sunt.
Ni är aningen missnöjda över Nerijus "klantiga" DNA-besudlingar?
Ibland så har man väldigt fel trots att man väldigt gärna vill ha rätt.
Det kallas faktaresistens att förneka fakta, sanningsförnekare är ett annat ord som passar väl in.
Nerijus DNA satt perfekt på de ställen som behövdes för att bevisa hans skuld.
Man kan säga att han signerat sitt dåd med sitt blod.
Tack för det Nerijus, vore fruktansvärt om mördaren undkommit.
Nu gjorde han inte det, tack och lov.
Acceptera sanningen.

Det var ju precis det resonemanget jag vände mig mot. ”NB har mördat LH för hans DNAAA finns på hennes kläder. Punkt slut. Inget att diskutera. Acceptera sanningen. Skit samma att gärningsbeskrivningen är orimlig, att ingen kan säga vilket sår NB:s blod kommer från och hur det har uppstått under den påstådda gärningen, att ingen kan förklara de utlagda föremålen, att det inte fanns några spår i NB:s bil, att de enda vittnena som säger sig ha sett NB ute under mordkvällen har gjort det samma tid som man vet att han talade på Skype, att NB inte visat några tecken på sexualsadistiska böjelser, att ingen har sett honom köra iväg eller komma tillbaka med bilen till huset vid tiden före och efter mordet, att hustrun sannolikt har sett honom hemma 15-30 minuter efter LH:s försvinnande...”

Det finns mycket att ta upp som talar för NB:s oskuld. Det enda man har emot honom är just detta DNA och det är inget vattentätt bevismedel. Man måste då fråga sig om det kan ha hamnat på LH:s kläder på något annat sätt än genom att NB dödat henne. Och här finns flera möjliga förklaringar varav IR tog upp några av dem i rätten. Men hovrätten gjorde det enkelt för sig och avfärdade alltsammans utan närmare motivering.
2016-02-11, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
PeterNoster: Precis, det är vad jag också kommit fram till. Det skulle vara intressant att veta vad Vresrosen menar med sin skrivelse.

Att man ej fann DNA i bilen, hur sjutton kirrade han det? Någon slags inplastning?

Om man inte avsätter DNA genom att röra vis saker som vissa påstår, hur kom det sig då att hans DNA fanns på mordsnaran? Har han blött på den?
Bilen - täckplast, kraftig byggplast t.ex som han varje dag hade tillgång till.
NB hade förmodligen handskar större delen av gärningen. Hade hudavskrapningsskador handled, underarm som kan ha avsatt blodet, enligt rättsintyg.
När kroppen är i förruttnelse så "tar" egna DNA:t oftast över.
2016-02-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det var slarvigt av rättsläkaren att ange fel datum för anträffande (20150613) och ett sannolikt dödsdatum som inte existerar i almanackan (20150600)

Var det inte dödsbeviset som gick i retur samt korrigerades och obduktionrapporten fick kompletterande frågor?

Åklagaren stod i media och sa att rättläkaren inte hade
angett ett dödsdatum på sitt slutprotokoll.

Han skulle kontakta honom angående det.
Ett par dagar senare hade dom ett dödsdatum.
2016-02-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bra tänkt. Då utesluter det att han hade det på fingrarna eftersom han måste ha tagit i annat för att få tag på LH. Återstår direkt överföring från annan kroppsdel utan att hans DNA följde med eller att "någon" med IBs trosor kontaminerat LHs trosor.

Det är knepigt, många har gissat hit å dit, jag tycker ingen
har kommit med någon riktigt bra ide så här långt.

Det är därför jag tycker det är intressant.
2016-02-11, 10:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
I hovrättsdomen släpptes punkt 29 i Utvidgad rättsmedicinsk obduktion om Lisas benskada: http://speedy.sh/U7h3K/Punkt-29-i-obduktionsprotokoll.pdf
Citat:
(skador har uppkommit vid utdragande av kroppen på fyndplatsen enligt den undersökande rättsläkaren på platsen)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in