2016-02-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Han åkte hem för att hämta ett verktyg. Det var kanske kökskniven. Jag tror att han under hot med den tvingade Lisa att följa med.

Låter inte det lite riskabelt? Han måste ju korsa en större bilväg för att ta sig till ladan från mopeden + att det fortfarande kunde vara kollegor på plats inne i fiket som inte kommit ut än (Om han inte hade koll exakt på hur många som jobbade)

Att vifta med en kniv då känns rätt desperat.
2016-02-09, 17:05
Bannlyst
Citat:
Han åkte hem för att hämta ett verktyg. Det var kanske kökskniven. Jag tror att han under hot med den tvingade Lisa att följa med.
Skulle hon inte ha haft avvärjning skaddor om kniv hade varit iblandad?
2016-02-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefanstrm
Skulle hon inte ha haft avvärjning skaddor om kniv hade varit iblandad?

Tvärtom. Vem som helst följer med och undviker att bli knivskuren om man blir knivhotad. Det är nog kniven som förklarar att det inte var mer skador efter ett slagsmål. Och att det var lätt att övermanna brottsoffret.

De flesta fall med knivhot mot en flicka handlar om en våldtäkt. Offret gör en överlevnadskalkyl och accepterar våldtäkten, eftersom huvudsaken är att inte bli skadad. Och komma ut med livet i behåll. Det är omöjligt för ett brottsoffer att veta att knivmannen är en lustmördare som kommer finna nöje i att mörda henne. I alla fall innan det är för sent.
2016-02-09, 17:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Ja, hans fru och bror borde ha lagt märke till det. AB berättade ju allt som var det minsta komprometterande för NB i polisförhören så om NB haft några sår eller varit blodig runt nosen när han kom hem på söndagen hade vi garanterat känt till det.

När NB förhördes dagen efter mordet så står det att han inte hade några avvärjningsskador på hals eller underarmar. Jag vet inte hur noggrant han undersöktes den gången men om han droppat blod på flera olika ställen så kan man tycka att det borde finnas någon ganska tydlig skada någonstans.

Inte heller har det hittats några hudfragment under LH:s naglar. Rivning hade annars varit den mest rimliga förklaringen till att NB börjat blöda under den påstådda gärningen.

Hovrätten bedömer utifrån det rättsmedicinska utlåtandet att mordet gått snabbt och liknat en avrättning. Det finns inga tecken på strid.

Ingen kan förklara hur NB börjat blöda eller vilket sår blodet kommer från. Man nöjer sig med att det finns på LH:s kläder och ställer inga ytterligare frågor.

Lisa verkar ha koncentrerat sig på att desperat försöka dra i snaran som hon hade om halsen. Hon hade sitt eget blod under naglarna.

Nerijus hade ett antal sår på händerna enligt Rättsmedicin. Finns att läsa i FUP.
2016-02-09, 17:27
Medlem
Citat:
Det räcker att han hotar med kniven. Jag har i alla fall fått lära mig att är en person beväpnad med kniv, då gör man som de säger.

Om man inte ser personen komma på ett avstånd med kniven synlig, för då ska man alltid försöka springa...
2016-02-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gång 51 då - eller var det 41 för du verkar räkna besynnerligt? Märkligt att du läser och inte scrollar vidare.. så störd som du verkar, din surdeg.
Ihop med många fler anser skriver jag om vilken flöjt till advokat han har.
Men det kanske krävs att antingen ha följt rättegångar/pläderingar innan för att inse hur värdelös hon är för sin klient? Om inte hur förbannat oetisk hon är - men det kräver sitt det med.

Främst ser jag henne som en sopa via sina vedervärdiga kommentarer om offret och pappan.

Men försvara IR du för all del - det är väl du och två till som tycker hon gjorde ett bra jobb.

Det verkar vara svårt för dig att ta in att din upprepning inte behövdes och den ändrade inte min åsikt om att jag tycker att bl.a du överdriver. Vad jag menar kanske går upp för dig om du använder sökfunktionen och får det upprepat för dig i stället för att påstå vad jag tycker. Det fetstilta hittar du på.
Det är inte lönt att kasta din mesiga spydighet. Finns ingen mening för mig att nämna vad jag tycker att du verkar vara. Jag gillar inte att lägga energi på sådana fjantiga, onödiga grejer.
2016-02-09, 17:34
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som måste förklaras är Lisas pappas fråga om hur Neros DNA hamnade på Lisas kropp. Det är en så central fråga att den inte kan besvaras med konspirationer om hur DNA hanteras av korrupta personer.
Vart på kroppen hittade man detta?
2016-02-09, 17:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det verkar vara svårt för dig att ta in att din upprepning inte behövdes och den ändrade inte min åsikt om att jag tycker att bl.a du överdriver. Vad jag menar kanske går upp för dig om du använder sökfunktionen och får det upprepat för dig i stället för att påstå vad jag tycker. Det fetstilta hittar du på.
Det är inte lönt att kasta din mesiga spydighet. Finns ingen mening för mig att nämna vad jag tycker att du verkar vara. Jag gillar inte att lägga energi på sådana fjantiga, onödiga grejer.
Nej, precis som jag skrev: scrolla och ha ett bra liv. Tänker skriva det 70 ggr till om andan faller på:

Rönnbäck är en skitadvokat i mitt tycke.

Men jävligt intressant att du tycker att det var helt ok att beskylla pappan i konspiratoriska termer och prata om att Lisa lekt i ladan.
Senast redigerad av develi 2016-02-09 kl. 17:44.
2016-02-09, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vart på kroppen hittade man detta?

Det har inte hittats något DNA på Lisas kropp, bara på kläder!
2016-02-09, 17:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, men jag minns inte var jag såg det - testa P4 Skaraborg. Hon sade att NB var "uppriven" och att hon inte kunnat prata med honom om eventuellt överklagande.

Vad härligt att höra att han är uppriven. Det är inget mot det helvete han orsakat Lisas familj.

Konsekvenser. Newtons tredje lag
2016-02-09, 17:58
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ingenting av kritiken handlar om ATT hon hade kunnat rädda balten - allting handlar om hennes förbannade sätt:
Det handlar om kritik vad det innebär att arbeta p-ro-f-e-s-s-i-o-n-e-l-l-t.

Jag börjar undra om folk inte ens begriper vad detta innebär iom att det ideligen åberopas att hon har en så svår klient? Ett argument som suger iom med att det historiskt sett finns betydligt vassare advokater med lika blånekande klienter som framfört betydligt mer intelligent argumentation.

Konspirationer, Twin Peak, Polisen ligger bakom plantering.

Att hon yrade runt, presenterade det hela förvirrat, att hon gick far beyond vad det gäller att peka finger åt polisen och MPS.
... Samt hennes fullständigt oetiska anfall mot pappan och förnedrande tal om att Lisa lekt i ladan.
Hennes framträdande, hennes presentation, hennes retorik var allt annat än bra. Hon pratade timme in och timme ut som om om hon försökte kväva rätten.
Detta är vad som kritiseras - det var ett vedervärdigt pladder.
-
Du har poänger, håller med om det löjliga i hennes konspirationsteorier. Hon lär ju få problem att hitta nya klienter nu, inte konstigt att hon försöker pressa ut så mycket pengar som möjligt – det kan ju bli glest mellan jobben framöver.

Frågan är bara hur hon skulle kunnat företräda sin märkliga klient. Han påstår att han är helt oskyldig och aldrig träffat flickan, ändå hittas hon på en plats som han har tillträde till och på hennes kläder hittas hans DNA. Hur skulle hon kunnat företräda hans uppgifter utan att låta löjlig. Det enda hon kan göra är väl att angripa bevisningen med att den kan ha varit planterad eller kontaminerad, samt att fyndplatsen av flickans kropp skulle kunna tyda på att någon försöker sätta dit honom. Eller borde hon bara kortfattat sagt att ”min klient har aldrig träffat flickan och har inga förklaringar till hur hans DNA kunnat hittas på hennes kläder” och hållit sig till det.

Hade hon kunnat förmå honom att erkänna handlingen kanske hon kunnat få till en mildare dom, även om det är tveksamt att det lyckats (dråp? Olyckshändelse med efterföljande panikbeteende? Verkar osannolikt att det lyckats). GW har anfört att om NB sagt att han sagt att han faktiskt hade rört vid hennes kläder men absolut inte hade med mordet att göra, så hade det varit svårare att få honom dömd. Men NB har velat göra det så svårt för sig som möjligt genom att tvärvägra att komma med några som helst förklaringar till varför hans DNA återfunnits på hennes kläder, och då blir det svårt för försvarsadvokaten. Säg att han själv i samtal med advokaten föreslagit dessa galna konspirationsidéer, kan hon då bara strunta i det hennes klient säger?
2016-02-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/828930-anvand-inte-lisa-holm-for-att-sprida-rasism-lat-familjen-fa-sorja-nu

Hur skulle man kunna vinkla det rasistiskt när GM utseendemässigt har så tydliga nordeuropeiska drag? Fast skribenten kanske vände sig till afrikaner...

Nyheter24 är bara en skräpproduktion som slänger ur sig dumheter på löpande band.
Noll koll.

Det finns ju en förklaring till att vi inte läser media okritiskt längre. I detta fall, har vi som diskuterar läst fupen och jämför det vi har läst med vad media har missuppfattat. Det har blivit en sport!

Hur i helvete får media eller någon alls, detta till att bli en rasistdebatt?

Det borde vara en debatt om hur den politik vi har drar till sig andra länders slödder. Men statistik från kriminologer!

Det är personer som Nero som lever kringflackande liv och begår oftast brott i kretsar som det är svårt att skydda. Nero hade olika identiteter och han kan ha begått brott som är ouppklarade, under annat namn. När man tycker synd om personer som Nero som tvingas arbeta i andra länder, glömmer man bort de som arbetar i sina hemländer och har ett mycket bättre liv än Nero. Även ekonomiskt. Det blir inte mycket pengar över om man kedjeröker och dricker alkohol. Irina vitsordade att pengarna redan var slut!

Det måste påpekas att brottsligheten inte minskar, eller att brottslingarnas profil inte heller ändras, bara för att vi inte får diskutera saken fötutsättningslöst. Det enda som sker är att föraktet för politiker och media ökar. Nazisterna är inget man ska låta ta över debatten genom att låta deras agenda bli orsaken till att man inskränker yttrandefriheten åt oss andra. Det är märkligt hur många goda gärningar leder till alla dessa bestialiska brott som nu drabbar oss alla. Det är rädslan för brott som också inskränker vår rörelsefrihet. Det är paradoxen i alla dessa idiotier som framförs av godhetsapostlarna.

I England har den öppna debatten som tillåts utmynnat i att befolkningen vill ut ur EU. I Kanada tar de bara emot familjer. I USA får du inte ha begått ett enda brott för att ens besöka landet som turist. De har stränga visumkrav. Det borde vara en självklarhet att brottslingar inte får vistas i Sverige eller få asyl.

Det vi vet är att de flesta brott begås av män i en ålder de orkar begå brott. Att Sverige är ett paradis för brottslingar i jämförelse med andra länder är fakta och inte rasism! Sverige är ett svårt land att tyda för utlänningar utifrån den tillit vårt samhälle är uppbyggt av.

Det finns en dragningskraft för brottslingar inbyggt i det svenska samhället, som bjuder in till att vi låter oss själva bli brottsoffer, och sen tycker synd om brottslingarna, typ Dan Eliasson. Det är dubbla budskap Sverige sänder ut, och varje gång en chock för mördarna när de får livstid i en svensk domstol. Vi har sett det med Nero, Yara mördaren, Krigsbrottsrättegången och i flera andra fall. Det började med dum-snäll-antirasism som tror gott om alla, som slutar i förskräckelse.

I Nerofallet är det fördomar om att en person som ser ut som oss och är arbetsam, det som triggar konspirationsteoretikerna till att tro att han är oskyldig.

Det börjar alltid så överdrivet välvilligt i Sverige och sen så slutar det med en katastrof.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-02-09 kl. 18:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in