2016-02-10, 19:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Glömmer du inte en liten "detalj" nu? Att du tar militärernas ord som sanning.
Trots att David ser små hundar runt NB . Trots att Björn far med osanning (fin omskrivning för ljuger) i domstol och han får inga frågor om det!

Inte heller något om varför han ägnar sig åt social smutskastning. I vilken annan rättegång som helst hade det diskvalificerat honom. Men inte i denna. Den var (och är förmodligen fortfarande) militärstyrd. Det står t o m i fupen. Lite gömt.

Självklart. MP-militärerna har ju inte misstänkliggjort litauerna utan grund, eftersom polisen larmas dit och gör en egen bedömning att grund finnes. Och nej, det är ingen kompisgrej.

Om någons personliga övertygelse stod klart inför TR-rättegången, så är det nog heller inte grundlöst. Troligtvis det som lyser igenom i tonfall och sinnesstämning. Helt naturligt i min uppfattning, då många av de sökande varit personligt involverade/berörda.
Klart att man vill hjälpa till att fälla aset.
Men att likställa detta med att han ljugit i rättegång under ed, är felaktigt av dig. Förstår att du väldigt gärna vill framhäva din känsla av att det är som så, men är det inte bättre att hålla sig till fakta?
2016-02-10, 19:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Att den var militärstyrd första dagarna finns i fupen - dels får man lägga ihop och analysera det som sägs/skrivs , dels skickades deras logga till polisen dagen innan MP (med militärer som styrde söket) släpptes på.

Den viktiga militära torsdags natten är inte i utredd heller. Det är upprepning men eftersom du frågar så.
Ja, en militär vittnar i TR och far med osanning. Han styr den då rättsliga processen. Vem vågar utmana Försvarsmakten? Tror du?
Ta och ge dig, det är Rönnbäckdravel du ältar och hon är en bevisad looser. Hela insatsen är polisstyrd, resten är engagemang o inkallat alt frivilligt folk.
2016-02-10, 19:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om de hade dröjt några dagar med sökpådraget då hade det väl slutat med Lisa Holm försvunnen för tid och evighet.Då hade NB troligen gömt henne bättre precis som du säger.

Men varför erkänner inte NB när han är dömd i 2 domstolar och helt klart överbevisad?Kommer han att neka i hela sitt liv?
Hur ofta brukar mördare neka fast dom är överbevisade?Antar att det inte är vanligt?Kan en på tio göra detta tro?
absolut inte ovanligt. Kolla kriminellas svar: ingen kommentar. Är folk så sjuka att de kan mörda, då har de föga moral och har lätt för att ljuga.
2016-02-10, 20:03
Medlem
Citat:
http://www.skovdenyheter.se/article/domen-gav-polisen-ratt/

En sak vi har lärt oss av utredningen är att hantera stora mängder material.

Då har vi det svart på vitt: Skövdepolisen Grova brott kunde inte hantera dessa stora mängder material innan det här fallet.

Det står att dom lärt sig det i och med utredningen. Inte att dom har haft problem med att hantera det förut. Kanske för att dom inte behövt anpassa sig till såna här mängder material av bland annat tips förut, men nu när dom behövde det så gjorde man det galant.

Och vad har det för betydelse?
2016-02-10, 20:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Men vem bryr sig om sådana detaljer? Det finns ju DNAAA!!!
Citat:
Men allt detta trixande/ hot /efterkonstruktioner från utredarna spelar väl ingen roll - det finns ju DNAAAA!
Har ni gått samma ABF-kurs i att avsky den tekniska bevisningen?
Att det fanns DNA är det bästa som hänt - därav blev det fasligt enkelt att döma NB:
Enig TR
Enig HovR
2016-02-10, 20:30
Bannlyst
Hade det inte varit kul att ta reda på vad NB:s fru säger nu när domen fallit? Har hon gjort något uttalande någonstans?
2016-02-10, 20:37
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Hade det inte varit kul att ta reda på vad NB:s fru säger nu när domen fallit? Har hon gjort något uttalande någonstans?

Nej jag har faktiskt sökt efter just det.
2016-02-10, 20:38
Medlem
Citat:
Då bör du också ta in de övriga blodiga skadorna på Lisa i samma diskussion. Hon hade sitt eget blod närmare - nämligen på handlederna.

Enligt Moosky som har tillgång till fler obduktionshandlingar finns det inga klösmärken på halsen, men blod finns på snöret och överhuden saknas på vissa ställen. Förekomst av klösmärken skulle nog ha nämnts i sammanfattning också.
Blod fanns (bland annat) på vänster handrygg och höger handled. Inga skador eller klösmärken på handledera nämns i sammanfattningen. Moosky kanske kan svara på om det fanns några skador på dessa ytor.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-10 kl. 20:56.
2016-02-10, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av garmin110
Ja, Hurra för DNA.
De placerade nämligen mördaren på rätt plats.
Apropå förhören så tycker jag att Niklas Lindström var alldeles för snäll.
Han behövde gå en kurs i förhörsteknik hos KGB så att han tuffar till sig.
Hålla på och dalta med en mördare och hans fru på detta vis.
Ja, det var ju redigt med DNA från Nerijus, många träffar och PRECIS på de ställen där de skulle sitta för att det skulle bli en DNA-JACKPOT. Håller med dig om att Niklas Lindström var oerhört lugn och snäll. Jag blev väldigt överraskad över hans tålamod, hans totala lugn och pedagogik. Kändes lite som att det var en terapeut som försökte få mördaren att våga säga som det var. Går det alltid till på det sättet, jag trodde det skulle vara lite tuffa tag?! Ja, kanske han borde gå en kurs i förhörsteknik hos KGB, förhören med Nerijus borde varit mycket tuffare. Inte bara "snäll" polis utan köra tricket med att ta in en "dum" polis ibland också?!
2016-02-10, 20:55
Bannlyst
Tror ni NB:s fru kommer att hälsa på honom i fängelset någon gång? Hon borde fan egentligen inte vara välkommen till Sverige mer den äckliga subban
2016-02-10, 21:03
Bannlyst
Citat:
Just det. Det är det som är så konstigt. En stor del av förhören påstår nämligen det - att NB "instruerat" dom att säga samma.
Ser man i förhören så är det just så som människor reagerar som ska minnas. Man har inte exakt klart men i stora drag. Det gav NB alibi. Då var det till att använda hoten som även omtalades i gårdagens Veckans brott som rättegångsfel. Något som de godtagande/ rädda verkar ha missat.
Men allt detta trixande/ hot /efterkonstruktioner från utredarna spelar väl ingen roll - det finns ju DNAAAA!
Det enda som är konstigt i detta fall det är hur Irina plötsligt kunde "minnas" exakta klockslag och t.o.m just vilken klocka hon tittat på då, när hon vittnade för HR. Det verkade nästan som att någon instruerat henne i "vittnes-ABC" - hur man får en lögn att verka trovärdig, att minnas små detaljer t.ex. Men, hon lyckades inte lura någon för det är svårt när man ljugit att komma ihåg alla detaljer man ljugit om när någon sen ställde frågor. Det blir rörigt och avslöjande.
Håller med dig, vilken TUR att vi hade denna DNA-bevisning, precis där den skulle vara för att totalt avslöja mördaren Nerijus.
2016-02-10, 21:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Jag räknas som alternativteoretiker i den här tråden, ok. Men jag känner inte igen mig i någon mall för sådana. Det här är det första mordfall jag följt f.ö.
Redan från början, långt innan Lisa ens hittats, kändes detta fall konstigt och väldigt annorlunda. Och från min horisont har det fortsatt att vara märkligt, långt efter att den förmodade mördaren åkt dit.

HR sveper enkelt förbi sånt som talar för NB:s oskuld och går väldigt djupt in på allt som talar emot honom. Jag blev totalt överraskad av HR:s resonemang måste jag säga. Det känns inte rättssäkert. Men som sagt, jag har aldrig läst någon FUP eller några domar tidigare, så jag vet inte om det här är normalt.
Han nekar ändå i sten, så lite mystiskt är fallet fortfarande trots att han är dömd i två instanser.

*Edit
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-02-10 kl. 21:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in