Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-11, 09:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Undrar om Sanders kommer att utnyttja Obamacare i sin fajt mot Trump. Typ -"You don't dare touching Obamacare" varje gång Trump säger han skall avskaffa den. Vem skulle vinna röster i en sådan fajt Trump eller Sanders?
Det låter som en dålig strategi eftersom Sanders också vill avskaffa denna. Skillnaden är att Trump tycker Obamacare går för långt medan Sanders tycker det var för mycket kompromiss och vill gå längre mot ett mer europeiskt system.
2016-02-11, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Kan någon som kan ekonomi förklara varför Obamacare skall rivas upp om Trump blir president? De pengar som spenderas på Obamacare stannar väl inom landets gränser i stor omfattning? I mycket större omfattning än om man handlar konsumentprodukter som elektroniska prylar eller?

Trump vill dock ersätta det med "något suveränt". Han ska ha en stor eloge för att stå upp för den åsikten som republikan, vilket inte är särskilt populärt. Jag tror exempelvis inte att han är pro-life, eller så vapenkåt som han ger intryck av. Men han gav inte vika på den fronten. Beundransvärt från en riking.
Senast redigerad av Spacetime. 2016-02-11 kl. 10:13.
2016-02-11, 10:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det låter som en dålig strategi eftersom Sanders också vill avskaffa denna. Skillnaden är att Trump tycker Obamacare går för långt medan Sanders tycker det var för mycket kompromiss och vill gå längre mot ett mer europeiskt system.

Vad jag har förstått så vill Trump apa efter det kanadensiska systemet som är så gott som identiskt med det europeiska så det där med att han tycker att affordebale care act skulle vara för mycket är en sanning med modifikation.
2016-02-11, 10:53
Medlem
baggebo1s avatar
Många pratar om vad Trump egentligen vill utrikespolitiskt. Oftast hör man korta soundbytes ("bomba IS och ta oljan", "låt Ryssland bomba", "Irandealen den sämsta uppgörelsen någonsin"). Folk påstår att med Trump skulle Danmark kärnvapenbombas (!) och att han är en ren galning.

För den som vill veta mer om hans åsikter så rekommenderar jag följande klipp. Jag har aldrig sett något klipp där Trump så tydligt lägger fram sina åsikter om USA i Mellanöstern. Det är en ny intervju, efter New Hampshire:

https://www.youtube.com/watch?v=ZNG-KxSm7js

Hela intervjun är intressant. Utrikesdelen börjar runt 7 minuter in. Han är tydlig, och det framgår att han vet vad han talar om.
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-11 kl. 11:08.
2016-02-11, 13:06
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Många pratar om vad Trump egentligen vill utrikespolitiskt. Oftast hör man korta soundbytes ("bomba IS och ta oljan", "låt Ryssland bomba", "Irandealen den sämsta uppgörelsen någonsin"). Folk påstår att med Trump skulle Danmark kärnvapenbombas (!) och att han är en ren galning.

För den som vill veta mer om hans åsikter så rekommenderar jag följande klipp. Jag har aldrig sett något klipp där Trump så tydligt lägger fram sina åsikter om USA i Mellanöstern. Det är en ny intervju, efter New Hampshire:

Hela intervjun är intressant. Utrikesdelen börjar runt 7 minuter in. Han är tydlig, och det framgår att han vet vad han talar om.

Nja, tycker det är samma generaliserande och simplistiska sörja som kommer från Trump. Han verkar tro att länder är olydiga barn man kan beordra att göra saker. Han ska tex beordra Kina att avrätta Kim jong un och vad? Införa påtvingad demokrati? Gå i krig med kärnvapennationen Nordkorea? För att Donald Trump says so?
2016-02-11, 13:44
Medlem
Guillounisms avatar
Det enda intryck Trump har gett så här långt är att han är ruskigt odisciplinerad i utrikespolitiken och lite överallt på kartan så att säga. Jag håller det för troligt att lika gärna som han kan bli en isolationist så kan han bli en fanatisk krigshetsare i stil med Bush. Make America Great...again. Med judiska krigshetsare runt omkring sig överallt i Vita Huset...

Nordkorea är inget problem för andra än globalistiska demokratister.
Senast redigerad av Guillounism 2016-02-11 kl. 13:47.
2016-02-11, 14:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Det enda intryck Trump har gett så här långt är att han är ruskigt odisciplinerad i utrikespolitiken och lite överallt på kartan så att säga. Jag håller det för troligt att lika gärna som han kan bli en isolationist så kan han bli en fanatisk krigshetsare i stil med Bush. Make America Great...again. Med judiska krigshetsare runt omkring sig överallt i Vita Huset...

Nordkorea är inget problem för andra än globalistiska demokratister.

Just så.. Du känner ingen sympati för de hundratusentals barn, kvinnor och män som jobbar ihjäl sig i nordkoreas otaliga koncentrationsläger?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Prisons_in_North_Korea
2016-02-11, 14:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Jag håller det för troligt att lika gärna som han kan bli en isolationist så kan han bli en fanatisk krigshetsare i stil med Bush.
Jaså? Trots att allt han säger är "isolationistiskt"? Kan du ge mig ett enda uttalande, en enda kommentar, som tyder på att Trump skulle "bli en ny Bush". Jag har lyssnat mycket på Trump sista tiden, jag har inte hört nånting som tyder på det. Motivera!
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-11 kl. 14:15.
2016-02-11, 14:30
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Just så.. Du känner ingen sympati för de hundratusentals barn, kvinnor och män som jobbar ihjäl sig i nordkoreas otaliga koncentrationsläger?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Prisons_in_North_Korea

Vad som pågår i Nordkorea är nordkoreanernas sak. En ganska enkel och klok princip i min värld. Jag är inte anhängare av den globalistiska ideologin.

Citat:
Jaså? Trots att allt han säger är "isolationistiskt"? Kan du ge mig ett enda uttalande, en enda kommentar, som tyder på att Trump skulle "bli en ny Bush". Jag har lyssnat mycket på Trump sista tiden, jag har inte hört nånting som tyder på det. Motivera!

Han har varit tämligen hetsig mot Iran (faktiskt en av få saker han är konsekvent i), sagt att USA bör erövra olja i Mellanöstern och vill förbjuda muslimer. Jag kan på sätt och vissa hålla med, dock, i att han ger intryck av att vara en mindre krigshetsande figur än många andra bland det där jävla avskummet men jag låter mig inte luras av det. Tror du verkligen att en man av Trumps karaktär och personlighet kommer att vara principiellt emot krig någonstans när väl judarna i det Vita Huset börjar massera hans axlar och viska fina ord "behind his ear"?

Den "demokratiska vägen" är död i USA sedan länge.
Senast redigerad av Guillounism 2016-02-11 kl. 14:32.
2016-02-11, 14:31
Medlem
Menveds avatar
Citat:

Underbart att se. Det är bara detaljerna som han inte har klart för sig men de breda dragen är en sammanhållen politik som är den totala antitesen mot den politik som (kanske) började utvecklas under den förste Bush och som sedan har eskalerat.

Kul att se hur chockade utfrågarna var. Lika chockade är säkert våra neokonpolitiker här i Europa och i Sverige. Det här ska bli riktigt roligt att följa de närmsta åren.
2016-02-11, 15:05
Medlem
freeriderXIIs avatar
FULL: Donald Trump YUUUGGE Live Event Post NH Victory In Clemson, South Carolina | Feb.10th 2016

Talet börjar 19.43 in i videon.
2016-02-11, 15:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Han har varit tämligen hetsig mot Iran (faktiskt en av få saker han är konsekvent i), sagt att USA bör erövra olja i Mellanöstern och vill förbjuda muslimer. Jag kan på sätt och vissa hålla med, dock, i att han ger intryck av att vara en mindre krigshetsande figur än många andra bland det där jävla avskummet men jag låter mig inte luras av det. Tror du verkligen att en man av Trumps karaktär och personlighet kommer att vara principiellt emot krig någonstans när väl judarna i det Vita Huset börjar massera hans axlar och viska fina ord "behind his ear"?

Den "demokratiska vägen" är död i USA sedan länge.
Jag tror du underskattar Trumps karaktär. Det är just precis en person av Trumps karaktär, som dessutom vägrar låta sig finansieras av judiska intressen, som kan stå emot när de börjar viska i hans öron. När han pratar om Iran pratar han om att det är en dålig uppgörelse finansiellt för USA. Det är ju Trumps budskap: "Frihandel" och dåliga uppgörelser med omvärlden gör att USA dräneras på resurser, på jobb, osv. Trump har aldrig pratat om att gå i krig med Iran.

Senast igår talade han i South Carolina. Han pratade om de galna krigsinsatserna i MÖ. Han sa att det sista USA behöver är en "ny Bush". Han sa att han vill satsa på militären, men att han hoppas att de inte behöver använda den. Han frågade publiken om det inte vore skönt att komma överens med Ryssland. Publiken applåderade! (De jublade inte, men applåder är en bra början)

Trump förändrar debatten och tonläget i USA. Hans insatser för en bättre värld är enorma.

Titta själv:

https://www.youtube.com/watch?v=JiYX1igWwGY
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-11 kl. 15:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in