Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Visst, hållhakar, kan du redovisa några sådana som har den kalibern att sanningen om mordet måste döljas till varje pris?
Vad kan vara så känsligt?
Nej!, jag kan lika lite som någon annan redovisa bevis i denna frågan.
Men man måste ställa sig frågan hur detta kunde uppstå och tilläts fortsätta än idag.
Vad kan alla politiker i alla läger i realiteten samsas om.
Makt. Nuvarande eller eventuell framtida.
Undvikande av skandaler. Enligt min uppfattning har alla politiker och partier skelett i sina garderober och därmed något att dölja.
Förhållandet till främmande makt. En trollformel som dolt sanningen i väldigt många fall via en hemligstämpel utan att det finns en främmande makt närvarande. Man tager vad man haver i form av hemligstämplar.
Svenskens kynne, rädsla för konfrontationer och nödvändigheten av att visa en enad front utåt. Samtidigt som tystnad, desinformation, förnekelse och lögn är en enkel utväg från komplexa problem. Vilket verkar vara alla politikers livselixir.
Vem minns inte HHs och Ebbes förklaring av sjukhusaffären. Orsaken kopplades till terroristen Carlos utan att ens oppositionen på den tiden protesterade. Den verkliga orsaken var IB. Direkt kopplat till SAP, men inte till övriga partier.
Vad som var så känsligt i detta specifika fall är det ingen som kan bevisa. Men varför skulle det vara annorlunda i detta fall än i andra fall. Alla kopplingar till makten eller politiker verkar vara det viktigaste. SAP hade efter många långa år i regeringsställning genomsyrat hela samhället och därmed kunde styra det mesta. Där även motståndarna i viss mån var invävda i maktstrukturen.
Som jag många gånger skrivit. Holmer är nyckeln till denna gåtas lösning. Uppenbarligen utförde han den exekutiva maktens önskemål. Sedan kan man fråga sig om han deltog i makten eller enbart var en vasall. Jag personligen lutar åt det senare. Enbart misstanken om att han åkte förbi mordplatsen strax efter mordet, med vetskapen om att det var Palme som var mördad innan LC visste det, visar väl vad det handlar om. Och att det inte ens idag går att få fram var han befann sig.
Kanske det rentav är detta som är det mest känsliga. Holmer ute på hemligt uppdrag i närheten av mordplatsen. I så fall på vems uppdrag.