Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-25, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Nej jag tror jag kommer ihåg det mesta och vad GW sa igår och idag tycker bara stärker min tes.

Sedan tycker jag att vittnet Eva Larsson's beskrivning av mannen i taxin stämmer ganska bra på Grundborg. Notera också HH's panik när han får detta klart för sig.

Jösses Amalia du har en rik fantasi du!
Citera
2016-02-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Är det verkligen RPS överdirektör vid tiden för MOP du menar?
RPS kanske bytte överdirektör precis innan 1986 men åtminstone 1984 var det Printz. Även om förnamnen är olika så är efternamnet gemensamt med Parissvensken som var Stockholmare. Den senare är avliden och om Överdirektören Printz lever vet jag ej.
Citera
2016-02-25, 09:05
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag får nästan intrycket att det börjar accelerera. För ett år sedan förnekade DF att Barbrogruppen överhuvudtaget hade existerat.

Nu har han plötsligt placerat med wt-apparater i city på mordnatten.

man får nästan den intrycket att man hade hållhake på varandra, dessa grupper. Kanske börja sippra ur så börja den andra "prata"
Citera
2016-02-25, 09:24
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
För tankarna till Mälarhöjden.

...och så hamnade vi där igen...
Citera
2016-02-25, 10:32
Läste nyligen DN dagen efter Palmemordet... Alltså papperstidningen från 1986. Vet inte vad jag vill säga med det mer än att det var intressant läsning.

Vad som dock förvånade mig mest var att man var inne på kurd/PKK-spåret redan dagen efter mordet om jag minns rätt... Och flera andra teorier som man har hört om långt senare. (Jag är dock ingen expert på mordet men för mig var just det lite märkligt).
Citera
2016-02-25, 10:50
Och ja, jag är även 99 % säker på att det var Holmér som kom med den teorin redan dagen efter.

"Tidigt kom det så kallade PKK-spåret bli centralt för utredarna, främst för spaningsledare Hans Holmér. Det rör sig om en teori om att det skulle vara Kurdistans arbetarparti PKK som låg bakom mordet som hämnd för att den svenska regeringen med Palme i spetsen, terrorklassat organisationen.

I januari 1987 slår 200 poliser till mot 20 kurder på olika platser i landet. Förhören ger dock inget och redan samma dag meddelas att samtliga gripna försätts på fri fot.

"PKK-spåret kom att sluta i en såväl politisk som polisiär skandal där både ministrar och polischefer tvingades avgå, efter avslöjandet att bokförläggaren Ebbe Carlsson hade fått tillgång till hemligstämplade dokument för att på egen hand utreda spåret"

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-du-behover-veta-om-mordet-pa-olof-palme
Citera
2016-02-25, 11:05
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Läste nyligen DN dagen efter Palmemordet... Alltså papperstidningen från 1986. Vet inte vad jag vill säga med det mer än att det var intressant läsning.

Vad som dock förvånade mig mest var att man var inne på kurd/PKK-spåret redan dagen efter mordet om jag minns rätt... Och flera andra teorier som man har hört om långt senare. (Jag är dock ingen expert på mordet men för mig var just det lite märkligt).
Pkk planterades ut redan i augusti 1985 av Alf K.
Citera
2016-02-25, 11:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan

Tommy Lindström, Mitt liv som snut, sid. 111.

Lördagen förste mars 1986..

-Vi på rikskrim skulle jobba med kurderna.

Detta spåret behövde aldrig planteras i PU. Det existerade reda före mordet via Säpo. Vem minns inte bröllopssamtalen. Där Kegö och Barrling var dess uttydare.

Faktum är att HH klockan 12 tog ledningen och gav order till Tommy angående kurderna. Man kan alltså påstå att operation alfa startade dagen efter mordet.
Citera
2016-02-25, 11:12
Medlem
p.norths avatar
citat från politiska mord http://www.politiskamord.com/p2pkk.html

"Ebbe Carlssons mordteorier, som gick ut på att PKK, Iran och även Sovjetunionen var inblandade i statsministermordet.

Enligt honom var det i augusti 1985, under ett hemligt möte i Damaskus, som en företrädare för Irans regering gav i uppdrag åt PKK att genomföra denna mordoperation. Irans motiv skulle då bestå i ett behov av att utkräva hämnd mot Olof Palme för att han ska ha stoppat ett försök att smuggla in Robot 70 i Iran under det pågående Iran-Irak-kriget.

Ebbe Carlsson hävdade dessutom att SÄPO hade kunnat förhindra mordet om man hade vidtagit adekvata åtgärder efter en korrekt analys av befintliga telefonavlyssningar av kurder samt vissa spaningsrapporter från Palmes bostad vid Västerlånggatan i Gamla stan. Han hävdade att ansvaret för denna försumlighet låg hos några höga tjänstemän på SÄPO - främst dess operative chef P-G- Näss"
Citera
2016-02-25, 11:22
Medlem
p.norths avatar
Jag tror man drog nytta av att vilseledda och lägga skulden på b.la pkk och sydafrika m.m..
här är en bra beskrivning på Lepolds http://www.leopoldreport.com/LRsajt57.html
Citera
2016-02-25, 12:22
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Här måste jag tillstå att vi är helt överens i sak!

Ja åtminstone i den formen att någon sköt Olof Palme och man har inte hittat mördaren

Å andra sidan när det gäller teorier om den saken så går nog våra skilda åsikter i sista ändan ihop. Det fanns flera motiv som härrör till kalla kriget och man samverkade.
Citera
2016-02-25, 12:23
Medlem
Flygare.Ss avatar
PU håller TV sänd presskonferens kl 14.00. Antingen har de beslutat att lägga ner utredningen. Eller så är det omorganisation på gång, bla ny förundersökningsledare.Eller så har de faktiskt något att delge om utredningen, men det är inte så troligt eftersom det råder sekretess.. Möjligtvis om vapnet och kulorna som GW lämnade in. Jag har aldrig riktigt trott på deras avslag.

OBS!

Det var en radiojurnalist som ringde och ville göra en intervju efter presskonferensen. Hann aldrig ställa några motfrågor. Men det är tydligen det här det handlar om http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22329700.ab . Då kan man andas ut.
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-25 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in