• 1
  • 2
2016-02-11, 00:11
Medlem
Jag vill köpa symaskin och är väldigt sugen på en antik fungerande singer, pfaff, husqvarna eller liknande som finns för bra priser på blocket. Min fråga är hur praktiska är de i jämförelse med mer nyproducerade symaskiner som finns i ungefär samma prisklass?
Citera
2016-02-11, 00:38
Medlem
Sereenas avatar
Nackdelen med en gammal makin är att det kan vara svårt att hitta delar/tillbehör om man behöver.

Jag skulle tex behöva en pressarfot för rullfållar, men närmsta ställe jag hittat en till min urgamla Singer är på ett slags texil-atikvariat i Irland, för 250kr + frakt...
Citera
2016-02-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nackdelen med en gammal makin är att det kan vara svårt att hitta delar/tillbehör om man behöver.

Jag skulle tex behöva en pressarfot för rullfållar, men närmsta ställe jag hittat en till min urgamla Singer är på ett slags texil-atikvariat i Irland, för 250kr + frakt...
okej, kanske är bättre att satsa på en ultrabillig ny och köpa om igen om nått händer då
Citera
2016-02-11, 00:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1gg3r
okej, kanske är bättre att satsa på en ultrabillig ny och köpa om igen om nått händer då

Urgammal symaskin håller till helvetet fryser över. Gammal Husquarna eller Singer tillverkad 1962 eller tidigare "går inte sönder". Bara att hälla i lite symaskinsolja i hålen som finns.
Reservdelar (går inte sönder, men kan slarvas bort) kan vara knepiga att få tag på.

Nyare symaskiner är gjorda av plast inuti, och håller inte alls. I alla fall inte som en "riktig" symaskin tillverkad 1962 eller tidigare!
Citera
2016-02-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Urgammal symaskin håller till helvetet fryser över. Gammal Husquarna eller Singer tillverkad 1962 eller tidigare "går inte sönder". Bara att hälla i lite symaskinsolja i hålen som finns.
Reservdelar (går inte sönder, men kan slarvas bort) kan vara knepiga att få tag på.

Nyare symaskiner är gjorda av plast inuti, och håller inte alls. I alla fall inte som en "riktig" symaskin tillverkad 1962 eller tidigare!
Och jubileumsmodeller som denna då?
http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=45776742
Är de som de äldre modellerna men att det finns reservdelar kanske? Eller är det plast också med en äldre utseende bara?
Citera
2016-02-11, 01:01
Medlem
Pratar vi industrisymaskiner (3fas) eller mer åt hushållsmaskins hållet 1-fas?
Citera
2016-02-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Pratar vi industrisymaskiner (3fas) eller mer åt hushållsmaskins hållet 1-fas?
Det här blir min första egna symaskin även om jag använt symaskiner innan. jag kommer använda den framförallt till att lägga upp byxor och andra jobb som blir för tidskrävande med nål och tråd. Industrimaskinerna jag sett har verkat för dyra med tanke på hur mycket jag lär använda dem
Citera
2016-02-11, 01:17
Medlem
Okidoki
Jag hade satsat på en Pfaff Expression 2024 eller liknade. Har över och undermatning, är guldvärd när man ska sy lite tjockare tyger. Använde en liknade när jag klädde om en hel soffa.
Pfaff är ett välkänt märke.
Jag hade hellre köpt en begagnad maskin för en bra slant än en ny för samma peng.
Citera
2016-02-11, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Okidoki
Jag hade satsat på en Pfaff Expression 2024 eller liknade. Har över och undermatning, är guldvärd när man ska sy lite tjockare tyger. Använde en liknade när jag klädde om en hel soffa.
Pfaff är ett välkänt märke.
Jag hade hellre köpt en begagnad maskin för en bra slant än en ny för samma peng.
ok! någon årsmodell att föreslå ca?
Citera
2016-02-11, 02:26
Medlem
Vad betyder "fri arm"?
Citera
2016-02-11, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n1gg3r
ok! någon årsmodell att föreslå ca?

Nää tyvärr.
Ett tips: se till att maskinen är nyservad med kvittot och helst ett syprov.
Finns en del på Blocket.

Vet inte hur jag ska förklara friarm.
Typ att underdelen av symaskin där underspolen sitter är väldigt smal /tunn. Bra om man syr barnkläder eller andra små saker.
Citera
2016-02-11, 23:27
Medlem
LeifD2s avatar
Det är en myt att gamla symaskiner håller i evighet. En del håller bra. Den jag köpte blev mos nästan genast.

Skall du köpa en ny, köp en av japanskt fabrikat. Janome t.ex. Nästan alla andra har sin tillverkning i Kina med dom kvalitetsbrister som det medför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in