• 1
  • 2
2016-02-11, 23:55
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1gg3r
okej, kanske är bättre att satsa på en ultrabillig ny och köpa om igen om nått händer då
Nä, reservdelen gör att den håller 20 år till. Som en gammal volvo.
Citera
2016-02-15, 18:58
Medlem
GalFisks avatar
Köper du en gammal med pedal av kolplattor, var beredd på att pedalen förr eller senare går under. Ibland på intressanta, rökfyllda sätt... Kan du lite elektronik är det ganska lätt att bygga om den till triacdrift.
Min gamla Pfaff är byggd som en pansarvagn, och i den består pedalen av en rad metalltungor med fasta motstånd emellan. Ju mer man trampar, ju fler tungor kortsluts.
Citera
2016-03-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Köper du en gammal med pedal av kolplattor, var beredd på att pedalen förr eller senare går under. Ibland på intressanta, rökfyllda sätt... Kan du lite elektronik är det ganska lätt att bygga om den till triacdrift.
Min gamla Pfaff är byggd som en pansarvagn, och i den består pedalen av en rad metalltungor med fasta motstånd emellan. Ju mer man trampar, ju fler tungor kortsluts.

Jag har en Huskvarna -70tal, har haft den i ca 15 år, ingen jäkla plast, finns olika sömmar att välja på.
Hade en försäljare här o tittade på min, han sa att dessa gamla maskiner håller längre en dom nya, gör dig aldrig av med den!
Den kan gå i arv, bara lämna in, för lite skjustering, den arm som löper upp o ner, på övertråden, skulle bara behöva fixas till lite, men det kan du göra om ett par år sa han till mig.

Jag har haft eget företag o använt min mycket, jag kommer inte att byta ut min mot en nyare!
Citera
2016-03-18, 12:54
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Urgammal symaskin håller till helvetet fryser över. Gammal Husquarna eller Singer tillverkad 1962 eller tidigare "går inte sönder". Bara att hälla i lite symaskinsolja i hålen som finns.
Reservdelar (går inte sönder, men kan slarvas bort) kan vara knepiga att få tag på.

Nyare symaskiner är gjorda av plast inuti, och håller inte alls. I alla fall inte som en "riktig" symaskin tillverkad 1962 eller tidigare!

Dom där gröna Husqvarna är en pålitlig modell och det finns fortfarande reservdelar att köpa. Eller köp ett par-tre st. för några hundringar så har du ett eget lager.

Stadiga saker som dessutom väger en del så dom står stadigt. Ingen plastaskit där inte. Dom syr också i det mesta.
Citera
2016-06-02, 01:50
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Dom där gröna Husqvarna är en pålitlig modell och det finns fortfarande reservdelar att köpa. Eller köp ett par-tre st. för några hundringar så har du ett eget lager.

Stadiga saker som dessutom väger en del så dom står stadigt. Ingen plastaskit där inte. Dom syr också i det mesta.

Har just en sådan. En ljusgrönmetallic Husqvarna zig zag som vad jag får fram på nätet är från 50-talet. Någon som vet om det finns något värde i en sådan?
(Jag har sökt, men inte hittat några på annons eller så.)
Citera
2016-07-09, 15:01
Medlem
EmelindaTeTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Har just en sådan. En ljusgrönmetallic Husqvarna zig zag som vad jag får fram på nätet är från 50-talet. Någon som vet om det finns något värde i en sådan?

Fungerar den så borde den gå att sälja får några hundra men annars finns det sidor som verkar köpa in gamla maskiner som fixar upp dem och säljer dem igen. Dom är fin gammaldags symaskiner, estetiskt uttänkta.
Citera
2016-07-09, 16:51
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Nja, dom säljs för ett par hundralappar för folk har inte förstått att det är riktigt kvalitet i dom där. Men dom kan givetvis inte sy "datorprogrammerade" sömmar som dagens plastmaskiner kan. Men om du inte ska sy konstsömmar av olika slag så är dom både billiga och j-vligt bra.
Citera
2016-07-31, 09:30
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteFullKoll
Okidoki
Jag hade satsat på en Pfaff Expression 2024 eller liknade. Har över och undermatning, är guldvärd när man ska sy lite tjockare tyger. Använde en liknade när jag klädde om en hel soffa.
Pfaff är ett välkänt märke.
Jag hade hellre köpt en begagnad maskin för en bra slant än en ny för samma peng.

Pfaff har fina maskiner men varför inte en ännu äldre Pfaff?.

Nyare maskiner har visserligen större chans och förses med reservdelar men de äldre är för mig mer av "Industrikvalitet".
Citera
2016-07-31, 12:28
Medlem
merkis avatar
Citat:
Jag vill köpa symaskin och är väldigt sugen på en antik fungerande singer, pfaff, husqvarna eller liknande som finns för bra priser på blocket. Min fråga är hur praktiska är de i jämförelse med mer nyproducerade symaskiner som finns i ungefär samma prisklass?

Jag tror de är precis lika praktiska. Nya symaskiner har bara en massa skit som man inte använder, och så går de sönder med en gång.
Citera
2016-08-01, 13:12
Medlem
Babianens avatar
Jag hade en Singer från 1970 talet och den höll hur länge som helst. Jag hade den i 15 år eller nånting sånt. Så det går jättebra att köpa en gammal modell. Så länge man oljar den går den felfritt.
Citera
2016-08-05, 00:30
Medlem
SvartaBjorns avatar
Även jag har en gammal grön Husqvarna men jag har även en massa konstsömmar.
Ofta finns det med en massa olika pressarfötter (om de inte kommit bort genom åren).

Härom året gick dock pedalen sönder - den körde på full gas utan att man nuddat den. Var tydligen bara ett relä som gått sönder och det var enkelt och billigt att fixa.
Reparatören sa att såna här maskiner görs inte länre för privatbruk utan man ska vara rädd om dem så håller de i generationer.

Största fördelen som jag ser det är att den är så pass tung så den står stadigt på bordet och inte "vandrar" som nya har en tendens att göra.
Detta med tyngden kan dock vara en nackdel om man planerar att flytta runt den en massa.

Men...
Satsa INTE på en billig maskin från t.ex. Lidl (jo de har sålt även symaskiner).
Citera
2016-08-19, 12:24
Medlem
whadeewhoos avatar
Citat:
Jag vill köpa symaskin och är väldigt sugen på en antik fungerande singer, pfaff, husqvarna eller liknande som finns för bra priser på blocket. Min fråga är hur praktiska är de i jämförelse med mer nyproducerade symaskiner som finns i ungefär samma prisklass?

Det beror väl på hur händig du är.

Jag har två symaskiner i min ägo för tillfället, en Singer från 20-talet som du trampar och en elektrisk en från nyare tider med en massa finesser. Helt ärligt är trampsymaskinen mer tilldragande än att dra fram en stor tung klump upp på ett bord hela tiden, där nålen kan gå av, tråden går av utan anledning, den fastnar och börjar mata tyg osv osv.
Trampsymaskinen sitter fastmonterad i ett bord och är stadigare bygd. Det går att spola upp på underspolen med hjälp av den, det går att sy i riktigt TUNGA tyger (något som skulle få min elektriska maskin att börja brinna av ansträngning).

Det gäller bara att lära sig konsten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in