2016-02-10, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
OK. Annars är ju hö ett bekvämt underlag och det kanske inte syns var de låg.
Kanske drog han ner byxorna ungefär där örhängena låg. Mindre bekvämt underlag dock.
Jag tror inte på våldtäktsförsök - han hade allt genomfört det om han vore sugen och det stämmer inte med resten.
2016-02-10, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bryr sig bara om sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja det kan nog gå hur som helst med NB framöver , Mönsterfånge ! Självmord !
Att han betett sig så underligt kan vara starka skamkänslor , men ibland känns det som han kokar av ilska över att ha åkt fast för mordet .
Då tänker jag även på att han inte visat några känslor för Lisas öde .

Skulle inte förvåna mig om NB kommer att bli en s. k. mönsterfånge.

Tror inte att denne man har några som helst skamkänslor. Han bryr sig endast om sin egen person och att han kokar över av ilska p. g. a. sin stora "otur" för att ha åkt fast för mordet.

Om Lisas öde och hennes familj rör honom inte i ryggen.
2016-02-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
(Intressant att du ändrat dig. Tidigare ansåg du att utan förklaring ska han dömas)

Tre rättsläkare har dragit slutsatsen att Lisa dödats av annan så självmord är uteslutet.

Teknisk bevisning och vittnesmål binder NB till kroppen, mordplatsen och tidsfönstret. Han är mördaren.

Teknisk bevisning binder inte NB till kroppen. Det har inte hittats NB DNA på LH kroppen.
Mordplatsen som åklagare påstod var i ladan var NB arbetsplats och det är inte konstigt att hans dna funnits överallt, på röret och på snörar som han har använt att bilda ställningar.
Det finns inget tekniskt bevis (ingen NB DNA) som binder NB till mordvapen – snara som satt runt LH halsen.
Ingen har sett NB eller hans bil vid aktuell tidpunkt vid LH arbetsplats (café) eller vid ladan. Men det var vittnen har set en annan bill och en annan person.
Vitten som såg NB på vägg från Martorp såg honom samma tid som han pratat med sin mamma på skypen. Att han skypade med mamma är bevisat, men att vittnen sagt rätt datum, är inte bevisat.
Dödsdatumet enligt rättsläkaren 7-10 juni. Men efter åklagarens korrigering blev det 7 juni.
D.v.s. dödsdatum bestämde inte rättsläkaren. Det är märkligt att rättsläkaren inte kunde bestämma exakt dödsdatum och behövde åklagarens hjälp. Har åklagare rätt utbildning?
Det tid som åklagaren hade påstått att NB hade på sig att utföra brutala mordet på LH och gömt kroppen är 18-20 minuter. Rekonstruktion av händelseförloppet inte begärts.
2016-02-10, 15:48
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror inte på våldtäktsförsök - han hade allt genomfört det om han vore sugen och det stämmer inte med resten.
Anledningen till mina misstankar är mängden blod just på byxlinningarna. Jag tänker mig att han fått skadorna vid överfallet då en strid lär ha pågått. Smuts på jacka och byxor, tyder på detta.
2016-02-10, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Anledningen till mina misstankar är mängden blod just på byxlinningarna. Jag tänker mig att han fått skadorna vid överfallet då en strid lär ha pågått. Smuts på jacka och byxor, tyder på detta.
Mängden blod? Det är i stort sett fingeravtryck där han dragit ner byxorna samt på insidan knappen på jeansen.
Resten ska tas i beaktning av vad Brandtler sa - allt som ses är inte blod i en viss process efter döden.
2016-02-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Läste den här intervjun med Lars Johansson idag. Framstår ju som att polisen hade tur som fångat in NB innan dess att provresultat började komma?

Det skulle bli väldigt konstigt om tre personer berättade exakt samma sak om tiderna ( i minuter) vad hade dom gjort för 5 dagar sedan. Då skulle bli väldigt misstänkt.
Vem kan komma ihåg vad man hade gjort förra söndagskväll och vad gjorde dina familjemedlemmar (komma ihåg exakt, minutviss?).
2016-02-10, 15:58
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte sagt att förklaringen kommer att köpas rakt av. Men det måste komma en förklaring för att den ska kunna köpas.

Ett exempel på bevisat samröre är en iakttagelse av personerna tillsammans.

Det behövs ingen förklaringsbörda för att göra domen riktig. Domen är spikad av TR och HR, det är allt som behövs för att domen ska vara riktig. Du som gillar statistik, hur många procent dömda brottslingar saknar förklaringsbörda? Finns en anledning till det. - Han behöver inte förklara sig, NB:s DNA och blod är tunga bevis att bortse ifrån. Han har inga rimliga förklaringar till någonting överhuvudtaget. Väldigt naivt att tro att han per automatik skulle framstå som oskyldig, och inte skulle dömas för mordet på Lisa. - Iofs lyckades han lura några alternativ teoretiker i tråden, genom att knipa käft.
2016-02-10, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Teknisk bevisning binder inte NB till kroppen. Det har inte hittats NB DNA på LH kroppen.
Inte ett dugg av det du skriver om har minsta mening - eftersom både tingsrätten och hovrätten med betydligt starkare bedömningsförmåga juridiskt sett har dömt honom för mord.
2016-02-10, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Man kan kalla sig vad som helst när man begär ut handlingar. Man har också rätt att vara anonym.
Vad menar du? Kan man kalla sig t.ex bara "X" och ändå få ut handlingar om man uppger en e-post? Hade ingen aning om att det var så.
2016-02-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Mordplatsen som åklagare påstod var i ladan var NB arbetsplats och det är inte konstigt att hans dna funnits överallt, på röret och på snörar som han har använt att bilda ställningar.
Det finns inget tekniskt bevis (ingen NB DNA) som binder NB till mordvapen – snara som satt runt LH halsen.
Ingen har sett NB eller hans bil vid aktuell tidpunkt vid LH arbetsplats (café) eller vid ladan. Men det var vittnen har set en annan bill och en annan person.
Vitten som såg NB på vägg från Martorp såg honom samma tid som han pratat med sin mamma på skypen. Att han skypade med mamma är bevisat, men att vittnen sagt rätt datum, är inte bevisat.
Dödsdatumet enligt rättsläkaren 7-10 juni. Men efter åklagarens korrigering blev det 7 juni.
D.v.s. dödsdatum bestämde inte rättsläkaren. Det är märkligt att rättsläkaren inte kunde bestämma exakt dödsdatum och behövde åklagarens hjälp. Har åklagare rätt utbildning?
Det tid som åklagaren hade påstått att NB hade på sig att utföra brutala mordet på LH och gömt kroppen är 18-20 minuter. Rekonstruktion av händelseförloppet inte begärts.

Ja, fel av mig. NB är bunden till kläderna som satt på hennes kropp när hon dog. I övrigt håller varken jag eller HR med dig.

Nej, åklagaren har inte rätt utbildning för att medicinskt bestämma exakt dödsdatum och han har heller inte gjort det. Rättsläkaren, som har rätt utbildning kan rent medicinskt inte komma närmare än att hon dog mellan 7 - 10 juni. I dödsbeviset skall ett säkert eller sannolikt dödsdatum anges, inte ett intervall av dagar. Första dödsbeviset daterat 17 juni innehåller fel datum för anträffande (antagligen misstag pga anträffande före midnatt och första undersökning av rättsläkare efter midnatt) samt ett dödsdatum som inte existerar (20150600 oklart varför felskrivningen där).
Korrigerat dödsbevis daterat 26 augusti anger rätt datum för anträffande samt sannolikt dödsdatum 7 juni.
Om dödsdatumet inte är säkert måste rättsläkaren ändå ange ett sannolikt datum i dödsbeviset och då har han gjort en sammanvägning av sina medicinska slutsatser och kända fakta kring försvinnandet och anträffandet.
Ser inget konstigt i det.
2016-02-10, 16:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det är svårt att ur det sekretessade matrialet dra någon säker slutsats.
Hon verkar inta ha så mycket skador på halsens utsida utöver impressioner och avskavd överhud på vissa ställen. Dock finns Lisas blod på alla tre ställen som snaran kring halsen testats så det känns inte orimligt med antagandet att blodet under naglarna kommer av krafsande/slitande i anslutning till snöret på halsen. Att det var blod under 9 av 10 naglar kan tala för att hon grappat i snöret med bägge händernas alla naglar och slitit så hon (som LOE2 skrev) överbelastat nagelbädden.
Kan likaväl ha skett när snöret anbringades som vid själva hängningen.
Ett alternativ är väl att blodet under naglarna uppstått när hon värjt sig mot ett armlås kring halsen.

Att blod skulle funnits under så många naglar innan mordet är osannolikt (hon har troligtvis varit så noga med handtvätt som serveringsjobbet kräver).
I något skede har hon överbelastat nagelbädden eller klöst mod blodig hud.
Att det skulle ske genom en ren reflexrörelse (med båda händerna...) är nog uteslutet. Hon har aktivt värjt sig.

Inte alls utan det finns inget underlag för att dra några slutsatser helt enkelt. Det är bara att ta in. Att du sen vill spekulera är en annan sak, men nix det finns inget som tyder på det i den här utredningen.
2016-02-10, 16:49
Medlem
develis avatar
”Ett prövningstillstånd inte troligt”
Citat:
– Jag gillar vad man har skrivit om påföljden, det är en fantastiskt bra dom.

Hovrätten har motiverat den fällande domen och varför påföljden ska bli livstids fängelse på ett sådant sätt att det minskar möjligheten att Högsta domstolen skulle ge prövningstillstånd.
Alhem - som de flesta jurister - är övertygad om att den dömde kommer att försöka få Högsta domstolen att pröva domen. Det är i praktiken självklart att en person som mot sitt nekande döms till lagens strängaste straff begär att få ytterligare en prövning.

Att Högsta domstolen skulle ge prövningstillstånd är inte troligt. Det finns en viss konflikt mellan Högsta domstolen och hur andra domstolar har sett på livstidstraff, men hovrätten har med sin motivering i praktiken uteslutet möjligheten att Högsta domstolen ska pröva domen.
Citat:
Han ger en viss kritik mot försvarsadvokat Inger Rönnbäcks agerande under rättegången. Det var när hon kritiserade polisarbetet.
– Hon hade ett svårt läge, men det fanns inslag i hennes argumentation som inte var bra.

http://www.skovdenyheter.se/article/ett-provningstillstand-inte-troligt/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in