Citat:
Ursprungligen postat av
Benon
"Jehovas Vittnen, varför så impopulära? "
Jesus predikade också Guds ord, han fick lida, t o m Mördad, det vi som Jesu efterföljare också får, , ändå talar vi enbart om att Jehova ska rena jorden, återställa Paradiset
(Uppenbarelseboken 21:3-5)
Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Skulle ni inte ha huvudet så mycket i boxen, skulle den berömda förföljelsen.. inte förorsaka er så mycket självömkan... men vore det bara det.
Däremellan visar ju Jehovas vittnen bra prov på dessutom självgodhet och hävdelsebehov, och då säger jag inget om vurmen att demonisera omgivningen och benägenheten att kasta helvetet rakt i nyllet på folk : helt i klass med islamistisk sekterism.
ER uppfattning om "helvetet" och nästintill maniska fixering vid det, det menar du inte spelat roll alls?
Sitta och nogsamt utstuderat selektera ut valda delar av bibeln, det kan också 12-åringar lära sig att göra och gör man så , då blir man till slut slipad i utstuderad taktisk mental krigsföring med den kristna riktningen, som också.. råkar.. känna kallet och vörda Jesus Kristus.
Förresten, så finns miljoner miljoner lidande individer som trampat på denna jord, att fixera sig så enfaldigt mot en enda och utesluta så mycket gedigen litteratur förutom bibeln, men ändå hålla bibeln framför ögonen på folk och mena sig ha "kännedom" , det är just Little too much... för normalbegåvade. Så mycket som finns att göra, och ni kastar er bakåt och låser in er i bibeln - jag är ÖVERTYGAD om att det inte (ponerat att gud finns..) är guds, ej heller den döde jesus livsmål.. att folk skulle sitta och vältra sig i enstaka sekvenser av utagerade tider, och på allvar påstå att det är via bibelnitisk extrem tro av orden där, man kommer en anda på spåren.
Sedan skymfa dem, som inte läser som ni...
Det om det. Men du måste ju förstå, att i en värld.. gäller det att förstå den, inte att utstuderat vägra förstå det liv man är satt till att ha. Att leva, betyder att leva med sin tid och ansvarsfullt inse sina begränsningar , inte försöka leva på lånta fjädrar.
Med det sagt ville jag försöka säga att jag tycker jw-medlemmar vid närmare bekantskap, lever på andras bekostnad, lever sig in i rollen att till slut se enbart ondska i vad som är nuets kontinuum med nutiden.. vilket också e jesus skulle ha opponerat sig mot - levde han nu.. så inte skulle han begära folk att passivt sitta och tro det är godhjärtat att sitta med bibeln i hand.. så lätt var det nog inte ens då.. inte nu heller, det till slut stiger åt huvudet, på er som övertolkar sjutton tusen varv för mycket.
Det om det. Lite balans är aldrig fel. Men det är så med människor som inte förstår skillnaden på fantasy och reality. Den kristna horden är ju stor.. ni är inte ensamma om den patologiska fixeringen vid dramaturgiskt fördriven text.
Mytbildning och legendbildning.. dramaturgisk tätnad ... allt sådant, är helt främmande för jw.
Värst är nog att kasta skulden på andra nu levande , så gör man bara inte!
Liksom det tar inte mer än 10 sekunder innan ett jv , utifrån att inte ha jasägare omkring sig, genast fäller kommentarer om att man då har med "ondskefulla personer" att göra.
Snacka om att vara fixerad vid sina egenknåpade tolkningar, och det ser inte snyggt ut alls. Hörs illa.. att man har sådan misstro mot folk som inte är inne-i-rörelsens-inre (sektens olika närhtszoner)
ok jag sa nog för mycket, men säg mig då.. hur kommer man ens på tanken att dra upp en bibel, vid rättegångar som avhandlar incest-fall.. jag häpnar fortfarande, och då snackar vi om auktoriteter, som gör så.. kan det bidraga till jw:S känsla.. om att inte riktigt gå hem hos omgivning?
Alla vet "vem" jesus var.. inget unikt för jw : däremot det egenmäktiga förfarandet och människosynen, är världsunikt.