Jadu, svårt. Kanske inte så sjukt, men kommer på några saker.
När jag var ca 9-10 år vaknade jag en morgon kring 7-8 tror jag det var och bestämde mig för titta ut igenom fönstret. Det fanns en bilväg kanske 30 meter därifrån. Efter ca 5 sekunder kommer en bil i ganska hög fart och kör på en gammal gubbe 70+ som ska korsa vägen. Gubben avled på plats.
Några dagar senare gick jag med morsan till pizzerian och skulle beställa pizza. Efter ett par minuters väntan får plötsligt en gubbe stroke / hjärtinfarkt vid matbordet. Det hemska med detta var hans dotter, hon ringde till någon närstående och sa något i stil med att det är skönt att det hände nu, nu slipper han lida mer osv. Gubben var fortfarande vid medvetande och jag fick en stor klump i magen. Hon lät så besvärad av hennes pappa som låg för döden. Fick senare veta att det var min lärares bror som dog. Dock berättade jag aldrig för honom vad jag hade sett.
En annan hjärtinfarkt som hände för ca 3 år sedan. Jag jobbade ensam i en spelbutik samtidigt som det satt ett par gubbar vid fikabordet och snackade skit, från ingenstans hörde jag världens smäll och tittade bakåt. Där låg en gubbe helt nerblodad och orörlig från att ha slagit hål i pannan i marmorgolvet. Jag står där i chock och skakar som ett asplöv, visste inte riktigt hur jag skulle hantera situationen. Jag ringer snabbt 112 och berättar vad som har hänt, de skickar ut en ambulans och pratar med mig. Samtidigt har jag tjuriga kunder som står och gnäller över att jag inte prioriterar deras tipskuponger. Har aldrig upplevt en sån konstig känsla, där man är så jävla arg pga tjuriga kunder samtidigt som man är så rädd att man skiter i byxan. Obehagligt var det iallafall.
När jag var 12-13 ringer en kompis och frågar om jag ska följa med och fiska. Vi bestämde att vi skulle mötas där, då vi bor på varsin sida av byn, och forsen vi brukade fiska vid låg ungefär mittemellan. Runt forsen finns det en stig där det händer att folk brukar promenera eller rasta sina hundar. Jag kommer dit samtidigt som som en kvinna runt 50 år är ute och promenerar med sina två hundar. När vi närmar oss forsen får vi båda syn på min kompis som ligger och runkar på en stor sten mitt ute i vattnet.
Vi var några kompisar hemma hos RunkarN samma sommar. Vi var ute på hans gräsmatta och sparkade lite fotboll. Han och hans 2 år äldre brorsa försvann och vi skulle gå in och titta vart de tog vägen. Till vår förvånad ligger han och hans brorsa nakna i deras mammas säng och tafsar på en gemensam tjejkompis som var i vår ålder. Vi pratade aldrig mer om det där.
En sista har jag.
Byns alkis kom cyklande på en damtralla som han förmodligen snott någonstans, full som fan var han också. Lite längre fram kom det en cykelbom, han var så packad och cyklade så snabbt att han inte la märke till den i tid. Ett par meter innan kollision får han syn på bommen och accepterar sitt öde. Istället för att bromsa och försöka väja för den, så sträcker han upp armen han håller en sjuttis i. Han flyger över bommen samtidigt som han försöker rädda flaskan. Självklart gjorde han det också, flaskan klarade sig utmärkt.