2016-02-09, 12:47
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Felet, som många anser, är väl att hon valde "världskrig" i stället för fokuserade "slag". Hennes upplägg innebar ju i princip att precis alla burit sig taffligt eller rent bedrägligt åt. Inför varje strid måste man väl göra klart för sig hur en seger skulle se ut. I detta fall skulle i princip hela rättsväsendet behöva kapitulera. Det kan inte vara en klok strategi att göra så.
Visst, men rimligtvis är det ju den åtalade som gett henne dessa instruktioner eller åtminstone så har han godkänt det efter att hon föreslagit det för honom.
2016-02-09, 12:53
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Nerijus kommer att sitta i fängelse för att han är skyldig till mordet, utan tvekan.
Han kommer inte att sitta oskyldig i fängelse för att han inte har pengar till privatspaning.
Det är en stor skillnad.
Nja, jag är inte ensam som inte är övertygad om att rätt man är dömd. Jag tvivlade redan dag ett när balterna greps och blev inte övertygad av att läsa FUP.

Å andra sidan inser jag att chansen för resning är så gott som obefintlig. Den svenska rättssäkerheten är hög men inte vattentät. Tyvärr finns det inga 100% säkra system. Det finns oskyldiga som sitter bakom galler och skyldiga som går fria. En person med gått om stålar har betydligt bättre möjlighet att kämpa vidare. Är NB oskyldig är det riktigt synd om honom.
2016-02-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nja, jag är inte ensam som inte är övertygad om att rätt man är dömd. Jag tvivlade redan dag ett när balterna greps och blev inte övertygad av att läsa FUP.

Å andra sidan inser jag att chansen för resning är så gott som obefintlig. Den svenska rättssäkerheten är hög men inte vattentät. Tyvärr finns det inga 100% säkra system. Det finns oskyldiga som sitter bakom galler och skyldiga som går fria. En person med gått om stålar har betydligt bättre möjlighet att kämpa vidare. Är NB oskyldig är det riktigt synd om honom.

Hur tänkte du då?
2016-02-09, 13:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ingen kåthet och adrenalin före Lisas död, massor efter.
Vad blev han störd av? Ingen som har hört av sig iaf.
Läs domen så får du veta varför ingen RPU gjordes, och sådan är aldrig långt borta. Det behövs inte mycket annorlunda beteende.
Du är ju blåst - ingen som hört av sig? Jag menar givetvis störd/stressad av ljud/rörelser utanför.
Jag har självklart läst domen som faller tillbaka på TRs dom - att det sen begärdes livstid är bara bra, men säger inte ett skit om eventuell diagnos för den skull, utifrån det jag skrev:
Ingen RPU är gjord och varken ÅK, advokat eller rätten har kompetens att bedöma hans psykiska status. Jag har nyss lagt i tråden att så många som 35% sitter i fängelse som fick tillräckliga skattningspoäng för diagnos.

Fängelsedom är inte synonymt med psykiskt frisk.
Senast redigerad av develi 2016-02-09 kl. 13:40.
2016-02-09, 13:36
Medlem
Det kan finnas andra, privatspanare, som är intresserade av fallet!
Och kan gå vidare med detta!

Sen tycker jag att här finns mycket skitsnack, om NB fam.
Det är inte lätt att vara mor till en mördare, hon är säkert i chock!

Tittade på SVT om just mammor till mördare, dom har ett rent helvete!
Senast redigerad av LA-B 2016-02-09 kl. 13:41.
2016-02-09, 13:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du har rätt. Det framgår ganska tydligt i förhören med dessa tre, NB, AB och IB hur förhållandena är dem emellan. NB är den som har kontrollen, den som bestämmer, IB och AB är i underlägsna positioner, undergivna, de måste rätta sig efter NB och de verkar också osäkra och rädda för hans nyckfulla beteende, dåliga humör etc. Han tog också åt sig äran för arbeten AB gjort.
Raka motsatsen till hur godsägaren beskrev honom.
Ja, det är raka motsatsen - dubbelliv, dubbelnatur likt sexualsadisten och mördaren Ledzion, sexförbrytaren Hagamannen (inkl mordförsök), sexualsadisten Lindberg eller sexmördaren Snälle-Bengt på 90-talet;
Nattvandraren som levde dubbelliv - han hjälpte till så kvinnorna skulle känna sig trygga i staden.

Det skulle inte förvåna mig om NB hade frugans trosor med sig och förde över DNA (Rader, Williams, Snälle-Bengt för att nämna några i högen med sådan fetisch).
2016-02-09, 13:45
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Citat:
En person med gått om stålar har betydligt bättre möjlighet att kämpa vidare.
Hur tänkte du då?
Det är väl självklarhet? En som är fattig har väldigt begränsad möjlighet att agera från fängelset. Den rike fången kan köpa tjänster och bedriva fortsatta utredningar.
2016-02-09, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är väl självklarhet? En som är fattig har väldigt begränsad möjlighet att agera från fängelset. Den rike fången kan köpa tjänster och bedriva fortsatta utredningar.
Då lär han köpa sig en hel åklagare..
CASE CLOSED.

Finns inget prejudikatintresse i det här fallet.
2016-02-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Inte ens om hon får i uppdrag att leverera, i ditt tycke, hejdlösa och mot rättens ledamöter antagoniserande påståenden av sin klient? Ska hon avsäga sig hela rasket då om han önskar ett tokigt upplägg?

Du kanske menar att hon har antagoniserat på frihand. Att hon har haft allmänna riktlinjer från klienten och att själva uttalandena var hennes egna skapelser.

Du jämför en litauisk dräng utan högskoleutbildning, utan djupare kunskaper i svenska, en person som saknar några som helst intellektuella intressen; med en advokat.

Det handlar först och främst vad de båda bör veta och kunna. Sen så är ju deras lön, också en indikation på vad de bör veta och kunna. Advokaten tjänade på detta uppdrag lika mycket som Nero får ut i lön om han arbetar 10 år.

Neros fönsterbläck är jämförbara ur professionell synvinkel med advokatens arbete som försvarare, med skillnaden att det spelar ingen roll på en gammal byggnad hur plåten är fastsatt, det kan göras om av en annan skickligare snickare om arbetsgivaren skulle plågas av att se det dåliga jobbet. Advokatens arbete är orubbligt, då det kommer inte bli några prövningstillstånd eller resningar, just för att bevisen var så starka och entydiga.

Det är olika steg i bedömningen av målet och klienten, där advokaten gjort oförlåtliga fel. Hon har under hela rättegången pissat på det som är en normal rättegång, och bortsettt från de bevis som är grunden i hela denna sak mot Nero.

Utifrån granskningen av bevis så måste hon ha vetat att det finns inget som kan få hennes klient frikänd. Hon vet som alla andra i Sverige att det kommer inte funka med att förtala myndigheter och kollegor inom rättsväsendet så som hon har gjort. Det går inte att komma undan med att påstå att polisen gjort fel eller att någon konspirerat och planterat bevis. Det värsta är kränkningarna av brottsoffret och hennes anhöriga. Det är både elakt och omdömeslöst och helt oförsvarbart som agerande i ett försvar.

Hade det varit i ett annat land hade hon fått varningar eller kastats ut ur domstolen, men i Sverige tisslas det och tasslas det. Till den grad att till och media uppfattat och skriver om denna märkliga arbetsinsats.

Jag tycker faktiskt hennes agerande visar på att Nero inte hade ett försvar, och att hon inte kunde driva sin linje om oskyldig klient, samtidigt som hon yrkar på tidsbestämt straff. Hade hon själv trott helt och fullt på Neros oskuld och alla konspirationer mot honom med alternativa gärningsmän hade hon drivit fullt ut att han är oskyldig.

Men i denna tankesörja advokaten befinner sig i kommer hon på att yrka för Ners räkning, om ett tidsbestämt straff, utan grund i sak på det yrkandet, och hon vill också att han utreds, när allt är över. I stället för att innan rättegången börjar, inleda sitt arbete som advokat med att klura ut vad det är för filur som lustmördar en för honom obekant flicka, med att yrka på att klienten undersöks.

Advokaten märkte själv, och visste att hon gjort bort sig när hon kom in med en brasklapp när det hela var över; om att Nero skulle psykutredas! Och att det kom ihop med ett yrkande om tidsbestämt straff. När det hela var över! Man får inte tidsbestämt straff för en klients räkning om det inte jobbas på med grunder i lag för det yrkandet. Det ska finnas skäl och omständigheter som hovrätten kan tillämpa när de skriver domen.

Frågan som uppkommer är ju, vad spelar advokatens arbete för roll, när Nero ändå är så skyldig att han skulle dömas i vilket fall som helst till livstid, på gärningarna och på den bevisning, som fanns med råge, efter alla tvivel om skuld som ska beaktas.

Hovrätten täppte till alla tvivel, genom att belysa övrig bevisning som stark i målet i tillägg till DNAt. Adrianas vittnesmål fick det värdet det förtjänade, och DNAt på Irinas trosor band Nero ytterligare till mordet. Indicierna och åklagarens version av händelseförlopp fick gehör. Advokaten avfärdades snyggt och fåordigt.

Om det nu skulle visa sig i efterhand, att Nero har grava psykiska problem och schizofreni ser det mycket illa ut att han inte undersöktes innan rättegången påbörjades i tingsrätten. Advokatens taktik, gav henne medial uppmärksamhet, och många timmar att arvodera. Men hon skadade klienten på sikt eftersom, Nero inte kan få tidsbestämt straff om 20 år om han inte vet eller erkänner vad han var kapabel till.

Det är när Nero börjar bli 60 år som det kan bli dags för honom att få komma ut, om han deltagit i behandlingar och vet vad han ställt till med och visar ånger. Kommer han flyttas ill Litauen så kanske de inte släpper ut livstidsfångar, så som vi gör efter noggrann genomgång av den dömde i Örebro tingsrätt.

Min tanke är att advokatens urusla insats kan bli en framtida resninggrund. Vi vet inget om Neros psyke och vad han ville ha för slags försvar. Om han ens hade koll på vad som pågick. För att skylla på klienten vore ju det slutgiltiga bottennappet i denna tragiska historia.
2016-02-09, 14:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
NLT: Överklagande troligt i Holm-fallet
Citat:
Han och hans advokat Inger Rönnbäck håller för närvarande på att gå igenom Göta hovrätts utslag i detalj. Beslut om överklagande kommer att fattas senare i veckan.
2016-02-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NLT: Överklagande troligt i Holm-fallet
Och HD kommer inte att ta upp fallet till prövning. Rör sig endast om frågor kring bevisprövning och det är föga intressanta för HD att ta upp.
2016-02-09, 14:25
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag tänkte mer att det borde märkts på honom om han hade ett "färskt" sår på sig, även om han nu skulle kunna hävda att det var yrkesrelaterat. Hans fru borde ju märkt det åtminstone.

Ja, hans fru och bror borde ha lagt märke till det. AB berättade ju allt som var det minsta komprometterande för NB i polisförhören så om NB haft några sår eller varit blodig runt nosen när han kom hem på söndagen hade vi garanterat känt till det.

När NB förhördes dagen efter mordet så står det att han inte hade några avvärjningsskador på hals eller underarmar. Jag vet inte hur noggrant han undersöktes den gången men om han droppat blod på flera olika ställen så kan man tycka att det borde finnas någon ganska tydlig skada någonstans.

Inte heller har det hittats några hudfragment under LH:s naglar. Rivning hade annars varit den mest rimliga förklaringen till att NB börjat blöda under den påstådda gärningen.

Hovrätten bedömer utifrån det rättsmedicinska utlåtandet att mordet gått snabbt och liknat en avrättning. Det finns inga tecken på strid.

Ingen kan förklara hur NB börjat blöda eller vilket sår blodet kommer från. Man nöjer sig med att det finns på LH:s kläder och ställer inga ytterligare frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in