2016-02-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att de kommer krypa närmare och närmare SD's antagna resultat desto närmare valdagen vi kommer. De som jobbar på instituten avskyr SD i hög grad och vill hjälpa media och övriga partier att skapa ett intryck av att stödet för SD är lägre än vad det är.
Det minskar trycket på de övriga partierna att anpassa sig till SD.

När valdagen väl varit kan man peka på att man låg minsann inte 7-9 % fel utan bara 2-3 % och det kan hända den bäste.

Återigen! Varför skulle man ge SD en enorm skjuts i valrörelsen genom att visa att SD rusar i opinionen när valet närmar sig?
2016-02-09, 09:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Återigen! Varför skulle man ge SD en enorm skjuts i valrörelsen genom att visa att SD rusar i opinionen när valet närmar sig?
Därför att man inte vill ligga alltför fel när facit kommer.
Skjuts? Tvärtom bromsas SD's tillväxt och valresultat av den här taktiken.
2016-02-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Om du startar ett företag som tillverkar plastelefanter och etablerar en viktig kundkontakt som vill ha rosa elefanter så kommer du tillverka rosa elefanter åt kunden. Även fast elefanter inte är rosa.
Det är även inte alls otänkbart att du har en förkärlek för just rosa elefanter. Ännu smidigare.

Och varför envisas Yougov med att vägra ge Metro rosa elefanter! Jag är också tämligen säker på att Ipsos intäkter från väljarundersökningarna är en försvinnande liten del av deras totala intäkter.
Däremot är väljarundersökningarna väldigt publika vilket innebär att stora avvikelser från verkligheten obönhörligen får genomslag på kundrekryterandet. Läskföretaget som skall lansera sin nya fullkornsläsk kanske inte är helt intresserade av att anlita ett företag som lyckas pricka partiers opinionssiffror 100% fel.

Teorin om förkärleken för rosa elefanter är väl också applicerbar på fler fenomen. För Malena Ernman är Yougovs opinionsundersökningar tillverkning av rosa plastelefanter. För en del andra i det här forumet så tillverkar alla andra utom Sentio och Yougov rosa plastelefanter.

Jag håller förvisso med de som hävdar det sistnämnda. Skillnaden är att jag inte tror att de tillverkar rosa plastelefanter med flit utan att det beror på att de lider av den speciella färgblindhet som gör att man inte ser skillnad på just elefanters färger.
Sentio och Yougov å andra sidan ser inte alltid skillnad på färger på de andra plastdjur som alla företagen levererar, vilket gör att inget av företagen klarar av att matcha kundernas önskemål fullt ut.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-02-09 kl. 09:56.
2016-02-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ipsos har mätt vilket parti väljarna tycker har den bästa politiken på en rad olika områden. När det gäller invandringspolitiken så är SD föga förvånande största parti.

Tja! För mig är det oerhört förvånande att Ipsos/DN släpper igenom en undersökning som visar att SD är största parti när det gäller sympatier för invandringspolitiken. När man nu gör sitt yttersta för att visa att SD är långt ifrån största parti så erkänner man samtidigt att de har bäst politik när det gäller den frågan som är själva roten till att man inte vill erkänna SD som största parti.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-02-09 kl. 09:55.
2016-02-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att man inte vill ligga alltför fel när facit kommer.
Skjuts? Tvärtom bromsas SD's tillväxt och valresultat av den här taktiken.

Javisst! När valet närmar sig och man publicerar SD--ökningar med 1%-enhet varje månad i ett halvår innan valet då, dämpas SD:s tillväxt.

Men om SD visar samma ökningar under perioder när 90% av medelsvenssons inte ens bryr sig om opionionsundersökningar då jävlar skall det stämmas i bäcken och inte ge SD onödig medvind genom att visa att de ökar.
2016-02-09, 12:23
Medlem
Bellanias avatar
Graden av inkompetens, manipulation och korruption i samband med OU är givetvis och av naturliga skäl mycket svåra att juridiskt belägga med undantag för speciella fall, som när J på DN öppet erkänner en agenda med denna inriktning.

Specellt verkar SD utsatt för oegentligheterna!

Det är desto bättre en helt onödig verksamhet för bedömning av prestationerna av instituten.
Skojarna i branschen - väl kända i Tråden - med eller utan samförstånd med beställarna, avslöjar sig nämligen själva, kanske inte så uppenbart och utan närnare analys, som i fallet med DN.

Även utan akademiska meriter i ämnet statistik, är och borde det vara helt tillfyllest, att enbart analysera mätresultatens variationer och mönster, mellan och inom instituten, under en mandatperiod i Riksdagen - för att säkert fastställa förekomsten av organiserat mygel som riktar sig mot SD - men som vi i Tråden i allmänhet är duktiga på att upptäcka.

Trots överaktiva insatser av några ordbajsande men helt ofarliga k-amrater i vår Tråd!

Exempelvis är variationen på 10 procentenheter mellan mätinstituten, som uppenbarligen inte enbart kan förklaras med bristande kompetens, en utomordentlig mycket säker indikator på oegentligheter!

2016-02-09, 12:36
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Exempelvis är variationen på 10 procentenheter mellan mätinstituten, som uppenbarligen inte enbart kan förklaras med bristande kompetens, en utomordentlig mycket säker indikator på oegentligheter!

Man undrar hur åsikterna hade gått om det handlade om vilket annat parti som helst annat än SD?

Ex. Vänsterpartiet: 7 eller 17%?

Socialdemokraterna: 22 eller 32%?

Centern: 6 eller 16%?

MP: Kristdemokraterna 3% eller 13%?

Hoppas denna lista återspeglar hur osäkra vissa (pekar inte ut någon då det är valresultat som räknas) OI är, och man undrar hur de kan leva med sin "sanningshalt".

10% borde representera omkring 35 "arbetstillfällen" i Riksdagen.

Om SD skulle ligga i det övre intervallet (28% mot 18%) handlar det alltså att alla andra partier i snitt måste "ge bort" 1.4%. (100.000 väljare)

Bonus:

Sifos decembermätning är lite kul. snart kommer S och SD att mötas i grafen
Det är ett Miljöparti emellan.
http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern?year=2015
2016-02-09, 12:53
Medlem
Citat:
Graden av inkompetens, manipulation och korruption i samband med OU är givetvis och av naturliga skäl mycket svåra att juridiskt belägga med undantag för speciella fall, som när J på DN öppet erkänner en agenda med denna inriktning.

Specellt verkar SD utsatt för oegentligheterna!

Det är desto bättre en helt onödig verksamhet för bedömning av prestationerna av instituten.
Skojarna i branschen - väl kända i Tråden - med eller utan samförstånd med beställarna, avslöjar sig nämligen själva, kanske inte så uppenbart och utan närnare analys, som i fallet med DN.

Även utan akademiska meriter i ämnet statistik, är och borde det vara helt tillfyllest, att enbart analysera mätresultatens variationer och mönster, mellan och inom instituten, under en mandatperiod i Riksdagen - för att säkert fastställa förekomsten av organiserat mygel som riktar sig mot SD - men som vi i Tråden i allmänhet är duktiga på att upptäcka.

Trots överaktiva insatser av några ordbajsande men helt ofarliga k-amrater i vår Tråd!

Jag väntar med spänning på att få en kommentar från k-amrat Franz Liszt och K-amrat Crispy Kreem om de delar din uppfattning om att oegentligheter är den troligaste anledningen till skillnaderna mellan mätinstituten. Särskilt Franz Liszt borde väl med säkerhet kunna peka ut oegentligheterna med hjälp av statistik om det är så enkelt som du hävdar.

Du är dessutom inte ett dugg bättre än PK-stollarna när det gäller epitet. Skillnaden mellan dig och dem är att de kastar tomma ord som värdegrund och rasist efter meningsmotståndare medan du föredrar kommunist. Same same but different!
Själv är jag ultrakonservativ och jag delar definitivt inte din uppfattning i sakfrågan. Eftersom jag är ultrakonservativ och du inte tycker som jag så antar jag att jag får forstätta tafattleken och säga: Datt! nu är du kommunisten.
2016-02-09, 13:20
Medlem
Grisbrottarens avatar
Fick frågor tidigt på morgonen idag från YouGov där de ville veta vilket parti jag skulle rösta på och vilket jag röstade på senast.
Berättar inte vad jag svarade, men frågorna var påfallande odramatiska och inbakade i en annan enkät om vilken bil jag gillade och skulle köpa.

Så vi kan väl vänta oss att Metro publicerar inom en vecka. YouGovs insamlingsperiod brukar spänna över fem dagar och de tar sedan ett par dagar på sig att bearbeta.
2016-02-09, 14:29
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor

Du är dessutom inte ett dugg bättre än PK-stollarna när det gäller epitet. Skillnaden mellan dig och dem är att de kastar tomma ord som värdegrund och rasist efter meningsmotståndare medan du föredrar kommunist. Same same but different!
Själv är jag ultrakonservativ och jag delar definitivt inte din uppfattning i sakfrågan. Eftersom jag är ultrakonservativ och du inte tycker som jag så antar jag att jag får forstätta tafattleken och säga: Datt! nu är du kommunisten.

Du verkar desto bättre som ett undantag i Tråden!

Du får naturligtvis ha vilka åsikter du vill.

Men i princip gillar jag inte ordbajsande k-amrater och har även svårt för ultrakonservativa kamrater.
På något sätt är ni historiskt sett lika belastade!

2016-02-09, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Ja, det är en absurd tanke. OI har ingen anledning att mörklägga, då skulle de snart inte ha någon produkt att sälja.
Med detsamma gäller ju media? Tycker du inte att det är en av orsak till gammelmedias nedgång?
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Däremot presterar flera av dem dåligt, vilket är nog så illa det.
I det veteskapliga världen skulle faktum, att en forskare (OI) presenterar sitt resultat (OU) i en vetenskaplig tidskrift (media) utan att tala om att det finns [allvarliga] brister, tveklöst klassas som ett fusk. Tveklöst.
Det är självklart att media inte har samma krav på sig som en vetenskaplig tidskrift, men OI har en skyldighet att säga till, om resultatet misstolkas under flera år. Och det OI har nästan aldrig gjort.

OI vet att SD med största sannolikheten underskattas grovt. Skulle OI vara lika tysta om det handlade om MP?
2016-02-09, 14:50
Medlem
Bellanias avatar
Citat:

APPENDIX

En måhända utmärkt uppgift för en k-amrat, eller motsvarande!

Utrustad med lådans vassaste kniv och alla hästarna i stallet - lär erfodras.

Dylika talanger, för denna uppgift, har tyvärr hitintills inte uppenbarat sig i den här Tråden...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in