2016-02-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står inget om moln, och det var dimman som vattnade marken, inte regn. Om det hade varit regn som vattnade marken så hade det stått så.
Om Noah tagir hjälp av folk så hade det stått så! Om Noah hade samlat djur i årtionden så hade det stått så! O.s.v. .....
Citera
2016-02-09, 10:24
Medlem
Citat:
Jag gav dig bevis, och du säger: "Du har alltså inga bevis", det är lite underligt, och sedan när jag försiktigt frågar: "Bevis på vad?" för att jag kanske har missuppfattat dig, så svarar du inte, utan går på som vanligt med nästa påståenden och lite förnedring.
Har inte sett bevis för att det var en jämn temperatur över hela vörlden. Har inte sett bevis för att regn inte existerade. Och att stormar inte existerade. Listan kan göras hur lång som helst över dina påståenden. Jag vill ha bevis, där vetenskapen är enad.
Citera
2016-02-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet du det?

Det står så i bibeln, det var dimman som vattnade växterna.

Citat:
Och hur klarade sig allt liv utan vatten? ( förutom det som fanns i sjöar m.m.)

Växter var inte "utan vatten", dom fick vatten från dimman och förmodligen från grundvatten.
Citera
2016-02-09, 10:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag har skrivit om ateistisk tro, inte att ateismen är en tro.

Vid Noodlis, din skenande retorik accelererar.

Citat:
Min tro inkluderar inte buddismens läror så jag har egentligen inget emot att min tro är ábuddistisk, varför skulle jag ha något emot det? Min tro är riktad åt annat håll än buddismen, min tro handlar om annat än att den innefattas av buddismens läror.

På samma sätt menar jag att ateistens tro är riktad åt ett annat håll än teistens tro.

Men nu är det en falsk analogi, eftersom DU HAR en tro ... vilket ateisten inte har.

Citat:
Ateistens tro innefattas inte av teismens läror, i detta fall i frågor som handlar om förklaring av observationer i dagens värld utifrån en jämförelse mellan ett sekulärt scenario och ett Bibliskt scenario där ateistens tro inte omfattar ett Bibliskt scenario.

Men ateister här verkar som jämförelse hävda att de inte tror på något över huvud taget, de säger kanske till och med att de inte tror på att alla observationer kan förklaras genom enbart naturliga processer som idag kan observeras. I det fallet att de inbillar sig att de inte tror på det, kan jag ju enkelt fråga efter bevis och de får absolut inte använda sig av antaganden för att förklara observationer angående det förflutna, i det att de också måste bevisa att de inte tror. Skulle ateisten då kunna ge dessa bevis?

Japp, och med detta har du målat dig in i samma hörn som du bruker att göra: Din bristande epistemologi. När kommer du till punkt omkring detta?

Citat:
När det kommer till tolkning av observation rörande alltings ursprung är det fråga om världsbild och livsåskådning,

Citat:
något ateister verkar vilja blunda hårt för.

Roligt att sånt skall komme från dig, som användar hemmasnickrat logik och do epistemologi, men vägrar att ge dessa legitimitet.
Citera
2016-02-09, 10:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag gav dig bevis, och du säger: "Du har alltså inga bevis", det är lite underligt, och sedan när jag försiktigt frågar: "Bevis på vad?" för att jag kanske har missuppfattat dig, så svarar du inte, utan går på som vanligt med nästa påståenden och lite förnedring.

Din idé om vad "bevis" är, är lika undermålig som resten av din pseudo-filosofi.
Citera
2016-02-09, 10:30
Medlem
Citat:
Har inte sett bevis för att det var en jämn temperatur över hela vörlden. Har inte sett bevis för att regn inte existerade. Och att stormar inte existerade. Listan kan göras hur lång som helst över dina påståenden. Jag vill ha bevis, där vetenskapen är enad.

Jag gav dig ett vetenskapligt bevis på en teori. Jag kan bevisa att vattenbaldakinen existerat lika lite som du kan bevisa att en art förvandlas till en annan art.

Du får skilja på bevis och teori.
Citera
2016-02-09, 10:31
Medlem
Citat:
Det står så i bibeln, det var dimman som vattnade växterna.

Växter var inte "utan vatten", dom fick vatten från dimman och förmodligen från grundvatten.
Det krävs temperaturskillnader för att dimma ska bildas.
Citera
2016-02-09, 10:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ateister som envisas med att de inte tror över huvud taget,

Japp, i positionen som ateist. Utanför denna har många ateister förmodentligen en hel del varierande "beliefs".

Lär dig elementär logik.
Citera
2016-02-09, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag gav dig ett vetenskapligt bevis på en teori. Jag kan bevisa att vattenbaldakinen existerat lika lite som du kan bevisa att en art förvandlas till en annan art.

Liksom du får skilja på bevis och hitta-på.
Citera
2016-02-09, 10:34
Medlem
Citat:

Ja, att det fanns skog på antarktis för 250 miljoner år sedan. Hur gör det bibeln sann?
Citera
2016-02-09, 10:35
Medlem
Citat:
Det krävs temperaturskillnader för att dimma ska bildas.

Jag har inte påstått att det inte existerade temperaturskillnader, bara att temperaturen var mer jämn.

Temperaturskillnaden skapades bland annat av växlingen mellan natt och dag.
Citera
2016-02-09, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I #3379 Skrev Honey.B.Blue att "Ateism har ingen färdig grundskiss att följa."

Citat:
Till vilket jag i #3384 svarade att: "Förutom då att man till varje pris utelämnar begreppet "Gud" som möjlig förklaring för något."

Vadå "varje pris"?

Citat:
För det är ju så, att det som kännetecknar ateism är att de förklaringar man ger är "utan Gud", DET är den grundskiss ateister följer, DET kännetecknar ateism.

Naturligvis opererar ateismen "utan 'gud' ", det är liksom vitsen med ateismens definition.

Att DU sen rör detta ihop med anti-teism in din sorgliga demagogi är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in