Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, men jag kan inte se att det är tillämpbart på arken. Som jag sade så innehöll arken stabiliserande fackverk i form av "rum" och "våningar", vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Och om virket t.ex. var limmad korsvis med jordbeck, så stärker det träets hållfasthet. Och det står att man redan då höll på med järnsmide, det kan du inte heller ignorera.
Du förstår tydligen inte alls vad som menas med fackverk. Hur skulle rum och våningar utgöra ett fackverk i längsriktningen? Menar du att väggarna var diagonala i stället för lodräta? Kul tanke.
Fackverkskonstruktioner gör man för att minska materialvikten utan att för den skulle göra konstruktionen alltför svag. Jag bortsåg från det genom att istället göra hela konstruktionen homogen. Det är starkare, och, som jag upprepade gånger har påpekat, trä är mycket känsligt för de punkttryckkrafter som oundvikligen uppstår i fackverk. Det är inte att rekommendera att bygga fackverkskonstruktioner i trä. Då är det betydligt bättre att bygga homogent, vilket jag räknade på i mitt exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Och du visade inte exakt vilka siffror du skrev in, vad skrev du in i t.ex. "densitet", varifrån fick du den siffran i den tredje länken? Och hur omvandlar du från en järnbalk till en träbalk, och hur testar du hållfastheten, är det med den första länken? Bilden visar en träbalk, utan ett förstärkande fackverk, det är ju inte representativt för arken.
Densiteten för trä angav jag till 500 kg per kubikmeter. Snustorrt furuträ väger 400 kg per kubikmeter, men det är också ett mycket lätt träslag. Bok väger t.ex. 750 kg per kubikmeter. Lärkträ brukar anges till 650 kg per kubikmeter. Hur mycket det bibliska träslaget väger vet jag inte, men det är sannolikt närmare lärkträets och bokträets vikt än furu.
Du kan lätt hitta densiteten för olika träslag alldeles själv, om du är intresserad.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag vet inte om det stämmer, men det är i alla fall liten skillnad mellan 100 och 140 meter jämfört med 100 och 280 meter, eller varför inte det tredubbla eller inga längder alls? Varför kunde bibelns författare ens komma i närheten av det du anser håller, var det bra gissat?
Du är tydligen också matematiskt hämmad. Även en ”liten” skillnad blir stor om den ska räknas i kvadrat. Jag påpekade ju att ditt lilla hopp på 40% (40 meter) fördubblade belastningen. (200%)
Bibelns författare är alltså inte alls ens nära, utan har angivit en längd som ger 200 % av vad trä tål.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är t.ex. här som bibeln är unik, att man är så exakt med måtten, jag har för mig att ingen annan av flodberättelserna är så detaljerad att dom ger måtten? Och det är inte löjligt långt ifrån det du anser håller. Det finns alltså mycket mer fantasifulla berättelser i andra verk.
Som sagt, du fattar inte vad L i kvadrat betyder i en beräkning. Även en liten skillnad får då stora konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som jag sade, där var man tvungna att ha segel, roder och en massa annat som försvagar konstruktionen. Som jag har förstått så fraktade den bl.a. kol, jag antar att dessa hålrum för kolen är ganska stora, som inte existerade på arken, eftersom djuren hade olika "rum" att hålla sig till. Kol förvaras vanligtvis i stora utrymmen som försvagar konstruktionen.
Hur menar du att ett roder försvagar konstruktionen?
Och utan möjlighet att styra så blir det oundvikligt katastrof vid sjögång.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Och som jag har sagt, man hade kunskap om järn och kopparsmide. Om man använde sig av järn eller inte i byggandet av arken står det inget om, men det kan inte uteslutas.
Så jag återkommer till vad jag ursprungligen frågade dig, vet du egentligen om exakt hur arken var konstruerad? Vad har du för bevis att konstruktionen var på ett visst sätt?
Det finns inga som helst spår av arkens konstruktion, och det stora utelämnandet förefaller dig tydligen inte som något konstigt.
Hur kommer det sig att Noa och hans familj lärde sig att bygga sjövärdigt, men sedan inte lärde ut något alls om det till någon enda av sina efterlevande, trots att Noa hade 300 år på sig att lära någon annan hur man bygger ett fartyg?
Och hur kommer det sig att han eller hans familj heller inte lärde ut hur man smider järn?
Hade han lärt ut det så hade ju alla folk efter floden kunnat smida järn och bygga stora skepp. Så är bevisligen inte fallet i historien.
Eller visa mig var det står i historiska källor att folk efter floden i Kina, i Afrika, I Europa, i Amerika och på Australien kunde smida järn och bygga stora skepp.
Visa det, eller förklara varför Noa inte skulle föra vidare denna viktiga kunskap under 300 år. Bara hur man tillverkar vin. Jo, det var mycket viktigt för mänsklighetens utveckling ...
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag anser att civilisationen före floden hade utvecklats långt, t.ex. tror jag att pyramiderna och speciellt sfinxen byggdes av den civilisationen, och Noas avkomlingar bara vandrade in och tog beslag och tog äran av byggnationerna som senare blev egyptier. Detsamma med pyramidbyggnader och byggnader runt om i världen.
Speciellt sfinxen eftersom den visar spår av vatten, och att det befintliga huvudet inte är original, utan har varit ett lejonhuvud från början, men eroderat, och egyptierna skulpterade om den till ett människohuvud.
Nu blir du bara löjlig.
Förklara då varför sfinxen och pyramiderna inte täcktes av stora lager sediment.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
"Den utsattes inte för sjögång"?, Nehe, hur vet du det? Jag kan också som du påstår om arken, att Solano utsattes för höga vågor, utan att jag kan bevisa det.
Hur kan du bevisa att arken utsattes för sjögång? Du vet, det finns många dagar på Östersjön, Atlanten och Stilla Havet då det inte är höga vågor. Bara för att det är ett hav så betyder det inte att det automatiskt är 10 meter höga vågor. Den stora översvämningen kan ha skett lugnt och stilla.
Jag har redan förklarat hur strömmar uppstår i vatten och hur vindar uppstår, och det faktum att inget land fanns som hindrade ökade deras intensitet, vilket är vad som händer på världshaven. Stormar lugnar sig inte förrän de når någon landmassa, och de får ökad intensitet igen när de når öppet hav. Läs om hur en orkan fungerar. Om en ark som inte kunde styras skulle vara mycket illa ute på öppet hav.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Och som sagt:
"Också Silla födde en son, Tuval Kain, stamfar till alla kopparsmeder och järnsmeder ." (1 Mose 4:22 Bibel2000)
Ja, och?
Var finns det bevis på att Noa kände till hur man smider järn?
Om han kände till hur man gör så lärde han ju inte ut det till någon annan i och med att det inte finns några tecken på att järnsmidet spriddes jämnt över världen efter floden, så då dog det där med stamfader ut med floden.