2016-02-08, 16:32
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Precis. Vilken person skulle nånsin kunna garantera att risk för återfall inte längre finns? Det kan väl bara komma på fråga den dag när NB är fysiskt oförmögen att hänga unga flickor.
Han kommer garanterat sitta över 20 år. Som du var inne på tidigare så tycker jag han borde avtjäna merparten av detta straff i Litauen. Givetvis - men inte bara - för att spara skattepengar. Utan för att han helt saknar anknytning till Sverige och aldrig mer kommer sätta sin fot här som en fri man.
Dessutom är fängelserna där inte bekväm förvaring utan riktiga fängelser där han skulle lida mycket, mycket mer.
2016-02-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Skulle det inte komma nån ny lagändring i april som gör det möjligt att flytta fångar till sitt hemland? Eller har HR skrivit i domen att han inte får flyttas över till Litauen?

Det kan hända att jag missat något inlägg angående detta, men det jag kan erinra mig från ett antal sidor tillbaka är att ingen av de som diskuterade visste säkert vad som gäller då denna ändring träder i kraft efter både att brottet begåtts och att dom fallit. Så frågan är om lagändringen kan appliceras retroaktivt. Någon mer juridiskt kunnig som vet?
2016-02-08, 16:39
Medlem
Kryddmumrikens avatar
Vad innebär det att GM dömd till livstidsfängelse och utvisning? Får han avtjäna straffet i hemlandet eller är utvisningen bara formalitet?
2016-02-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Inte särskilt snyggt att kapa den sista meningen så att innebörden blir närmast motsatt till vad som avsågs i domen...
"Även om det sannolikt inte varit fråga om något i tiden utdraget händelseförlopp, måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända henne."

Det var inte min mening.

Jag är heller inte emot att mördare får livstidsstraff!

Men hur vet man att Lisa förstått vad som hände?
Det är en ren gissning precis som det mesta i åklagarens berättelse.
2016-02-08, 16:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Att fånga in henne så att hon var i ett hjälplöst tillstånd gick snabbt. På med snaran, ligaturen gick snabbt. Våndan dessemellan vet vi inte hur länge den varade.
Människor, som upplevt fruktansvärda, livshotande situationer, kan ibland säga att dom där sekunderna eller minuterna det handlade om, kan kännas som en evighet.

Det får mig att tänka på Throug the wormhole med Morgan Freeman, där en man vaknade upp en morgon och satte sig i sin bil för att köra till jobbet. Han upplevde att alla bilar omkring honom körde rasande fort. Men saken var att han hade en hjärntumör som gjorde att hans hjärna arbetade mycket långsamt.

Vår hjärna är en förunderlig skapelse. Jag kan mycket väl tänka mig att för Lisa gick dom där minuterna hemskt sakta.
2016-02-08, 16:43
Medlem
Nosemonkeys avatar
Skönt att hovrätten som väntat enigt fastställer domen. Proffs som kan sin sak och som inte påverkas av fruar som begår mened, advokaters fria fantasier och diverse foliehattar med konspirationsteorier på hjärnan. Familjen får aldrig tillbaka Lisa, men det måste ändå vara skönt att den som gjort det får sitt straff.

Det bör inte tidsbestämmas de första 25 åren, pervot vägrar ju erkänna och förklara varför han mördade en oskyldig 17-årig tjej för några minuters sinnessjuk njutning. Han kan således aldrig heller påstås visa någon ånger över sitt brott.

Det skulle förvåna mig om han överlever fängelsetiden, antingen avslutar han själv sitt miserabla liv eller så gör någon medfånge det om tillfälle ges. Denne fånge skulle naturligtvis bli folkets hjälte.
2016-02-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Helt riktigt. Rätt man sitter där han skall sitta.

Ett mycket lömskt mord, där den som blev utsatt inte hade en chans gentemot en betydligt fysiskt starkare GM.

Kan dock inte förstå att Nerijus skall få avtjäna alla dessa år i Sverige och kosta skattebetalarna enorma summor. Naturligtvis skall han så fort detta bara går överföras till en mera "ryskbetonad vård" i sitt hemland.

Båda länderna är ju medlemmar i EU och jag förstår verkligen inte vad som är problemet här?

Ett problem/en risk kan ju vara att NB friges relativt snabbt efter en överföring; tror inte litauiska skattebetalare är så där överdrivet motiverade att bekosta hans fängelsenota för ett brott han begått i ett annat land.
2016-02-08, 16:45
Medlem
valleros avatar
Citat:
Det kan hända att jag missat något inlägg angående detta, men det jag kan erinra mig från ett antal sidor tillbaka är att ingen av de som diskuterade visste säkert vad som gäller då denna ändring träder i kraft efter både att brottet begåtts och att dom fallit. Så frågan är om lagändringen kan appliceras retroaktivt. Någon mer juridiskt kunnig som vet?
Instämmer, NB har ju noll anknytning till Sverige. Men allt som har med EU att göra (vilket detta har) brukar alltid slå till Sveriges nackdel. Vi är EUs stora strykpojke som alltid får "the shit end of the stick".
2016-02-08, 16:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Han kommer garanterat sitta över 20 år. Som du var inne på tidigare så tycker jag han borde avtjäna merparten av detta straff i Litauen. Givetvis - men inte bara - för att spara skattepengar. Utan för att han helt saknar anknytning till Sverige och aldrig mer kommer sätta sin fot här som en fri man.
Dessutom är fängelserna där inte bekväm förvaring utan riktiga fängelser där han skulle lida mycket, mycket mer.
Exakt, det är just det där sista du säger som jag tänker på.
2016-02-08, 16:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ett problem/en risk kan ju vara att NB friges relativt snabbt efter en överföring; tror inte litauiska skattebetalare är så där överdrivet motiverade att bekosta hans fängelsenota för ett brott han begått i ett annat land.
En dömd fånge kan väl ändå inte godtyckligt friges för att strafftiden avtjänas i hemlandet? Hans eventuella frikännande kommer vara Sveriges beslut, inte Litauens. Men med EU vet man aldrig.
2016-02-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det var inte min mening.

Jag är heller inte emot att mördare får livstidsstraff!

Men hur vet man att Lisa förstått vad som hände?
Det är en ren gissning precis som det mesta i åklagarens berättelse.

Nja, jag skulle nog vilja påstå att det är mer än en ren gissning. Lisas eget blod under hennes naglar tyder åtminstone i mina ögon på ett tämligen panikartat krafsande för att få loss repet om halsen.
2016-02-08, 16:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nja, jag skulle nog vilja påstå att det är mer än en ren gissning. Lisas eget blod under hennes naglar tyder åtminstone i mina ögon på ett tämligen panikartat krafsande för att få loss repet om halsen.
Krafsandet var sannolikt en ren reflex av smärta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in