2016-02-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Hänga, snara tejpa? Vi vet inte om offret hängdes eller om snaran endast löpte kring röret men att offret stod på knä eller liknande på golvet. Snaran kan ha dragits åt utan att kroppen hängde fritt, snaran kan oavsiktligt suttit på för länge eller dragits åt för hårt, ingenting i den här delen är ställt utom rimligt tvivel anser jag.

I fupen står det någonstans att repet var knuten under hakan. Hon stryptes sittande eller stånede, tror jag. Hon dog omedelbart.

Det var en avrättning, precis så uttryckte sig HR om saken, och jag håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att NB stötte på Adriana dagen innan var sannolikt en slump, NB var ute och körde och såg henne, kör förbi och stället sig att vänta.

Konstigt att HR lade så stor vikt på den här historien. Menar att det är väl inte bråttsligt att fråga efter vägen, eller? Jag tyckte att de sa i HR att mannen attakerade henne. Gjorde han det, frågar jag. Jag tycker att de skulle ha lagt detta på hyllan eller Adrian skulle hagjort en egen anmälan mot honom.
2016-02-08, 16:04
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.svd.se/hds-dom-ett-unikt-underkannande-av-lagstiftningen

Med tanke på att förloppet gick fort, enligt HR, är domen för hård, precis som styckmordet i Askersund.

Jag håller inte med.
För hård, är vardagen för Lisas familj utan Lisa.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var riktigt vilsamt att höra kunniga, intelligenta och lugna personer svara på frågorna i presskonferensen. Plötsligt var allt så självklart som vi hävdat.
Jo, vi tvingas ju leva i en rätt speciell verklighet här på forumet, där varje förövare som förnekar brott har sin hängivna och synnerligen outtröttliga supporterskara. Ute i den riktiga verkligheten är det ju inte så.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Nu hittar du på vad jag skrev. Jag anser att arbetsgivaren kan ha anständigheten att riva skiten när efterspelet nu är avslutat. Du tycker den ska stå kvar? Det säger en del om dig.

Så om ngn går in i min verkstadsbyggnad och brutalt dödar en oskyldig tjej, så bör JAG sedan rivs en av för min verksamhet viktiga byggnader, annars är jag en dålig människa?? Uppfattar jag dig korrekt då?
2016-02-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att han bara var 22 år tror jag spelade in, även om det inte ska det. Sedan känns det som att påföljden blivit lite hårdare de senaste åren.

Man kan ju också tänka sig att rätten ser att hängning är en omständighet som är mer försvårande än det som GM i Hjällbo gjorde sig skyldig till.
I domen sid 25:
Omständigheterna är enligt hovrättens mening synnerligen försvårande och påföljden bör bestämmas till fängelse på livstid.
2016-02-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Jag håller inte med.
För hård, är vardagen för Lisas familj utan Lisa.
Kan inget annat än hålla med. Så glad att svinet får sitta 15-20år, samt allt skit han kommer få på anstalten. Han har varit på brotssplatsen, hållt på med lisa och repet och har inga förklaringar på något. Han borde erkänna för sin egen skull. Det här är inte Arkiv-X heller för er som tror på konspirationsteorier.
2016-02-08, 16:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Nej, vem skulle kunna ta hennes idéer, anklagelser och konspirationsteorier på allvar?
Hon skulle behöva någon form av samtalsterapi, hennes verklighetsuppfattning är så skev.
Hur tänker hon och varför? Anar en viss problematik.
Down the drain med konspirationsteorierna och alternativa gärningsmän!
Citat:
Att dessa fynd skulle vara utplacerade i efterhand för att få förrummet att felaktigt se ut som en brottsplats betraktar hovrätten som så osannolikt att denna möjlighet kan lämnas utan avseende.
Citat:
Att någon skulle ha dödat Lisa Holm i syfte att skylla detta på Nerijus Bilevicius finner hovrätten uteslutet. Också den teorin att en annan gärningsman ”planterat” bevis mot Nerijus Bilevicius för att själv undgå upptäckt framstår som alltför långsökt för att något större avseende ska kunna fästas vid den.
Citat:
Som tidigare nämnts anser hovrätten att eventuella teorier om att någon annan person avsiktligen eller oavsiktligen har överfört Nerijus Bilevicius DNA på hennes kläder i allt väsentligt kan avfärdas.
Citat:
Än viktigare är dock att Nerijus Bilevicius DNA har anträffats på sådana ställen på Lisa Holms kläder som endast med stor svårighet är förenliga med teorin att han inte dödade Lisa Holm, utan endast hjälpte till att föra bort hennes kropp. Hovrätten pekar åter särskilt på blodbesudlingen på jeansens avigsida, vid knäppningen. Att detta spår skulle härröra från någon annan än gärningsmannen framstår för hovrätten – i ljuset av den övriga utredningen – som så orimligt att denna möjlighet kan lämnas utan avseende.
2016-02-08, 16:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mera "ryskbetonad vård".

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, för min del är det rätt man som sitter.
Mordet är obeskrivligt grymt.
Må hämnden komma till NB. På ett eller annat vis. Ibland hoppas man på en högre rättvisa.

Helt riktigt. Rätt man sitter där han skall sitta.

Ett mycket lömskt mord, där den som blev utsatt inte hade en chans gentemot en betydligt fysiskt starkare GM.

Kan dock inte förstå att Nerijus skall få avtjäna alla dessa år i Sverige och kosta skattebetalarna enorma summor. Naturligtvis skall han så fort detta bara går överföras till en mera "ryskbetonad vård" i sitt hemland.

Båda länderna är ju medlemmar i EU och jag förstår verkligen inte vad som är problemet här?
2016-02-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.svd.se/hds-dom-ett-unikt-underkannande-av-lagstiftningen

Citat:

Livstidsstraff skulle bara förekomma om flera personer mördats eller om det fanns synnerligen försvårande omständigheter. ”Synnerligen” är juridiska för ”det förekommer knappt”.

Med tanke på att förloppet gick fort, enligt HR, är domen för hård, precis som styckmordet i Askersund.

Det står dig fritt att tycka så.
TR och HR håller inte med dig, de tycker inte domen är för hård.

Ditt citat har en poäng. NB's sexualsadisdiska avrättning av ett barn är synnerligen försvårande. Som du själv hävdar förekommer det knappt, men nu har det ändå hänt.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-08 kl. 16:12.
2016-02-08, 16:10
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Nej, vem skulle kunna ta hennes idéer, anklagelser och konspirationsteorier på allvar?
Hon skulle behöva någon form av samtalsterapi, hennes verklighetsuppfattning är så skev.
Hur tänker hon och varför? Anar en viss problematik.
Nja, tvivlar på att hon är störd. Hon är bara inkompetent och verkar sakna uppfattning om god advokatpraxis. När hon fick en hopplös klient som blånekar trots överväldigande bevis så har hon tydligen själv valt (den korkade) linjen att attackera vilt åt alla håll, i tron att detta skulle kunna rendera rimligt tvivel för åtalet.
2016-02-08, 16:13
Medlem
PeterNosters avatar
Vem som spred ut fynden lär vi aldrig få reda på. Den delen ingår tydligen inte i händelseförloppet utan är ett eget förlopp som inte är kopplat till mordet.
2016-02-08, 16:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Helt riktigt. Rätt man sitter där han skall sitta.

Ett mycket lömskt mord, där den som blev utsatt inte hade en chans gentemot en betydligt fysiskt starkare GM.

Kan dock inte förstå att Nerijus skall få avtjäna alla dessa år i Sverige och kosta skattebetalarna enorma summor. Naturligtvis skall han så fort detta bara går överföras till en mera "ryskbetonad vård" i sitt hemland.

Båda länderna är ju medlemmar i EU och jag förstår verkligen inte vad som är problemet här?
Skulle det inte komma nån ny lagändring i april som gör det möjligt att flytta fångar till sitt hemland? Eller har HR skrivit i domen att han inte får flyttas över till Litauen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in