2016-02-08, 09:23
Medlem
steffeehs avatar
Köpte 2 st datorskärmar för företagsbruk från Proshop i Danmark till mitt enskilda företag.
Utan att gå in på närmare detaljer så är jag inte nöjd med köpet då jag insåg att jag hade satt specsen onödigt lågt för min setup.

Så nu vill jag lämna tillbaka skärmarna och köpa ett par skärmar som är mer lämpade för mitt bruk, men vet inte hur jag gör detta?
De står på deras hemsida att ångerrätt inte gäller företagsköp, så vet inte vad jag har för alternativ som enskilt företag att bli av med skärmarna och få pengarna tillbaka så jag kan köpa de andra skärmarna.
Senast redigerad av steffeeh 2016-02-08 kl. 09:33.
Citera
2016-02-08, 09:28
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Hur mycket av detta köpet är avdragsgillt?
Citera
2016-02-08, 09:32
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hur mycket av detta köpet är avdragsgillt?

Utveckla tack
Citera
2016-02-08, 09:36
Medlem
Om du gör inköp för företaget för sådant du behöver i din yrkesverksamhet så får man ju dra av kostnaden på skatten. Du får alltså grejerna gratis. Min fråga är bara om du får dra av hela kostnaden eller bara en del (om det bara är en del så får du ju såklart ej grejerna gratis).

Detta känner ju alla företagare till! Hur kan du vara ovetande om detta?
Citera
2016-02-08, 09:49
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Om du gör inköp för företaget för sådant du behöver i din yrkesverksamhet så får man ju dra av kostnaden på skatten. Du får alltså grejerna gratis. Min fråga är bara om du får dra av hela kostnaden eller bara en del (om det bara är en del så får du ju såklart ej grejerna gratis).

Detta känner ju alla företagare till! Hur kan du vara ovetande om detta?

Läste lite, och förstår vad du menar, fattade mest inte vad ordet betydde... ekonomispråket strikes again

Anyway, skärmarna är bokförda som 100% avdragsgilla, dvs 100% inom företaget.
Citera
2016-02-08, 10:04
Medlem
1) Ring återförsäljaren och se ifall du kan få lämna tillbaka skärmarna mot ett kostnadsavdrag.

2) Sälj skärmarna på blocket eller Tradera.

3) För framtiden så kan det vara bra att veta att enskilda firmor i vissa fall kan handla som privatpersoner och ändå få dra av skatten.
Citera
2016-02-08, 10:07
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
1) Ring återförsäljaren och se ifall du kan få lämna tillbaka skärmarna mot ett kostnadsavdrag.

2) Sälj skärmarna på blocket eller Tradera.

3) För framtiden så kan det vara bra att veta att enskilda firmor i vissa fall kan handla som privatpersoner och ändå få dra av skatten.

1) Som sagt, ångerrätt verkar inte gälla som företagare i Danmark. Eller jag handlade som privatperson, men till mitt företag i företagssyfte och de vet Proshop om, så vet inte om de funkar med ångerrätten.

2) Hur gör jag detta praktiskt i form av bokföring, följa lagar, moms, SNU-kod (eller va de nu kallades) osv?

3) Utveckla tack
Citera
2016-02-08, 10:13
Medlem
Citat:
Om du gör inköp för företaget för sådant du behöver i din yrkesverksamhet så får man ju dra av kostnaden på skatten. Du får alltså grejerna gratis.

Sen när får man inventarier till firman GRATIS? Man får väl jobba ihop till utgifterna som alla andra,
Citera
2016-02-08, 10:18
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Sen när får man inventarier till firman GRATIS? Man får väl jobba ihop till utgifterna som alla andra,

Han syftar nog mer på att de hela blir gratis på privat-sidan, dvs inga pengar försvinner ur dina personliga besparingar, men japp ur företaget så försvinner de fortfarande ut likvida medel.
Citera
2016-02-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Nej, dom är 100% avdragsgilla. Det innebär att det är gratis även om du inte gillar ordet.

Man betalar 0 kr för prylarna = gratis.
Citera
2016-02-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Läste lite, och förstår vad du menar, fattade mest inte vad ordet betydde... ekonomispråket strikes again

Anyway, skärmarna är bokförda som 100% avdragsgilla, dvs 100% inom företaget.
En fråga då: Om dom är 100% avdragsgilla, varför ej behålla dom? Hur förlorar du på detta?
Citera
2016-02-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Han syftar nog mer på att de hela blir gratis på privat-sidan, dvs inga pengar försvinner ur dina personliga besparingar, men japp ur företaget så försvinner de fortfarande ut likvida medel.
Ja, dom försvinner men dom skulle ju försvunnit i vilket fall som helst eftersom de skulle gått som skatt då istället. Eller? Tänker jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in